Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-05-22 | Expertråd

Nicki von Platen: “Helheten är nyckeln till ett lyckat möte”

Det säger Nicki von Platen, VD på Organization Unlimited. För Executiveeffect avslöjar hon hemligheten om hur man får mötesdeltagare att känna sig välkomna och berättar när en eventbyrå egentligen behövs.

Nicki von Platen: “Helheten är nyckeln till ett lyckat möte”Nicki von Platen, vd på Organization Unlimited.

Hallå där… Nicki von Platen, VD på Organization Unlimited – en sann mötes- och eventexpert med mer än 40 år i branschen.

Vilket är ditt bästa tips för att få människor att känna sig välkomna till ett möte?
– Ett leende! Varje gäst måste känna sig varmt välkommen. Det är den allra viktigaste starten på ett bra event. Ett annat tips är att tänka utifrån och in, ”gå gästens väg”. Ofta har företaget/värdarna fullt upp med att fokusera på sitt eget budskap men glömmer bort att tänka på vad deltagaren ser. Vad möts deltagarna av av när de kommer? Är det bra skyltat? Hur ser receptionen och garderoben ut? Hur möts man av personalen? Och även här – se till att all personal som representerar företaget, inhyrd eller inte, är välkomnande och bjuder på ett leende.

Vad skulle du säga förväntas av mötesvärden?
– En väldigt viktig sak är att du som mötesvärd bör vara mycket tydlig med målsättningen med mötet.  Att eventet lyfter fram och bekräftar era värderingar. Säkerställ att alla som medverkar i planeringen vet vad ni jobbar för att uppnå.

– Förutom att sedan stå för det praktiska bör du som mötesvärd vara väl förberedd med vad som ska kommuniceras. Om du till exempel planerar att hälsa deltagarna välkomna från en scen – se gärna till att träna på att tala från en scen innan! Jag har sett hur övning verkligen gör skillnad.

Vad är största skillnaden att planera ett mindre möte jämfört med ett större?
– Vid ett mindre möte kan du fokusera mer på små dekordetaljer, vilka kan gå förlorade i ett större möte. När du planerar ett större möte ligger fokus snarare på fungerande flöden och extremt noggrann administration. Oavsett om mötet är stort eller litet så kräver alla dessa sammankomster alltid tydlighet. Tydlighet gentemot underleverantörer, tydlighet kring målsättning och tydlighet kring flöden.

Hur stort ska ett möte/event vara för att det ska vara värt att ta in extern hjälp från en eventbyrå?
– Jag brukar säga att vi som eventbyrå fungerar som fogmassan mellan tegelstenar. Vi är där för att bidra till att bygget, eller i det här fall eventet, blir stabilt. Oavsett hur duktiga alla inblandade är på sin del i ett event spelar det ingen roll om det inte finns någon som kan kvalitetssäkra helheten. Det gör också att kunden bättre kan fokusera på innehållet, vilka som kommer, eventuell bordsplacering etc. Därför är det en bra idé att ta in extern hjälp – även vid mindre evenemang. Vår roll är inte att ”ta över” projektledningen utan bidra med vår erfarenhet som komplement till uppdragsgivarens egen kunskap om sitt företag/sina gäster.

Vad är nyckeln till ett lyckat möte/event – stort som litet?
– Ett intresse för människor, förstå komplexiteten i gruppdynamik och fokusera på helheten! Från inbjudan till avslutning och uppföljning. Det är viktiga delar i ett lyckat event – som många underskattar. Om ansvaret för ett event läggs på en enda person – eller en grupp ganska oerfarna personer på företaget – är det ofta en signal på att ledningen inte förstår hur komplext det är. När människor har varit på ett lyckat event kan de sällan specifikt härleda varför det var lyckat – det var helheten som gjorde det! ”The Devil is in the details”.

Vilka trender ser du just nu inom event och möten?
– Jag kan se att allt fler jobbar för att få mer delaktighet och interaktivitet på sina möten. Speciellt ser man till att ta tillvara på pauserna. Jag ser även en ökad medvetenhet kring vikten av uppföljning bland kunderna.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Annons

Oavsett om ni planerar ett mindre möte, ett större event eller en hybridkonferens erbjuder vi konferenslokaler och mötesrum som passar alla behov. Med en kombination av moderna faciliteter, centralt läge och högklassig service skapar vi förutsättningar för framgångsrika evenemang.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
Nicki von Platen: “Helheten är nyckeln till ett lyckat möte”

Nicki von Platen: “Helheten är nyckeln till ett lyckat möte”

Det säger Nicki von Platen, VD på Organization Unlimited. För Executiveeffect avslöjar hon hemligheten om hur man får mötesdeltagare att känna sig välkomna och berättar när en eventbyrå egentligen behövs.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com