Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-03-10 | Expertråd

Expertens tips – så väljer du talare och säkrar ditt innehåll

Att börja med talaren när du ska planera ett möte är ett vanligt misstag. Anders Mildner på Altitude Meetings berättar vad du behöver tänka på innan det är dags att kontakta talare.

Expertens tips – så väljer du talare och säkrar ditt innehåll

Att börja med talaren när du ska planera ett möte är ett vanligt misstag. Anders Mildner på Altitude Meetings berättar vad du behöver tänka på innan det är dags att kontakta talare.

Ett av de vanligaste felen många gör när det är dags att planera ett möte eller event är att börja med talaren. Enligt Anders Mildner, ansvarig för innehåll och kommunikation på Altitude Meetings är det problematiskt på flera sätt.

– Börjar du planeringen med att välja talare kommer du göra det på grundval av mängden talare du känner till, säger Anders. Det har ingenting med ditt mötes mål att göra, det säger bara någonting om dina medievanor.

Han fortsätter:

– Då hamnar man lätt i en rundgång med ungefär samma stora kända talare som åker omkring på väldigt många konferenser och möten. Det är inget fel med de personerna som håller bra föreläsningar, men det saknar kopplingen till det du vill uppnå.

Altitude Meetings modell för att säkerställa måluppfyllelse

För att säkerställa att innehållet blir det tänkta under ett möte brukar Altitude Meetings utgå från en modell med ett antal steg där man bland annat diskuterar mål, målgrupper och ämnen innan man tar fram en lista med möjliga talare som uppfyller just de kraven. Det finns flera fördelar med att följa stegen.

– Här säkrar du ditt innehåll oavsett vem som kan eller inte kan, säger han. Om du ringer första personen och den inte kan, då kan du bara ta nummer 2 och så vidare. Har du inte tänkt igenom stegen innan blir det svårt att ersätta den personen.

Det finns andra fördelar med att tänka igenom mål, målgrupp och ämne innan man kontaktar talare.

– Om du är talaren och blir uppringd, tänk vad mycket information arrangören kan ge dig: varför man är där, målgrupper, övergripande mål. Som talare blir det oerhört lätt att leverera eftersom du vet hela sammanhanget klart för dig, menar Anders.

Research avgörande för att hitta intressanta frågor

Val av talare och ämne kräver också sin research. Som mötesarrangör behöver du ta reda på t.ex. vilka vinklar som hade varit intressanta för målgruppen.

Var ska man börja med sin research?

– Jag letar först efter noderna, var finns de intressanta diskussionerna och vilka grupper kan ämnet på riktigt? berättar Anders. Alla nischer har ju sina medieflöden – tidningar, sajter och diskussionsforum – ledande noder som diskuterar saker: var förs diskussioner om de här ämnena?

– Om jag inte kan ämnena själv brukar jag höra av mig till forumen transparent och fråga målgruppen: vilken fråga hade ni tyckt vore mest spännande att diskutera nu? Då brukar man också få tips på spännande och intressanta föreläsare, avslutar Anders.

Altitude Meetings steg för att planera och säkra mötets innehåll:

  1. Vad tycker ni i planeringsgruppen är bra respektive dåligt? Diskutera det redan i början – då får ni en gemensam referenspunkt i gruppen. Fundera över vad du hade tyckt om du satt i publiken. Är du sann mot din egen erfarenhet blir arbetet troligen både roligare och enklare.
  2. Konkretisera målet med mötet. Har du flera mål behöver dessa viktas mot varandra. Sätt upp en prioritetsordning där du listar primära och sekundära mål.
  3. Bestäm och definiera era målgrupper. Många vänder sig till flera och diversifierade målgrupper. Vikta och prioritera era målgrupper. Forma innehållet efter de målgrupper som ni prioriterar och som faktiskt deltar på era möten.
  4. Nu är det dags att sätta ämne(n) – vilka passar in på de mål som ni vill uppnå? Vilka vinklar hade varit intressanta för målgruppen? Vilken talartyp är ni intresserade av? Är ni ute efter exempelvis en inspirationsföreläsare, en kunskapsexpert eller en oväntad överraskning? Detta ger er viktiga ledtrådar kring vilka talare som passar in och ni kan nu ta fram en lista på talare som kan prata kring ämnet ur den vinkel ni valt.
  5. Fundera över vilka former som passar. Vilket format som är möjligt styrs av talarna ni har valt ut och variationsbehovet under dagen, men också vilka ämnen ni pratar om och vilka målgrupperna är.
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Annons

Årsstämmornas högtid närmar sig och det kan tyckas krångligt att behöva genomföra stämman digitalt med deltagare på distans. Vi skulle vilja säga att det är precis tvärt om och istället kalla det för ”ett smidigt måste”.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com