Tempot i arbetslivet är ofta högt och vi dras mellan krafter som kan vara svåra att förstå sig på. Vad i allt detta har med organisationen, med samhället i stort och med dig som individ att göra?
Finns det inget jobb där man kan chilla lite? är boken som vill få dig som läsare att reflektera över din egen situation – för att i framtiden kunna använda insikterna i ditt arbete.
”Pappa, finns det inget jobb där man kan chilla lite?”
– Vid en familjemiddag hemma diskuterade jag och min fru arbetslivet tillsammans med våra barn. Att skaffa sig en utbildning för att öka sina chanser att kunna välja arbete, att visa framfötterna och arbeta hårt samt visa engagemang och ambition var de tunga tegelstenarna vi ”slängde upp på bordet”. Efter en stund sa sonen: ”Pappa, finns det inget jobb där man kan chilla lite?”
Den kommentaren satte igång Rafael Pimentas tankar. Vad är meningen med att jobba, om man ska försöka se det från arbetstagarens håll?
Det kan vara ett sätt att förverkliga sina drömmar
– För en del är arbetet kanske bara ett ”kneg”. För andra kan det vara ett sätt att förverkliga sina drömmar. Förr i tiden var arbetet mer förutsägbart. Om man bara utbildade sig och jobbade hårt kunde man komma långt här i livet. Idag är det inte lika enkelt, säger han.
Boken är indelad i tre delar. Den första delen handlar om några utgångspunkter för ett friskare och mer hälsosamt arbetsliv – för alla. Vi behöver en stadig bas i vår strävan efter att kunna hantera våra arbetsuppgifter, men också utvecklas.
Arbetslivet som en metafor
Den andra delen handlar om olika fenomen och företeelser du som arbetstagare kan råka ut för – pedagogiskt upplagt från A till Ö. Den tredje delen – kort men kärnfull – är en beskrivning av arbetslivet som en metafor där det gäller att navigera rätt i tillvaron.
Rafael har under sina uppdrag på arbetsplatser slagits av hur människor kan arbeta sida vid sida men ha helt olika inställningar till sitt jobb.
Vill få läsarna att reflektera över sin egen situation
– Med boken vill jag få dig som läsare, att inte bara reflektera över din egen situation, utan att reflektera tillsammans med alla dina kollegor över den arbetsplats ni har för att kunna avgöra vad som måste förbättras. Vår tro att politiker och arbetsgivare på egen hand skall skapa rätt förutsättningar för sunda och goda arbetsplatser måste vi överge. Det är alla vi som arbetar där som ska göra det på ett konstruktivt och vänligt men bestämt sätt, säger Rafael och tillägger:
– Tanken är att fler måste börja bli mer friska av arbetet, inte sjuka. Inte heller är det godtagbart att arbetsgivare som inte organiserar en hälsosam och hållbar arbetsmiljö, för att sedan skicka räkningen till skattebetalarna när människor faller ifrån. Det är inte okej!
Rafael Pimenta har arbetat sedan början på 2000-talet som egen företagare och konsult inom ledarskap och organisering. Debuten Sluta snacka skit – våga provocera för bättre ledarskap skrev han tillsammans med Mårten Sallander. De driver företaget Reframe Consulting och är flitigt anlitade som organisationsutvecklare och utbildare.
Om Rafael Pimenta
Rafael kommer från Tyresö utanför Stockholm, har en fil.kand. med juridik, pedagogik och sociologi. Han har varit officer med ansvar för utbildning av krigsförband och dessutom hunnit med många olika ledarskaps- och utbildningsuppdrag inom Försvarsmakten.Idag bor han med sin familj i Täby utanför Stockholm.