Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-12-12 | Expertråd | Affärsresor | Gästskribent | Säkerhet

Affärsreseexperten: 9 konkreta säkerhetstips

Executiveeffects gästskribent affärsreseexperten Lena Mägiste bjuder i denna artikel på sina bästa säkerhetstips för dig som bokar affärsresor och tjänsteresor.

Hållbart resande och klimatsmarta tips till resebokare och affärsresenärerPå bilden: Affärsreseexperten Lena Mägiste

Affärsreseexperten om säkerhetstänk när du bokar affärsresor och tjänsteresor åt andra
Vid bokning av grupp-och konferensresor för hela företaget, bör man dela upp dem på två olika flygavgångar, båtavgångar eller på olika tåg. Dela även upp ledningsgruppen och tänk på vilka nyckelpersoner som är viktiga för ert företag om en katastrof skulle inträffa.

Se till att ha en resepolicy upprättad och en rutin för att säkerställa att den efterföljs. Om alla i företaget bokar sina resor på en upphandlad resebyrå så har du alltid aktuell information om vilka som har bokat en resa och var de befinner sig i världen. Bokar de själva eller via olika bokningskanaler har du ingen som helst kontroll om det värsta skulle hända. Har ni en företagsförsäkring som omfattar avbeställningsskydd och reseförsäkring? Om inte köp till detta vid varje bokningstillfälle hos resebyrån så slipper ni onödiga kostnader.

Om ditt företag inte redan har en krisplan är det definitivt dags att upprätta den nu. Vet du vad som ska göras, vem som gör vad och hur ni kontaktar varandra vid en eventuell katastrof? I vilka kanaler kommunicerar ni internt? Datorer och telefoner kanske inte kan eller bör användas.

Utöver att resebyrån har alla färdhandlingar se även till att den som ska resa har biljetterna nedladdade i någon av de reseappar som finns och att den anställde har ett giltigt pass och ev. visum samt kopior på detta.

UD har en mycket bra APP som heter UD Resklar, där man kan läsa om resmålet, UD:s olika rekommendationer och själv lägga in biljett- och kontaktuppgifter till närmaste anhörig, ICE (In Case of Emergency). Se även till att företaget har kontaktuppgifter till de anställdas anhöriga. Facebook har en mycket bra funktion där man själv kan markera sig som säker om man befinner sig på en krisdrabbad plats.

Datorer och mobiler kan enkelt spåras. Tänk på hur lätt det är att avlyssna känsliga telefonsamtal på tex en flygplats och ha gärna som policy att företagsdatorerna hålls fria från klistermärken med företagsloggan och säkerställ rutinen för hur man ska koppla upp sig och ansluta till säkra wifi nätverk med dator, mobil och ev. träningsklocka.

Har ni en sociala medier policy på företaget? Får den anställde lägga upp text och bilder från tjänsteresan på sina privata sociala kanaler? Hur känsligt kan det vara och hur kan det uppfattas utåt?

Du som resebokare kan dessutom informera om dessa viktiga säkerhetsrutiner under resan och på resmålet:

Lämna inget bagage obevakat och ta inte hand om andras väskor, ens för en liten stund. Märk upp egna väskor med bagagetaggar med namn, adress och mobilnummer ifall bagaget skulle försvinna. Vid längre resor där man reser med incheckat bagage kan det vara bra att ha ett ombyte med i handbagaget för att kunna gå direkt till det viktiga mötet även om bagaget kommer senare.

Lås alltid in datorer och andra värdesaker i hotellrummets säkerhetsskåp, kontrollera om det finns en fungerande brandvarnare och plugga in vägen till nödutgången från hotellrummet.

Förboka flygtaxi från flygplatsen till hotellet i förväg hos resebyrån, det fungerar utmärkt på de flesta större orterna i Europa. På plats bör man helst be hotellet eller företag man besöker att boka taxin och res endast med de större taxibolagen där förarna har giltig taxilegitimation.

Ta gärna med lite småpengar i utländsk valuta vid resor till länder där det är kutym att ge dricks för tex hjälp med bagage till rummet. Skriv upp numret på kontokortet och se till att ha ett telefonnummer till kortutgivaren om kortet blir stulet.

Trevlig resa!

/Lena

Av:  Affärsreseexperten Lena Mägiste vd LM Travel

Läs mer av affärsreseexperten: Viktigt att tänka på när du ska planera och boka en konferens, kickoff eller teambuilding till företaget  

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Kvinnor åker tåg oftare – och föredrar det framför bil

Kvinnor åker tåg oftare – och föredrar det framför bil

En ny rapport från SJ, baserad på en undersökning av Indikator Opinion, visar att kvinnor i högre grad än män reser med tåg och även väljer tåget framför bilen vid långa inrikesresor. Skillnaderna speglar vidare mönster i attityder till miljö och klimat.

Globala priser på affärsresor stabiliseras – möjlighet för strategisk omställning 2025–2026

Globala priser på affärsresor stabiliseras – möjlighet för strategisk omställning 2025–2026

Efter flera år av prissvängningar ser den nya CWT/GBTA Global Business Travel Forecast 2026 en stabiliseringsfas för priserna på flyg, hotell och marktransport, trots ekonomisk osäkerhet.

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Upplev Stockholms puls under konferensen – nära till allt

Upplev Stockholms puls under konferensen – nära till allt

Annons

Mitt i Stockholms city, omgivet av stadens liv och puls, erbjuder Citykonferensen en unik plats för möten och konferenser. Här förenas tillgänglighet, professionalism och inspiration för att skapa en upplevelse som är så mycket mer än bara ett möte.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Valley Bank söker Sales Assistant (Healthcare) – New York
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Kontorschef till CSN:s Inbetalningsavdelning – Göteborg
  • Jobb: Atea Gävle söker leveranskoordinator med kontorsansvar
  • Kontorschef bank – Länsförsäkringar Region Söder
  • CSN söker kontorschef – Inbetalningsavdelningen Göteborg
  • Sales Assistant-jobb hos SBH Fashion, New York | Modebranschen
  • Sales Assistant-jobb New York – Mega Mega Projects | Smycken
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant (deltid) – Svea Solar, Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant deltid – Svea Solar Stockholm
  • Epiroc söker Business Area Executive Assistant – Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant – Nacka, Stockholm | Jobb
  • EIB rekryterar Assistant/Office Manager i Budapest – Sök nu
  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Automatiskt utkast

Malmömässans Julshow goes Disco Explosion

Glitter, glamour och doften av jul fyller luften- välkommen till årets mest glittrande julfest. Här möter Studio 54 ett pulserande julbord i street food stil-som en levande julmarknad med smaker, musik och stämning i världsklass.
Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Som Executive Assistant har du en central roll i att se till att möten är välorganiserade och produktiva. Det är lätt att möten slösar bort tid och tappar fokus, men genom att tillämpa några enkla principer kan du hjälpa till att skapa möten som gör skillnad. Här är några konkreta tips för att förbättra möten och undvika vanliga fallgropar.
Ny guide ska höja nivån på chefsrekryteringar

Ny guide ska höja nivån på chefsrekryteringar

När rekryteringsprocessen haltar, märks det direkt i ledningsrummet. Nu lanserar Signpost Executive en ny guide som vill hjälpa vd:ar, styrelser – och alla som jobbar nära dem – att hitta chefer med både hjärna och hjärta. För dig som Executive Assistant, som ofta har fingret på pulsen i organisationen, är det här en läsning som kan förändra hur du ser ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com