Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-11-01 | Expertråd

Jennifer Brattsell: Bästa tipsen för att lyckas med hybrideventet

Vi har gått från fysiska event till digitala och nu när vi öppnar upp igen är det hybriderna som vinner mark. Men hur gör du för att både de på plats och de som är med på länk ska få ut det mesta av eventet? Executiveeffect ställer frågan till Jennifer Brattsell, COO och producent på produktionsbolaget Mediemerah.

Jennifer Brattsell: Bästa tipsen för att lyckas med hybrideventetJennifer Brattsell

Jennifer Brattsell vet vad hon pratar om när det kommer till såväl fysiska, digitala som hybrida eventproduktioner. De senaste åtta åren har det varit hennes vardag och hon har suttit på såväl byråsidan som nu, på produktionssidan.

Det nya normala ställer nya krav

Mediemerah AB grundades 2010 av Andreas Holmgren och var då ett klassiskt film- och tv-produktionsbolag. Men med pandemin har bolaget utvecklats från att tidigare erbjudit den tekniska lösningen i produktionen till att idag erbjuda helheten med allt från projektledning och koncept till teknik. Jag upplever att allt fler kunder vågar sig på digitala sändningar och hybrider och att de flesta väljer att jobba direkt med oss utan att gå via någon byrå, säger Jennifer.

Vilka kan ha nytta av att köra ett hybridevent?

Alla bolag, oavsett om de är stora eller små, vinner på att kunna erbjuda anställda och kunder möjligheten att kunna delta på event såväl fysiskt som digitalt. Som det har utvecklats har det blivit en konkurrensfördel att erbjuda digitala deltagarmöjligheter och du kan inte längre förvänta dig eller kräva att folk ska resa för att kunna delta.

Våga prova!

Man behöver inte vara rädd för att prova på hybrider eller digitala event, säger Jennifer. De går att skapa med ganska enkla medel som inte kostar en förmögenhet. Ett produktionsbolag har ofta egna studios där det går att hyra in sig, men det går också att bygga upp en studio hos kunden. Många kontor har plats nu när det fortfarande arbetas hemifrån. Då riggar vi en enklare studio med bildmix, ljud och ljus åt kunden. Eller så går det förstås att hyra in sig i någon konferenslokal. Det finns egentligen inget som inte går, säger Jennifer. Vi kan sända från i stort sett alla ställen!

Hur går processen till om man vill prova att arrangera ett hybridevent?

Det viktigaste är att kontakta ett produktionsbolag tidigt i processen, säger Jennifer. Ett produktionsbolag ska kunna komma med förslag och ge en prisbild så att kunden känner sig trygg. Det är viktigt att varje kund får en skräddarsydd lösning. Titta gärna på andra hybridevent och få inspiration men se till att skapa ditt eget och gör ingen copy paste, tipsar Jennifer.

  • Kontakta ett produktionsbolag tidigt i processen. Det sparar pengar i slutänden.
  • Ta fram syfte och mål ihop med produktionsteamet.
  • Våga låta dig utmanas, och inspireras, av produktionsteamet. De har erfarenheten!
  • Ha inte för många talare och kör inte för långa pass.

Vad är viktigt att tänka på för att lyckas med hybridevent jämfört med ett digitalt event?

Det är viktigt att inse att ett hybridevent består av två olika produktioner och för att leverera bästa upplevelsen för publiken på plats och de som deltar via länk måste du våga anpassa eventet. Bästa resultatet blir det oftast om uppläggen skiljer sig åt, menar Jennifer. Om de på plats tar en 20 minuters kafferast, vad ska då de som deltar digitalt göra när det kanske bara tar fem minuter för dem att fylla på kaffet hemma?

Det vi kan erbjuda då är till exempel en ”speedföreläsning” eller ett digitalt mötesrum där deltagarna kan prata med varandra eller kanske en inspirerande film!

Som produktionsbolag ska vi också hjälpa våra kunder så att deras talare och moderatorer presterar så bra som möjligt, fortsätter Jennifer. Vi kan bistå med hjälp så att de får balans mellan att involvera publiken på plats och de via länk. Hur gör man till exempel som talare när du inte kan känna av din digitala publik och få någon feedback eller reaktion från dem? Där är produktionsbolagets roll viktig! De på plats måste känna att det är fysiskt event, precis som de som tittar digitalt inte får känna sig bortglömda.

Hur mycket kostar det?

Det går faktiskt inte att säga vad en produktion kostar då varje kund har sina önskemål och varje produktion är unik, säger Jennifer. Däremot bör du som kund kunna få en offert från produktionsbolaget du kontaktar så du vet vad prislappen hamnar på och som du kan känna dig trygg med. Var inte rädd för att fråga även om du inte har en jättebudget! menar Jennifer. Vi har många kunder som börjat med en mindre produktion och som sen kör återkommande event då de märkt att det lönar sig i längden.

Några sammanfattande tips för att lyckas med hybrideventet

På er hemsida står det ”Vi brinner för att skapa kreativa och tekniska lösningar vilket leder till starka produktioner som når ut till rätt publik.” Vad är komponenterna för en stark och kreativ produktion? Ge några sammanfattande tips!

  • Ha ett tydligt mål och syfte med ditt hybridevent.
  • Ta in ett produktionsbolag tidigt i processen.
  • Se till att ta fram en skräddarsydd lösning ihop med produktionsteamet och kör ingen copy paste.
  • Våga bli utmanade och tänk nytt!

Av: Sophia Loader

Mer om Mediemerah.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Du går förmodligen på olika företagsevent lika mycket för att lära dig något nytt som för att träffa personer som är bra för din business. Men ofta fastnar vi med ”fel” personer. Sophia Loader bjuder här på sina bästa tips.

Vi kan stora möten, mässor, events och kongresser

Vi kan stora möten, mässor, events och kongresser

Annons

Elite Hotels är en av Sveriges största hotellkedjor och vi vill nu göra fler uppmärksamma på vårt fina utbud av stora mötesanläggningar. Upplev atmosfären på våra anrika hotell, alla varsamt renoverade med originaldetaljerna kvar. Eller stig in i någon av våra nya innovativa anläggningar med milsvid utsikt.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

Vill du effektivisera hanteringen av företagets möten och konferenser? Välkommen till ett inspirerande frukostwebinar med konferensexperten Magdalena Höglund från Sthlmmöten.se
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com