Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-09-11 | Expertråd

5 största rese- och konferenstrenderna 2019

Affärsreseexperten Lena Mägiste listar de största trenderna inom rese- och konferensbranschen att ha koll på inför 2020.

5 största rese- och konferenstrenderna 2019

Under 2019 har klimat, hållbarhet, digitalisering och AI dominerat i stort sett alla branscher och givetvis även satt ett avtryck i resebranschen. Jag har trendspanat och sammanställt de 5 största rese- och konferenstrender som jag själv uppmärksammat under 2019 och som jag dessutom tror kommer att följa med oss in till 2020. 

Klimatsmart och hållbarhet 

På många konferensanläggningar kan man numera mäta sin klimatpåverkan och många erbjuder det bästa valet för miljön redan på konferensmenyn för att vägleda konferensdeltagarna. En del konferensanläggningar erbjuder t.ex. närproducerad mat, serverar vatten i kannor istället för på flaska. På hotellrummet erbjuds du att använda handdukarna mer än en dag, och många hotell har även bytt ut de små tvålarna i papper till påfyllbara tvåldispensers. I Sverige kan du välja Svanen märkta miljöcertifierade hotell- och konferensanläggningar eller medlemmar i Svanens nätverk och när du reser på utlandskonferens inom EU, välja ett hotell märkt med EU Ecolabel. Att välja det färdsätt till konferensen som för dagen är det mest hållbara har blivit en självklarhet. Som företag eller privatperson kan du även klimatkompensera alla resor och konferensarrangemang.  

 Teknik och AI

Det fysiska mötet är fortfarande viktigt och den digitala teknikens ses mer som ett komplement och ett verktyg för att effektivisera mötet. Allt från digitala inbjudningar med anmälningslänkar istället för att posta ut inbjudan och material innan mötet till digitala varianter av goodiebags och give aways på konferensen. En föreläsare eller deltagare kan koppla upp sig digitalt under föreläsningen för att minska resandet. Under konferensen är det också vanligt att kommunicera och ta del av konferensprogrammet via olika appar. Också när det gäller själva resandet så finns det idag en uppsjö av appar som förenklar resandet för affärsresenären.

Hälsotema

Hälsoresor och hälsofrämjande aktiviteter i alla dess former har blivit allt viktigare för både privata grupper och företag därför har det också blivit ett alltmer viktigt inslag när man reser iväg med företaget på en konferens eller anordnar ett möte. På programmet kan det finnas med ett gemensamt träningspass, en hälsoföreläsning, möjlighet till spa och rekreation. Vi äter alltmer hälsosam och nyttig mat och ”brainfood” serveras mer och mer på konferensfikat istället för kaffe och kaka för att hålla kroppen och hjärnan på topp. En trend är också att fler konferensdeltagare önskar alkoholfria dryckesalternativ och nu serveras både hälsodrycken kombucha och alkoholfria drinkar som alternativ. Under konferensen är det också populärt att blanda olika miljöer alltifrån att gå ut för en renande skogspromenad till att byta till ett konferensrum med olika möblemang och kanske lägga in ett kort yogapass eller mindfulnessmeditation under pausen eller som en aktivitet i konferensprogrammet. Hälsotrenden är definitivt här för att stanna.

Bleisure

Att blanda business med leisure är en alltmer växande trend. Bleisurekonceptet har blivit riktigt stort och förväntas bli ännu större. Bleisure är en blandning av orden Business och Leisure, dvs. affärer och fritid om man bara översätter själva ordet rakt av. För våra nya generationer av medarbetare har gränserna suddats ut mer och mer mellan jobb och fritid. Du kan tex förlänga arbetsresan till Köpenhamn med att stanna kvar över en weekend. Under 2019 arrangeras det möten och event på annorlunda platser som kanske inte är så traditionella konferensresmål för att attrahera flera deltagare som då har möjligheten att förlänga sin vistelse några dagar för eller efter konferensen och i många fall kunna ta med sig familjen på en resa.

Möteskultur, mötespolicy och kvalificerad möteshjälp och projektledning

Många företag har insett att de har alldeles för många möten och nu är tiden slut med så kallade ”slös möten”, företagen vill utnyttja tiden maximalt och skapa innehållsrika och effektiva möten med tydligt syfte och uppsatta mål på agendan. Man saknar helt enkelt en tydlig mötespolicy både för interna och externa möten. Därför har nu även kraven på kvalificerad rådgivning och projektledning ökat från de som är ansvariga för att boka resor och konferenser till sitt företag. 

Behöver du bolla idéer och få inspiration till ditt företags nästa konferensresa eller mötesevent är du välkommen att höra av dig till mig!

5 största rese- och konferenstrenderna 2019
Lena Mägiste, VD LM Travel

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Annons

Har man en pryl som går sönder efter en dag kan man konstatera att kvalitén var dålig, men när det gäller service – vad innebär egentligen kvalité? Vad utmärker kvalitetsarbete och hur påverkar det arbetssättet på ett företag där man värnar om det personliga i alla led?

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com