Solvalla, Nordens största travarena, har genomgått en omfattande renovering av sina mötesytor och öppnar nu upp för en ny era som mötes- och eventarena. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna i samband med att Mötesbaren gästar anläggningen, vilket är avstampen för satsning på att positionera Solvalla som en modern och flexibel mötesplats för företag och organisationer.
Executiveeffect var på plats och kollade in de nyrenoverade lokalerna och passade på att ställa några frågor.
Hallå där… Malin Karlsson, Restaurang- & evenemangschef på Solvalla.
Vad var visionen bakom renoveringen av Solvallas mötesytor?
– Att arenan skall vara mer tilltalade för fler att lägga möten, event och större kongressen i våra lokaler.
Hur skiljer sig de nya lokalerna från de tidigare, både i design och funktion?
– Oj, jo vi har gått från 80-talet in i 00-talet. Skämt åsido. Vi har valt att gå mer åt ganska stilla och snälla färgskalor för att eventet som kommer hit skall känna en harmoni i lokalerna samt kunna tillsätta sina egna färger i lokalen eller på trycksaker, eller bildspel på våra skärmar. Vi har även tänkt på både akustik och bekvämlighet.
Vilka tekniska lösningar har implementerats för att möta dagens mötesbehov?
– När det gäller teknik så har vi satt in nya skärmar med möjlighet till teamsmöten bla. Vi har ju lokaler som behöver kunna justeras i storlek så vi har allt mobilt så det går att flytta på, beroende på gästens behov.
Hur planerar ni att positionera Solvalla som en konkurrenskraftig mötesarena i Stockholm?
– En av våra största fördelar förutom storleken på arenan och våra antal restauranger är ju att arenan är våran egen. Vi äger den och vi har kompetens in-house när det gäller de flesta delar som behövs för att driva större och mindre event. Vi kan också välja att ”bara vara hyresvärd”. Planen är att ledtiderna mellan fråga till beslut skall vara korta. Och även att våra gäster inte behöver bollas mellan olika ansvariga personer hos oss utan man har ONE POINT OF CONTACT. Jag vet av egen erfarenhet som arrangör att det är en av de saker som upplevs som väldigt frustrerande på andra ställen.
Hur ser er strategi ut för att attrahera olika typer av evenemang och konferenser?
– Strategin är att visa upp oss på så många sätt vi kan. I planen ligger att göra olika samarbeten med arrangörer som önskar göra event både utomhus och inomhus. Jag vill gärna ha en stor konsert här på vår 105 hektar stora utomhusyta. Men även en stand-up kväll med middag eller en större Kongress.
Vad kan besökare förvänta sig av upplevelsen på Solvalla som mötesplats framöver?
– En frisk fläkt av nytänkande, hos oss är inget omöjligt. Och det är bara fantasin som sätter gränser. jag tror också att vårt tänk som grundar sig i att VI är här för gästens skull och inte tvärtom är en nyckel till ett bra och varmt bemötande. Och att vår drivkraft är glädjen att lyckas, inte rädslan att misslyckas.