Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-09-07 | Expertråd

Hur är stämningen på jobbet? Här är 5 tecken på bra företagskultur

Det finns mängder av förklaringar till varför vissa företag blir mer framgångsrika än andra. Flera olika delar behöver fungera. Så som bra lokaler, ergonomiska kontor, kompetent personal och en vägvinnande strategi för att nå uppsatta mål. Men inget av detta kommer att ha någon större effekt om det inte finns en stark företagskultur i grund och botten.

Hur är stämningen på jobbet? Här är 5 tecken på bra företagskultur

─ Snacket vid kaffeautomaten eller i korridoren, de naturliga pauserna där spontana möten uppstår har ofta stor betydelse för både kreativiteten och arbetsglädjen. I samtal där man inte är agendastyrd och har lättare att prata fritt kommer saker och ofärdiga idéer upp som inte lyfts på formella möten, säger Eva Bloch, Head of People & Culture på 7A.

I 7A’s ljusa, moderna och smart utformade lokaler mitt i Stockholm city, med fullservice, kan ert företag fokusera helhjärtat på det som ni gör bäst. Medan vi tar hand om allt runtomkring. Med andra ord finns alla möjligheter att etablera en vägvinnande företagskultur.

Men hur vet du då att ditt företag har en fungerande företagskultur? Här ger vi några exempel på tydliga tecken!

Alla förstår och tillämpar företagets värderingar

En bra företagskultur uppstår inte ur tomma intet. Den arbetas fram noggrant och implementeras i organisationens alla delar. Medarbetarna ska utan problem kunna berätta om företagets kärnvärderingar, värdeord och framtidsvisioner. För om de inte kan göra det kommer de inte heller kunna agera i likhet med dem. Det är också viktigt att medarbetarna känner att de kan relatera till värderingarna och målen, till och med helt avgörande. Därför har det stor betydelse att redan vid rekryteringsstadiet vara tydlig med företagets värderingar inför den arbetssökande.

Segrar firas

Framgångsrika företag har gemensamt att de uppmärksammar bra prestationer. Både när enskilda individer eller större grupper har åstadkommit något bra. Det ökar också drivkraften på arbetsplatsen. Om du får höra att dina insatser uppskattas och skapar värde för företaget blir det roligare att fortsätta med samma fina jobb. Det sporrar samtidigt andra till att göra ett lika bra jobb.

Kontoret används

Digitala möten och avancerade hemmakontor har kommit för att stanna. Men det fysiska mötet går aldrig att ersätta. Under coronapandemin började vi prata om ”Zoomtrötthet” samtidigt som fler vittnade om svårigheten att upprätthålla sociala relationer. Med andra ord kommer kontoret som fysisk mötesplats inte att spela ut sin roll oavsett hur långt teknikutvecklingen går. För att bygga en stark företagskultur är det viktigt att träffas regelbundet och gärna planera sociala aktiviteter ihop.

─ Det är ganska tydligt belagt att det inte är fel på produktiviteten hemma. Men kreativitet kräver det personliga mötet och inspirationen från andra, att ses ansikte mot ansikte. De långsiktiga effekterna av att man knappt träffar sina arbetskamrater har vi ännu inte sett, men vi tror att kontaktytorna behövs även i det ”nya” normala, säger Fredrik Hultman, grundare av 7A.

När du sitter hos oss på 7A har du alltid möjlighet att ta med kollegorna på varierande aktiviteter. Vi erbjuder alltifrån löpning och yoga till after works och frukostmingel. Perfekt för att svetsa samman teamet ytterligare!

Transparens

Hemlighetsmakeri och avsaknad av öppenhet får snabbt negativa konsekvenser. Det skapar en instabil arbetskultur präglad av osäkerhet. Öppenhet är en grundbult för att skapa en positiv företagskultur. Det måste finnas förtroende och lyhördhet mellan företagets olika delar. När varje medarbetare känner att de blir upplysta om viktiga förändringar i företaget och lyssnade på, då stärks sammanhållningen.

Klara utvecklingsmöjligheter

Som medarbetare behöver man känna att det finns möjlighet till kompetensutveckling och att det är möjligt att ta nästa kliv. Det gynnar både den enskilde anställda och företaget i stort. Om man inte känner att ens personliga utveckling prioriteras av företaget dröjer det inte länge innan missnöjet växer. Därför är det otroligt värdefullt att företag stimulerar, uppmuntrar och framför allt erbjuder olika vägar framåt. Det kan vara externa kurser, praktik på andra avdelningar eller mer ansvar. Företagskulturen kommer då att bli starkare.

 

Moderna kontorshotell lägger grunden för gladare medarbetare. I en undersökning svarade 89 procent att de hade roligare på jobbet efter att de börjat med coworking. 83 procent svarade dessutom att de kände sig mindre ensamma. 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com