Att aktörer inom event och upplevelsebaserad kommunikation var bland de hårdast drabbade i branschen när pandemin gjorde sitt intåg är ingen överraskning. En del kunder ställde in, och andra ställde om. Men hur man faktiskt ställde om har sett olika ut, och hur långt bort det är till ett nytt normalläge är svårt att fastställa.
PS Occasion har tagit fram en rapport baserad på studier och intervjuer
Under det senaste halvåret har byrån inom brand experience tagit fram rapporten ”How Corona Affects experiental marketing and physical events”, baserad på intervjuer med framför allt kunder men också representanter från akademin samt nyligen genomförda studier.
”Under det gångna året har vi jobbat med väldigt korta horisonter. Vi har behövt ta snabba och ofta svåra beslut och då osäkerhetsfaktorerna varit många har det stundtals varit svårt att se bortom ’här och nu’. Men vi förstod ändå snabbt att det långsiktiga perspektivet inte får gå förlorat. Därav valde vi tidigt att höja blicken och prata med dels våra kunder, men även ta del av faktiskt forskning för att få en grund att stå på när vi blickar framåt”. – Marie Lasota, VD, PS Occasion
Rapporten innehåller totalt 8 insikter om vad som skönjs i framtiden inom event och brand experience. Här ser vi bland annat hur digitala lösningar kommer fortsätta vara det primära även efter pandemin. När vi kan börja ses igen i större utsträckning pekar mycket mot att vi aldrig kommer gå tillbaka helt till där vi var. Fördelarna med en allt mer digital kommunikation har visat sig vara många, inte minst då det är både kostnadseffektivt och bidrar till företagens hållbarhetsmål. Detta kommer inte försvinna och PS Occasion skönjer ett permanent skifte från ”physical first”, till ”digital first” i åren som kommer.
Inte slutet för fysiska event.
Däremot betyder det inte slutet på fysiska event. Dessa kommer däremot troligen bli mer exklusiva, och anordnas när just den fysiska interaktionen bidrar med ett tillräckligt högt värde.
”Även om den digitala kommunikationen och lösningarna är här för att stanna finns det vissa värden i de fysiska eventen som inte går att återskapa digitalt. Vi ska och får inte underskatta betydelsen av att mötas och dela upplevelser tillsammans där alla våra sinnen aktiveras. Det här kommer bli tydligt när samhället sakteliga öppnar upp och vi får startskott att börja ses igen”. – Tanja Rutherhagen, Strateg, PS Occasion.
Rapporten i sin helhet finns att ladda ner och ta del av här.