– Vi ville göra det mer kostnadseffektivt för kunderna och man sparar mycket tid för exempelvis assistenten, som oftast sköter hela processen. Vi undersöker styrelser på ett mer effektivt men samtidigt avancerat sätt än tidigare och det är enkelt att komma igång. Det behöver inte ta så mycket tid som det gör med konsulter och BoardClic gör det även möjligt för bolag som inte vill betala för dyra konsulter, att utvärdera sitt arbete, berättar Monica.
BoardClic gör det som konsulter tidigare gjorde och mycket mer därtill. Monica har själv lång erfarenhet från konsultbranschen och menar att det var dags för en digitalisering i styrelserummet, hon ser BoardClic som en möjlighet att hjälpa fler bolag. Styrelse och ledningsgrupp kan själv välja vilka aspekter de vill utvärdera, det kan vara exempelvis vara styrelsefördelning, effektivitet, mångfald, risktagande, samarbete och samsyn mellan Vd och ledningsgrupp, eller hur gruppen arbetar med ESG-frågor. Utöver data från det egna bolaget så finns det möjlighet att göra jämförelse mot andra liknade bolag i branschen. Benchmark mot branschen är något som bolagen ofta uppskattar.
Men hur ser processen ut?
För att komma igång med BoardClic så börjar samarbetet ofta tillsammans med styrelseordförande och en executive assistant. Tillsammans tas beslut om vilken utvärdering som passar bolaget, beroende på vilken bransch bolaget är verksamt i. BoardClic samlar in kontaktuppgifter till medlemmarna i styrelse eller ledningsgrupp och inom några timmar får de en länk till själva utvärderingen. De har tillgång till utvärderingen en vecka och alla påminnelser skickas ut automatiskt. När gruppen svarat på frågorna så skapas omgående en digital och interaktiv slutrapport med tillgång till förståelse för vad gruppen, men även vad exempelvis Vd och ordförande, anser om olika aspekter. Slutrapporten skickas till den som beställt utvärderingen, där resultatet visas upp på ett tydligt och användarvänligt sätt. Monica ser executive assistants roll i arbetet som att hjälpa till med onboarding och senare även stötta vid skapandet olika presentationer. Det som tidigare tog mycket tid kan nu göras enkelt digitalt.
– I de bolag som själv leder utvärderingarna hamnar mycket av jobbet i slutändan på assistenten. Med BoardClic utvärderas gruppen effektivt och den som leder utvärderingen kan känna sig trygg och fullkomligt säker på att alla viktiga aspekter utvärderats, säger Monica.
Monica ser sin och kollegornas samlade erfarenheter av konsultbranschen som en styrka för BoardClic och menar att det är all den data de samlat på sig genom åren som också uppskattas av användarna. Om det finns behov av konsulter så kan BoardClic hjälpa bolaget med detta. I år släppte de även en peer-to peer-funktion där gruppen kan ge individuell feedback till varandra.
– En uppskattad utvärdering är Vd-utvärdering, där man exempelvis utvärderar Vd:s prestation och ledarskap. Utvärderingen görs av styrelse eller ledningsgrupp, men det som är viktigt att påpeka är att det är en data-driven utvärdering, inte bara subjektiva åsikter, avslutar Monica.
Av: Lovisa Wallin