Det är i många fall enklare att inte delegera. Det kan lätt bli så att du tänker att detta gör jag bäst själv. Jag är faktiskt den enda i företaget som vet hur man gör detta. Vi hoppas därför att nedan tips kan få dig att våga delegera mer i vardagen.
1. Kartlägg din vardag
Summera dina arbetsuppgifter som du gör eller borde göra varje vecka. Det ger dig en överblick över din arbetssituation. Då kan du identifiera vilka uppgifter som någon annan internt faktiskt kan göra eller lära sig att göra åt företaget.
2. Utvärdera innan delegering
Innan du börjar att delegera är det viktigt att du klargör syftet varför du delegerar de uppgifterna som du har identifierat. Som ett resultat av att delegera dessa uppgifter får jag mer tid för… Det är mer prioriterat att jag fokuserar på…. Rangordna därför dina uppgifter så du kan se vilka aktiviteter som är viktigast för företagets framgång.
3. Tydlig paketering
De utvalda uppgifterna som du väljer att delegera ska vara tydligt paketerade och förklarade. Det finns två huvudanledningar. Första anledningen är att personen som ska utföra dem inte ska känna att det är en börda utan något som hjälper företaget framåt. Andra anledningen är för att tydligt kunna utvärdera om uppgifterna är utförda korrekt.
4. Att välja rätt medarbetare
För att en delegering ska bli lyckad krävs det att du identifierar en medarbetare som har eller kan få ett intresse av att göra uppgiften. Det är självklart att inte alla uppgifter som delegeras lyfter utföraren men försök visa på att det är utvecklande för medarbetarn.
5. Utvärdering
När en uppgift är delegerad är det viktigt att du utvärderar och gör en uppföljning. Enklast är ett tydligt rapporteringssätt som bestämts vid överlämnandet. Tänk på att man inte bara har utvärdering av utförd uppgift utan även ger medarbetarn möjlighet att ge förslag på utveckling eller förbättring av utförd uppgift/process. Delaktighet är a och o.
6. Belöna/lyft framgång
Vid framgång bör du alltid premiera detta internt. Försök alltid lyfta hur uppgiften som medarbetaren har genomfört möjliggör för fortsatt framgång för företaget och rita gärna upp hela bilden för medarbetaren så att hen fortsätter växa med sin yrkesroll.
Läs gärna mer: Rekryteraren: Så blir du en mer attraktiv Executive Assistant på arbetsmarknaden