Utvecklingen av systemstöd inom alla branscher går i raketfart och är en stor utmaning för alla företag. Här ger Kasper Jareblad från Flex Applications dig fem tips på hur du bör tänka när du investerar i nytt personalsystem.
1. Tydlig kravspecifikation
Ta fram en tydlig kravspecifikation. Många som köper in system gör misstaget att de inte skriver en kravspecifikation innan de träffar leverantörer. Se till att skapa samstämmighet kring vad det är ni behöver redan från start, så förbättrar ni förutsättningarna för en snabb och smidig process.
2. Kolla referenser
Be systemleverantörerna om referenser från er egen bransch. Prata med, besök gärna, och ta reda på hur systemet fungerar ute i verkligheten.
3. Tänk långsiktig
Den nya systemlösningen ska hålla över tid. Se över er organisation i samband med införandet av ert nya system så att den nya systemlösningen är väl uppdaterad från början. När ert företag växer behöver ni ha ett system som kan växa med er.
4. Involvera hela organisationen
Involvera olika delar av organisationen i presentation och upphandling. På så sätt får ni både in viktiga synpunkter och perspektiv samtidigt som ni bäddar för en lyckad förankring ute i organisationen.
Artikeln är ett samarbete mellan Executive effect, Personal & Chef samt Flex application.
5. Låt leverantören visa vad de går för
Precis som när en arkitekt får i uppdrag att rita ett hus så kommer en professionell systemleverantör kunna presentera en ultimat lösning efter att ha fått veta vilka dina önskemål och behov är.
Läs mer: Har du koll på 2019:s stora trender?