Det är viktigare än någonsin tidigare att skapa en önskad företagskultur. För vad händer när det där limmet som sammanför människor inte finns där längre? Vad händer med de delade värderingarna? Det är frågor som alla verksamheter måste ställa sig. Inte minst efter distansarbetet och de förändrade förutsättningar som pandemin har resulterat i.
– Företagskulturen är ditt företags, dina medarbetares och dina metoders DNA. En positiv företagskultur ökar resultatet med i genomsnitt 30–40 %, medan en negativ kultur minskar produktiviteten med samma 40 %1, säger Christopher Thölix, partner på Signium.
Mät och analysera luckorna i företagskulturen
Kultur kan ses som ett mjukt ämne, men vem har sagt att den inte går att mäta? Signium har utvecklat ett unikt verktyg som hjälper företag att lägga grunden för framgångsrikt ledarskap. CDD mäter och analyserar information samt kartlägger skillnaden mellan er nuvarande och er optimala företagskultur.
I filmen får du höra mer om fördelarna med vårt CDD-verktyg – och höra tankar och åsikter från våra kunder. Förutom Christopher Thölix från Signium kan du lyssna på Christina Evans som är Chief Commercial Officer på Axopar Ltd och Gunnar Olofsson som arbetar som styrelseproffs i en mängd olika bolag.
– Frågan har alltid varit, hur kan VD:n bedöma och mäta företagets kultur för att sedan utveckla den mot en mer idealisk sådan? Jag är glad att se att Signium har löst gåtan och nu hjälper både mindre och större företag med just detta, säger Gunnar Olofsson.
Nå en optimal kultur
Signiums samarbete med Axopar Ltd. går ut på att vidareutveckla och förfina båtföretagets kultur. Med hjälp av CDD har bolaget fått möjlighet att både mäta och kvantifiera den.
– Signium och deras CDD-verktyg har hjälpt oss integrera kulturella strategier i våra strategiska nyckeltal. Något som hjälper oss att nå våra mål som bolag och som inte minst ger oss en optimal företagskultur, säger Christina Evans, Chief Commercial Officer på Axopar Ltd.