Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-11-21 | Gästskribent | Expertråd

Viktigt att tänka på när du ska planera och boka en konferens, kickoff eller teambuilding till företaget  

Affärsreseexperten Lena Mägiste bjuder här på en checklista för att hjälpa dig att planera inför nästa event. Oavsett om det gäller en kickoff, teambuilding, konferens eller ett kanske ett kundevent är det mycket att tänka på för att lyckas med det perfekta mötesarrangemanget.

Lena Mägiste ny gästskribent hos ExecutiveeffectPå bilden: Lena Mägiste

Jag har sammanställt en enkel checklista för att hjälpa dig att planera inför nästa konferens från början till slut. Det är många saker att tänka, allt ifrån till att bestämma den rätta platsen, vilka aktiviteter som är lämpliga, behövs det boka resor, vilken föreläsare som bäst passar in till att göra en snygg inbjudan? Det många glömmer bort är att vara ute i mycket god tid med sin bokning. Med god tid föreslår jag att du helst bokar ett år i förväg när det gäller större möten som tex kongresser för att få plats där ni helst önskar. Under hösten är det alltid många företag som vill konferera under de mest populära månaderna september till november och då kan det vara många som vill boka på samma datum och plats. Populära mötesdagar är tisdag-torsdag så är ni flexibla med andra veckodagar är det enklare för era att hitta och ofta till ett bättre pris.

Mina tips riktar sig till dig som fått i uppdrag att boka en konferens eller ett event till ditt företag för första gången och som du kan använda som ett stöd under mötesplaneringen. Du som redan är en van konferens- och mötesbokare kan också använda dig av tipsen som en ”komihåglista.”

Checklista för att underlätta dina mötesbokningar till företaget:

Datum – när på året och när i veckan. Om möjligt ha gärna ett plan B -datum ifall det är svårt att hitta något som är ledigt just på ert bestämda datum.

Syftet med konferensen – vad är det för typ av konferens ni arrangerar och vad är den röda tråden?
Budget – se alltid till att få en budget av ditt företag/chef och att du vet exakt vad som ska ingå.

Plats – välj platsen, resmålet och konferensanläggning utefter er budget och den röda tråden. Ta även hänsyn till er mötespolicy om det finns en sådan. Bestäm i förväg hur många rum, måltider, konferenslokaler och grupprum som behövs och vilken sittning som ni önskar i lokalen.

Resor – behövs det bokas resor till och från mötet för deltagare, inbjudna gäster och föreläsare. Har ni en resepolicy att ta hänsyn till? Om det är fler än 10 personer som reser tillsammans är det oftast smidigt att boka en gruppresa genom en resebyrå. Det innebär oftast flexiblare bokningsregler och man kan vänta längre med att lämna deltagarlistan och det är även enkelt att byta ut ett namn mot en mindre kostnad.

Program – Sätta agendan och innehållet för konferensen. Koordinera med alla inblandade och se till att det också finns tillräckligt med luft i schemat för att hinna med att tex byta plats för att inta middag eller att hinna med att byta kläder för inbokade aktiviteter. Se till att ha koll på kartan över konferensanläggningen, hur lång tid det tar att förflytta sig på området.

Besök konferensanläggningen – A och O vid alla större möten. Notera vad som behövs och boka redan nu det som behövs förberedas på plats inför konferensen. Tex teknik, registrering och skyltning.
Aktiviteter – bestäm vilka aktiviteter som är lämpliga i er företagskultur och anda. Ta fram förslag på lämpliga inomhus- eller utomhusaktiviteter som passar för alla i gruppen. Boka upp gästföreläsare och talare tidigt om det ska ingå i programmet.

Inbjudan – Layout av inbjudan. Flera digitala och skräddarsydda lösningar finns för att skapa en inbjudan som dessutom gör att du själv slipper föra över anmälningarna till Excel listor och hjälper dig att hålla redan på hur många som är anmälda.

Sammanställning – sammanställning av deltagarna, stäm av antalet rum, restider och ev. matallergier och meddela berörda arrangörer och avdelningar. Här finns flera bra digitala program som underlättar deltagarhanteringen för dig.

Påminnelse till deltagarna – skicka gärna ut ett sista sms eller mail, eller använd dig av en inbjudningsapp för att hälsa välkommen och påminna om mötet några dagar innan.

Uppföljning och feedback – något som många ofta glömmer bort. Blev mötet som ni hade tänkt er? Ni kanske vill använda ett enkätverktyg redan på plats annars skicka ut frågorna efteråt.

Listan kan fyllas på med så mycket mer och om du behöver hjälp och stöd i bokningsprocessen ta alltid hjälp av en van mötes-/resebokare och projektledare, du sparar både tid och pengar.

Av:Lena Mägiste vd LM Travel

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Polhemsalen – en konferens som lyfter era idéer till nya höjder

Polhemsalen – en annorlunda konferenslokal som inspirerar och överraskar

Annons

Ibland behöver en konferens vara mer än bara ett möte – det behöver vara en upplevelse som känns ny, annorlunda och inspirerande. Att samlas i en unik miljö kan lyfta energin, öppna upp för nya idéer och ge teamet en känsla av att vara en del av något speciellt.

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas
  • Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna
  • Assistant Manager – Sales | Rent-A-Center, Rensselaer IN
  • Executive Assistant (VD-assistent) – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager/kontorsansvarig till Jernhusen – Stockholm
  • UniUni söker KA QC Assistant (USA) – Exception Management
  • Executive Assistant till Group CEO – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager i Stockholm – vikariat | Keystone Education Group
  • Philippine Airlines söker Sales Assistant/Sales Rep i New York
  • Yacht Management Assistant i Palm Beach, FL | Navis Consulting
  • McKinsey & Company söker Executive Assistant i Stockholm
  • Sales Assistant på Michael Kors i New York – Off Price
  • Jobb: Office Manager Göteborg – Wise Admin (f.d. The Pace)
  • Swedish Match (PMI) söker Executive Assistant i Stockholm
  • Executive Assistant till Trustlys CEO i Stockholm | Jobb
  • Jobb: Executive Assistant till Klarnas CXO-team – Stockholm
  • Office Manager jobb i centrala Göteborg | Wise Professionals
  • Executive Assistant Malmö – 6 mån konsult hos Adecco
  • IKEA söker Country Food Range & Supply Manager i Helsingborg
  • Jobb: Executive Assistant – BSH Home Appliances, Solna

Mest läst

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

I årets sista EA-intervju möter vi Therés Westrin. Som Chair för IMA Sverige är hon en röst för utveckling, mod och gemenskap – och nu tar hon med sig allt det in i sin nya roll som Executive Assistant på Alfa Laval. Här berättar hon hur fler unga (och män!) kan upptäcka yrket och om julklappen hon önskar att varje ...
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
Stjärnkliniken satsar på företagshälsovård för vinnare

Stjärnkliniken satsar på företagshälsovård för vinnare

En elitidrottare är i mål redan innan starten har gått. Som vinnare. Stjärnkliniken företagshälsovård bygger på metoder från idrotten, men här är utgångspunkten att kunderna ska nå sina affärsmål.
Rustik och lantlig festlokal i Logen på Sju Sjöar, en avskild plats för julbord utanför Göteborgs stadskärna

Hitta den perfekta platsen för företagsjulbord i Göteborg. Boka en av dessa 11 för en magisk julmiddag och julfest.

Letar du efter det perfekta julbordet för företag i Göteborg? Oavsett om ni söker en traditionell julmiddag eller ett annorlunda julbord med aktiviteter, finns det många fantastiska platser att välja mellan. I denna guide hittar du allt från eleganta restauranger i centrala Göteborg till mysiga, lantliga festlokaler, anpassade för både stora och små sällskap. Här har vi samlat de bästa ...
Office Manager & Investor Relations Manager | MVI Stockholm

Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna

Sök jobbet som Senior Management Assistant på Tietoevry Banktech i Solna. Stöd till Legal och Credit & Wealth, governance, AI/digitalisering och hybridarbete.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com