Hej Anna Sjölin! Du är en tidigare vd-assistent som efter 20 år i rollen nu har startat en konferensanläggning – hur kommer det sig?
– Det kändes spännande att byta sida från beställare och kund till leverantör. Som vd-assistent har jag ju suttit på ”första parkett” under möten och fått uppleva vikten av att ledningsgrupper, styrelser och avdelningar får träffas i lugn och ro utanför kontoret ibland. Möjligheten att få prata igenom saker ordentligt, fördjupa sig i frågor och att faktiskt få spendera tid tillsammans under en hel eller halv dag.
Boutiquekonferens – berätta, vad är det?
– Jag har alltid gillat att besöka boutiquehotell och få njuta av den personliga servicen, uppleva den kanske lite galna inredningen, detaljerna och att de oftast är ganska små. Jag tänkte att det borde man väl lika gärna kunna applicera på en konferensanläggning? Mitt mål är att mina kunder ska känna att de och deras behov har mitt fulla fokus, samtidigt som att deras upplevelse hos mig blir något utöver det vanliga.
Du som har erfarenhet av att själv boka konferenslokaler för till exempel ledningsgrupp och styrelse, på vilket sätt skulle du säga att din anläggning lämpar sig för det?
– Jag tar endast emot en grupp i taget, eftersom jag vet av erfarenhet att behovet av att få mötas ostört är stort. Detta är också något som förhoppningsvis är extra tilltalande i dessa coronatider. När det inte finns andra grupper på anläggningen så behöver man inte heller anpassa sig efter andras fikatider eller att vakta sin tunga i stora fikalounger fulla med andra grupper. Vissa möten kan ju vara av karaktären att de inte kan hållas om inte sekretessen är tillgodosedd (strategi- och organisationsdiskussioner, företagsuppköp, förhandlingar eller känsliga rekryteringar m.m.).
– Jag vet också hur irriterande det kan vara att man måste bryta upp från en bra diskussion bara för att man prompt måste passa en paustid på större anläggningar. Hos mig är det också enklare att vara tidseffektiv – vill man äta lunch vid konferensbordet för att kunna fortsätta mötet, så går det bra. Gruppen bestämmer själv där och då.
Några andra fördelar?
– Min anläggning är citynära och har fantastisk utsikt över Stockholms inlopp och Djurgården. Den ger en känsla av att komma bort och få lugn och ro, men det är samtidigt också nära till Stockholms utbud av aktiviteter, restauranger och hotell. Dessutom finns det bra transportalternativ och parkering finns det gott om. Pendelbåtarna i SL:s regi går oftare än man kan tro från Nybrokajen. Det gör att de flesta kan ta sig hit snabbt och enkelt. Har man sitt kontor i Stockholm city så förlorar man inte värdefull mötestid på att transportera sig så långt.
Vad fick dig att våga byta bana?
– Jag hade en dröm som jag insåg att jag hade chansen att förverkliga när jag hittade min lokal… Det blev lite ”nu eller aldrig” även om jag alltid trivts väldigt bra i min roll som vd-assistent och på de bolag jag jobbat på.
Är det något du tror att du kommer att sakna från rollen som vd-assistent?
– Ja, det är nog en hel del saker egentligen…det är ju ett roligt jobb. Känslan av att vara spindeln i nätet och att vara en ”go-to-person” för många. Jag kommer att sakna mina kollegor och det täta samarbetet med vd, men jag ser samtidigt fram emot att få träffa kunder från alla möjliga branscher och lära mig nya saker.
Vad tar du med dig från vd-assistentrollen in i din nya utmaning?
– Förmågan att kunna förutse vad grupperna har för behov eftersom jag varit på beställarsidan i så många år. Att vara lösningsorienterad och flexibel är lite av min specialitet. Sen tror jag att min gamla devis om att ”the devil is in the details” kommer väl till pass även i framtiden. Jag tar också med mig att det mesta löser sig med lite humor.
Läs mer om Sjölinskans.