Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-11-24 | Arbetsplats

Morgondagens arbetskraft ställer krav på employer branding

Inom 10 år försvinner generationen av Baby boomers från arbetsmarknaden och in kommer Gen Z. Detta sätter helt nya krav på hur du får människor att uppfatta ditt arbetsgivarvarumärke, ditt så kallade employer brand. Men hur blir du en attraktiv arbetsgivare för morgondagens arbetskraft?

Morgondagens arbetskraft ställer krav på employer brandingBIld av Umer Idrisi från Pixabay

Hur blir man en attraktiv arbetsgivare? Och vad har vi att förhålla oss till med en ny generation påväg in på arbetsmarknaden? Simployers experter ger 5 snabba tips!

Digital närvaro är viktigt

Att ha en digital närvaro och finnas på sociala medier är A och O om du vill nå Millenials och Gen Z. Allt ett företag publicerar på digitala kanaler påverkar kandidaters uppfattning och val om hurvida de bör söka sig dit eller inte. Oftast krävs det bara några sekunder inne på en hemsida för att bilda sig en uppfattning om arbetsgivaren samtidigt som konkurrenterna bara är ett ”klick” bort. Att synas, nätverka och vara aktiv på flera olika sociala kanaler har därför blivit viktigare än någonsin. Arbetet med att locka rätt kandidater har kommit att bli minst lika viktigt som arbetet med marknadsföring mot potentiella kunder. Att använda sig av digitala verktyg på olika sociala kanaler är ett effektivt sätt att synas och att uppfattas som attraktiv på arbetsmarknaden och en självklarhet om du vill bygga upp ditt arbetsgivarvarumärke.

Ambassadörer + sociala medier = sant

Ambassadörer är personer som talar väl om sin arbetsplats och människorna som jobbar där, som visar engagemang och intresse för att delta och bidra till företagets utveckling. De skapar och sprider innehåll om företaget för att de är stolta över sin arbetsplats och rekommenderar gärna företaget till andra. Denna typ av marknadsföring på sociala medier stärker inte bara företagets varumärke utan också medarbetarens personliga varumärke. Enligt amerikanska studier (Källa: Edelman Trust Barometer, 2017) är dessutom trovärdigheten åtta gånger högre om en anställd sprider ett positivt budskap än om företaget gör det via sina egna kanaler.

5 tips på hur ni börjar jobba med er employer branding

Förstå verksamhetens mål och behov – De långsiktiga verksamhetsmålen bör stå i fokus när ni utvecklar er employer branding-strategi så att ni förstår vilka kritiska kompetenser ni behöver få in i organisationen för att nå de övergripande målen.

Identifiera de viktigaste målgrupperna – Bestäm hur mycket tid och resurser som behöver läggas på befintliga medarbetare kontra framtida. Försök förstå vad målgrupperna tycker är viktigt och attraktivt hos en arbetsgivare och hur de uppfattar arbetsgivarens varumärke idag. Ju större förståelse som finns för målgruppen desto effektivare blir kommunikationen.

Presentera ett Employer Value Proposition (EVP) – Ett EVP är en unik uppsättning av erbjudanden, associationer och uppfattningar som en arbetsgivare vill förknippas med för att attrahera rätt talanger. Arbetsgivarens unika EVP bör vara grunden för all intern och extern kommunikation med talanger. Att optimera ett EVP betyder att man säkerställer att det innehåller ett erbjudande som är attraktivt och trovärdigt samt som särskiljer arbetsgivaren från konkurrenter.

Formulera mål och följ upp dem – Försök hitta sätt att mäta effekten av employer branding-arbetet genom att välja rätt nyckeltal (KPI:er) som t ex mäter en arbetsgivares attraktivitet. När målen nås vet man att organisationens arbetsgivarvarumärke ligger i linje med verksamhetens långsiktiga mål.

Genomför aktiviteter – När arbetsgivaren har en tydlig bild av sitt arbetsgivarvarumärke är det dags att börja kommunicera ut det. Utarbeta kommunikationsstrategier som tilltalar målgruppen och genomför aktiviteter enligt fastställd plan.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

Färsk rapport visar att distansarbete ger ökade stressnivåer

Färsk rapport visar att distansarbete ger ökade stressnivåer

Baserat på drygt 25 000 hälso- och arbetsmiljöprofiler, sjukstatistik från 150 000 anställda och data från leveranser av sina tjänster inom hälsa- och arbetsmiljö presenterade nyligen Falck sin rapport ”Stress i arbetslivet”. Rapporten visar att en tredjedel upplever stress på risknivå och att kvinnor är mer drabbade än män. Den visar också att distansarbete ger ökade stressnivåer.

Trenden som kan locka tillbaka anställda till kontoret

Trenden som kan locka tillbaka anställda till kontoret

En tredjedel av alla anställda hybridjobbare i Sverige skulle ta sig till jobbet oftare om de hade bättre möjligheter att vara sociala på kontoret. Arbetsgivare som satsar på en tilltalande miljö för sociala möten kan därmed locka tillbaka en del av hybridarbetarna, visar en undersökning från Compass Group.

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Annons

Södertälje kommun arrangerade en manifestation med anledning av de upptrappade våldet. Vi på Robot event fick 3 dagar på oss att ordna tekniken och infrastruktur.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com