Lockelsen med tävlingar
Barn vill prova nytt och se vad som händer. De vill känna att något går bättre idag än igår. De vill bli sedda av andra som försöker med samma sak. Tävlingar får in allt detta i sin form.
Små segrar betyder mycket för barn. En viktig del av det är att mätbarheten gör insatsen synlig. Det kan vara allt från simmärken och medaljer till att få fylla i en läslogg efter att ha läst ut en bok. När avståndet till målet krymper stiger ansträngningen. Effekten blir bäst när jämförelsen sker med den egna kurvan. Till exempel att ställa veckans bästa mot förra veckans bästa.
Det är viktigt att utforska tävlingar och spel, men även att lära sig att allt inte behöver tävlas om eller är saker som går att vinna. Det behövs en lika tydlig lucka för paus där vuxna vågar säga stopp. När det sedan är okej att testa nya lekar och tävlingar på egen hand gäller det att ge utrymme för det. Som förälder blir det med trygghetsteknik som den från minifinder, lite lättare att låta barnen utforska sin självständighet.
Rättvisa och belöningar
Tävling lär också ut rättvisa. Barn får lära sig att förhandla kring regler och att skapa en uppfattning om vad som är rättvist. Att förstå att barn och vuxna kan ha olika förutsättningar i både fysiska och mer psykiska tävlingar är en del av det. Det utvecklar både moral och argumentationsteknik hos barnet, på vägen mot att nå fram till rättvisan. Barn testar balansen mellan lika villkor och spänning, och det är upp till de vuxna att hålla fast vid det som bestäms. När överenskommelserna hålls växer tilliten, och då bär tävlingen längre.
Målets närhet i en tävling skruvar upp energin ytterligare. Det är dock viktigt att målbilden inte bara är en bild utan att förankra det i verkligheten och den nuvarande situationen, för att faktiskt kunna nå dit. Inom psykologin kallas detta för mental contrasting och är ett verktyg som ofta behöver användas för att faktiskt uppnå målet. Att se både nuet och målet hjälper till att rent praktiskt jobba åt rätt håll och att göra målbilden mer realistisk. Detta övar barnet på när det spontant bygger etapper och delmål på vägen fram till något. Ansträngningen växer när avståndet krymper. “Fem till” känns rimligt, medan “femtio till” drar ner humöret redan i teorin.
Att synliggöra framsteg
Belöningar styr riktning om de pekar mot processen. När vuxna beskriver beteenden som ledde till en vinst eller förbättring skapas ett språk för nästa repetition. Identitetsord stannar på ytan, medan konkreta observationer fäster. Pauser och tydliga slut hjälper också, annars tar utmaningen aldrig slut. Leken behöver avslut lika mycket som den behöver start.
Barn älskar tävlingar eftersom den gör strävan synlig. De får prova, lyckas, misslyckas och försöka igen med några få, tydliga villkor. De märker när ett steg faller på plats. De blir sedda av andra som försöker. Barn söker ramar som gör ansträngning begriplig. De vill känna att ett försök betyder något, att världen svarar när de lägger i en växel. När utfallet speglar ett faktiskt grepp om uppgiften föds en känsla av kompetens. Den känslan gör att de vill testa igen.