Vill du bestämma var ni ska äta lunch, få igenom din idé på mötet eller kanske förhandla upp lönen? Kolla då in dessa tips på hur du ska göra för att få din vilja fram.
Att vissa människor har mer inflytande än andra är inte alltid bara en slump. Det finns nämligen effektiva knep när det kommer till att få andra människor att göra som du vill.
Här är fem tips på hur du ska göra för att gå med på det du vill;
- Förklara varför du vill det du vill
Föreställ dig att du står i lång kö och någon kommer och frågar “Kan jag få gå före dig i kön?”. Sannolikheten för att du skulle låta personen gå före dig i kön skulle öka med mer än 50 procent om personen hade hade lagt till en sak: en anledning. Om personen hade sagt ”Kan jag få gå före dig i kön för att jag håller på att missa mitt flyg?” skulle du förmodligen varit mer positiv till att låta personen få gå före.
- Lyssna först, fråga sedan
Du måste börja med att förstå vad andra vill och sedan hitta ett sätt att ge dem det samtidigt som du kan uppnå det du vill. Tänk på regeln om ömsesidighet – genom att först lyssna på vad den andra personen tänker och vill, blir hen mer benägen på att lyssna på dig sedan samtidigt som du vinner tid på att fundera på hur du bäst ska lägga fram ditt förslag och matcha det med den andra personens vilja.
- Prata fort
Om någon lägger fram lägger fram sina argument i snabb takt, visar forskning att vi är mer benägna att hålla med om något vi egentligen motsätter oss. Detta då vi inte hinner ta in och bearbeta vad vi egentligen tycker.
- Välj dina ord
Genom att bli medveten om vilka ord och formuleringar du använder kan du komma långt. Till exempel, formulera dig genom att fokusera på fördelarna för din motpart genom att säga “du får cykeln för 3000 kr” istället “jag vill ha 3 000 kronor för cykeln”. Ett annat knep är att använda ”jag” istället för ”du” för att ta bort den anklagande tonen i dina uttalanden. Till exempel ”Du måste fixa det”, kontra ”Jag känner mig stressad eftersom jag måste fixa det.”
- Fråga personligen
Vi är alla vana vid att kommunikation idag till hög grad sker via e-post, men det är aldrig lika effektivt som att se någon i ögonen och be om en tjänst. Vid experiment har forskare kunnat visa att personer som personligen fick en förfrågan från en person de inte sedan tidigare kände var 34 gånger mer benägna att fylla i en undersökning än situationer då samma fråga ställdes via e-post.