Lyssna upp alla ni som planerar en karriär inom eventbranschen!
”Vår toppservice är kvalitén”, deklarerar Emelie Hagström, Event Project Manager på BSC Business Service Club. Vi träffas för att höra mer om hur hennes arbete genomsyras av just kvalitetsarbete – och låter henne dela med sig av sina erfarenheter från praktikant till den nuvarande rollen som omfattar övergripande internt kvalitetsansvar. Lyssna upp alla ni som planerar en karriär inom eventbranschen!
”Personlig service är vår nisch. Kvalitén kommer på köpet”
Hur började din resa in i eventbranschen?
Jag läste en KY-utbildning till Resekonsult men var inte alls säker på att jag ville jobba med resor. Nu när jag ser tillbaka var det en bra utbildning, framför allt för att den var så bred. Vi läste många ämnen som inte var direkt relaterade till resebranschen. Det var också riktigt bra att det ingick flera längre praktikperioder. Jag fick möjlighet att praktisera här på BSC och hade väldigt roligt under min första praktik – så roligt att jag kom tillbaka igen när det var dags för nästa praktikperiod! Nu fick jag också testa på att ha egna små projekt vilket var intressant och lärande. Jag uppskattade verkligen företagets familjära stämning, hur man jobbar ihop i projekten och vilken härlig och sammanhållen grupp BSC var, inte bara i samspelet med kollegorna utan också i det nära samarbetet med kunderna.
Idag är du Event Project Manager och har hand om flera stora kunder. Vad har varit avgörande för att du har stannat kvar så länge?
-Framför allt finns det ett driv och det är roligt att jobba med event. Man får en kul förfrågan, blir taggad på att förverkliga kundens vision och får sen se och följa hela projektet från start till slut. På BSC jobbar vi nära våra kunder och nära varje projekt. Vi jobbar inte åt kunden och tar över deras uppgift utan jobbar tillsammans med kunden under hela processen vilket jag älskar. Jag gillar också att det är ombytligt. Mitt jobb är långt ifrån att sitta på samma stol och trycka på samma knapp varje dag.
Vad innebär det att kontroll- och kvalitetssäkra?
-På BSC vill vi alltid stå för produkterna som vi erbjuder. Vi har inga egna anläggningar utan förmedlar andras lokaler och aktiviteter till våra kunder. En del av vårt arbete med kvalitetssäkring handlar om att prova på. Vi provar helt enkelt det som finns på marknaden: besöker restauranger som är trendiga eller åker på aktiviteter. Ofta följer vi också med våra kunder ut för att prova allt från hur kuddarna känns till hur såsen smakar, räknar antalet toaletter och mäter avståndet från konferenssal till festlokal. Vi är alltid med och stöttar under kundens beslutsfattandeprocess.
Internt handlar kvalitetskontroll mycket om att säkerställa att allt som presenteras för kunden också stämmer med faktiska önskningar och kravlistor.
I din tjänst ingår boknings- och leverantörsansvar. Vad innebär det?
-Jag går igenom alla offerter som skickas ut från BSC för att säkerställa att kundens förfrågan överensstämmer med det vi erbjuder. Vill kunden vara i en härlig disco-miljö ska vi inte förslå ett chambre separé med en solist på fiol. Samma sak när det gäller ekonomin. Överensstämmer det vi offererar med vad kunden sagt är prisspannet? Vi tar nästan alltid fram flera alternativ som vi tror kan passa och det är viktigt att vi kan stå för det vi erbjuder och att anslaget är i linje med vad BSC vill förmedla. Kunden ska känna igen oss, vem på företaget man än har kontakt med. Jag har stor kunskap om hur de olika delarna på BSC hänger ihop. Det är en ovärderlig kunskap som bottnar i att jag som praktikant fick chansen att lära mig många olika saker inom vitt skilda områden på företaget.
En framtidsspaning är att AI kommer att förändra allt. Finns det digitala verktyg som kommer att manövrera ut din roll?
-Nej. Service handlar om människor och den delen tror jag egentligen bara kommer att bli mer hårdvaluta. Men när det gäller sammanställning, insamlande av data och den typen av administrativa utmaningar är vi redan där och nosar. Frågar man ett AI om en säljande text om ett specifikt ämne kommer den att leverera något. Givetvis använder man delar som man tycker passar sammanhanget. Här handlar det mer om hur vi smart kan använda oss av teknologin. Jag tror absolut att offertstadiet kommer att kunna utvecklas digitalt. Men det kommer aldrig att kunna ersätta personlig service som verkligen är vår nisch. Det är service som gör att vi har återkommande kunder men också att medarbetare stannar kvar i företaget. Jag har några kollegor som varit med i över 20 år och flera som varit anställda mellan 5 och 10 år.
Har du något råd på vägen till en ung person som funderar på eventbranschen?
-Det är alltid bra att bredda sina kunskaper inom alla områden och titlar. Om du under en praktik har möjlighet att nosa på flera delar av en verksamhet – gör det! För även om det t ex är ekonomi man är intresserad av så är det oerhört värdefullt att följa med en försäljningsansvarig på kundmöte eller hjälpa till som värdinna under ett genomförande. Man får se hur det går till och lär sig hur man pratar och agerar med kunder vilket ger ovärderlig kunskap om tjänsterna vi säljer. Det kommer alltid att gynna både dig och kunden om du har förståelse för helheten. Att förstå hur varje del hänger ihop skapar också en känsla av att det du gör är viktigt, samtidigt som du ödmjukt inser att allas insats är avgörande och att det är som team man verkligen når resultat. Var och förbli genuint nyfiken, det är mitt bästa råd!
Vill du veta mer om eventbyrån BSC Business Service Club?
Kontaktinfo nedan om du har frågor eller om du önskar mer info om tjänsterna:
BSC Business Service Club
hello@bsc.se
www.bsc.se
Instagram