1) Allt lyckas inte direkt, det är normalt!
Låt oss ta förändringsarbete som exempel. Där är det lätt hänt att man blir matt eller frustrerad över att flera medarbetare i gruppen inte ”hoppar på tåget” utan fortsätter som tidigare trots en gedigen process för att införa förändringen. Det känns som att det borde gå fortare. Frågan ”vad gör jag för fel?” dyker upp i huvudet och den tanken kostar energi.
Kanske har du bara felaktiga förväntningar på hur lång tid förändring tar, utan att du är medveten om din (orealistiska) förväntan?
Ingen förväntar sig spela 18 hål golf på 18 slag. ALLA förstår att det är helt omöjligt.
Att alla medarbetare inte gör exakt som jag/företaget vill är också normalt. Inte önskvärt men normalt och förväntat. Därmed inte sagt att man skall slå sig till ro och sluta agera.
Insikten jag vill förmedla är att ofta är svaret på frågan ”vad gör jag för fel?” lika med ”Ingenting, du har bara missförstått hur lång tid saker tar”.
Kan du känna igen dig? Om svaret är ”JA”, gör en mental notering om att hålla utkik efter nästa gång du upptäcker att ”nu tänker jag sådär igen”. Bara det! Du behöver inte undvika tanken, byta ut tanken mot någon annan etc. Allt jag föreslår att du gör är att söka bli medveten om tanken, när den händer.
2) Du behöver inte ha alla svar för att vara kompetent chef
Min erfarenhet är att många (ofta nya) ledare har som krav på sig själva att veta och kunna allt, att alltid ha ett bra svar och att aldrig, aldrig ha svarat/gjort fel. Rädslan att ”bli avslöjad” med att inte veta och kunna allt kostar energi. Den underliggande tanken är att man vill uppfattas som kompetent och förtjäna respekten från gruppen, ledningen och övriga kollegor.
Känner du igen dig, helt eller delvis, så rekommenderar jag följande två reflektionsövningar:
Tänk tillbaka på alla chefer du haft. Vilken chef respekterade du mest, vilken chef värderar du högst som en bra ledare? Vad var det som gjorde att du respekterade den personen?
Svaret brukar snarare handla om förmågan att skapa tillit, bygga relationer, skapa goda förutsättningar etc än om att personen alltid visste allt på rak arm.
Tänk dig att du kommer med en frågeställning till din chef och hen svarar ”det vet jag inte på rak arm, det skall jag ta reda på” eller ”låt oss tänka tillsammans”.
Innebär det att du tänker att hen inte är kompetent? Nej, troligen inte. Så kanske är det dags att släppa tanken ”jag måste kunna/veta allt” nästa gång du får syn på den?
Av: Eva Hauge
Om Eva Hauge:
Konsulten som hjälper sina kunder utveckla och leverera kundupplevelser utöver det vanliga. Vägen dit går via välmående ledare och personal, människor som är sitt bästa jag på jobbet.”En mycket nöjd kund pratar om dig, en nöjd kund pratar om annat och googlar efter lägre pris.”