Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-05-08 | Verktyg

Allt vanligare med krishantering inom näringslivet

Fler företag behöver stöd med krishantering av företagshälsovården, där andelen krisuppdrag ökade med 30 procent mellan 2022 och 2023. Det här visar statistik från Avonova som är den ledande aktören inom företagshälsa i Norden, och deras experter menar också att det behöver investeras mer i medarbetare vid sidan av teknik.

Allt vanligare med krishantering inom näringslivetBIld av Gerd Altmann från Pixabay.

– Det finns många utmaningar i samhället just nu. Vi har privatekonomiska orostider med höga räntor och en prisnivå som har tryckts upp. Sedan har vi otryggheten i samhället, och en global kontext med konflikter och spänningar. Sammantaget ger det här utslag i ohälsa på många arbetsplatser, menar Per-Nicklas Olofsson som är psykolog och organisationskonsult på Avonova.

Glöm inte bort medarbetarna
Även om många verksamheter gör stora investeringar i riskhantering så behöver satsningarna bli bredare. Områden som cybersäkerhet och fysiska säkerhetsinsatser får ofta svällande budgetposter. Det här är viktiga delar i krisstrukturen, samtidigt glöms satsningar på medarbetarnas kriskompetens ofta bort. Grunden för lyckade krishanteringar är väl genomförda riskbedömningar som utmynnar i krisplaner och krisledningsstrukturer. – Att utbilda medarbetare och arbeta förebyggande med pyskologinsatser och praktiska övningar är något som alltför ofta saknas. Samtidigt vet vi att de här verksamheterna kommer betydligt bättre ut ur en kris, enligt Per-Nicklas Olofsson.

Fler kriser kräver bredare planering
Krishantering är betydligt mer komplext idag än för några år sedan. Tidigare handlade mycket om förberedelser för händelser som bränder, personrån och plötsliga enskilda dödsfall. Idag finns betydligt fler scenarier när det gäller krissituationer, och därmed flera moment att förbereda sig för. Men trots den här utvecklingen så är det många företag som inte är tillräckligt förberedda för oväntade krishändelser.

– Även om det låter som en svår ekvation att få ihop, så handlar det om att förbereda sig för det oförutsägbara. Det är omöjligt att förutspå varenda händelse, men en organisation som prioriterar krismedvetande och flexibilitet kommer att klara sig bättre. Då ökar också sannolikheten för att ni agerar med självförtroende och lugn under krisen och inte stressar fram felaktiga beslut, berättar Per-Nicklas Olofsson.

Expertens fem tips för krishantering i ett företag

– Ta fram en långsiktig krisplan och uppdatera den regelbundet. Kom ihåg att en krisplan behöver vara mycket mer omfattande än bara för ett par år sedan, med den komplexitet och utveckling som vi har sett i samhället på senare tid.

– Glöm inte bort att arbeta med intern kommunikation och att göra krisplanen känd inom organisationen.

– Utbilda chefer, arbetsledare och interna krisgrupper utifrån AFS 1999:7 – Första hjälpen och krisstöd.

– Det finns ett stort värde i att ansluta sig till ett krisjoursstöd dit chefer kan vända sig i akuta situationer.

– Till sist. Det är viktigt med psykiskt och socialt omhändertagande i samband med krisen samt även att krisstödet behöver fortsätta efter den akuta fasen. Här handlar det bland annat om att fånga upp eventuella efterverkningar och behov av ytterligare insatser som samtalsstöd.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Krisplaner och kaoshantering – vad gör du när allt går fel?

Krisplaner och kaoshantering – vad gör du när allt går fel?

När schemat rasar, tekniken sviker eller ledarskapet byts ut – då kliver den professionella ledningsassistenten fram som organisationens trygghet.

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

Från bildgenerering till transkribering och översättning – här är fem AI-verktyg som du kan testa direkt. Spara tid, imponera i presentationer och låt tekniken göra grovjobbet åt dig efter att ha spanat in våra tips till dig!

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com