Författaren och entreprenören Deep Patel kallas av många för världens yngsta framgångsrika nätverkare. För några år sedan kom han ut med med boken A paperboy’s fable: The 11 principles of success, i vilket han bland annat skriver om hur framgångsrika människor hanterar personer de inte kommer överens med.
Med hjälp av SvD listar Executiveeffect Deep Patels slutsatser kring hur du bästa ska hantera människor som du inte gillar;
1, Acceptera att du inte klickar med alla
Första steget är att inse att du inte kommer överens med alla – vilket är högst naturligt då vi alla är olika.
2, Var medveten om dina egna känslor
Bara du själv har kontroll över dina känslor, människor får dig bara att få dig på dåligt humör om du tillåter det. Acceptera känslorna den andra personen får dig att känna, men försök att inte agera inte på dem. Nyckeln, enligt Deep Patel, är att bemöta alla med samma respekt.
3, Försök att se positivt på personen
Även om du uppfattar det som personen säger som negativt, gör ett försök att tolka vad personen säger på ett positivt sätt. Din kollega kanske inte menade att låta negativ? Kanske var hen bara stressad eller hade en dålig dag? Försök att se bakomliggande förklaringar till varför personen uttryckt sig som hen har gjort.
4, Ta det inte personligt och ta timeout om du behöver
Om du är oense med personen, försök att ställa dig över konflikten och fokusera på fakta. Låt problemet få vara i centrum istället för personen som du ogillar. Dra dig inte för att ta en timeout om du känner att du blir för upprörd.
5, Välj dina strider
Fråga dig själv innan du lägger ner alltför mycket energi på en konflikt om det kan vara bättre att låta saken bero. Om du trots allt går in i en strid ska det vara för en sak som, enligt dig, är värd att strida för.
6, Uttryck dina känslor på ett medvetet sätt
Hur vi säger saker är oftare viktigare än vad vi faktiskt säger. Undvik en aggressiv ton och utgå ifrån vad du själv upplever istället för att påstå att det du säger är sanningen.
7, Bli inte defensiv
Genom att bli defensiv ger du den andra personen ytterligare makt, enligt Deep Patel. Vänd uppmärksamheten mot den andra personen genom att ställ motfrågor, till exempel varför de reagerar som de gör.
8, Bara du har kontroll över din egen lycka
Som tidigare nämnt så är det upp till dig om dina känslor ska få påverka ditt humör, likaså din lycka. I en situation när någon annan går dig på nerverna, zooma ut och försök att se den större bilden. Om någon annans kommenterar får dig ur balans, fråga dig själv varför. Fokusera på vad i kommentaren från den andra personen som får dig att reagera och varför, istället för personens klagomål.