Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-06-20 | Profiler

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Vi gör ett besök hemma hos Johanna Tüll Hollander, som nyligen gått från att vara anställd Executive Assistant för koncern-vd:n och ledningsgruppen på Munters till att bli Chaos Coordinator för Swedish Neutral på konsultbasis med eget bolag. Ett upplägg som passar henne perfekt.

Men låt oss börja med vem är Johanna Tüll Hollander privat?

– Privat är jag en rastlös men hemmakär själ som älskar färg, form och att skapa med händerna – gärna med pensel eller spade. Hemma är det ofta fullt hus med barn, vänner och släkt – vi lever lite som en öppen fritidsgård, och jag trivs bäst när det är liv och rörelse. Elektro- och tropical house är en viktig del av vardagen, och som obotlig tidsoptimist händer det tyvärr ganska ofta att jag står i morgonrock när gästerna knackar på. Men är just det där lite kaotiska som är härligast och mest på riktigt.

Du har precis bytt jobb till att bli Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Berätta!

– För ett år sedan startade min man och jag ett eget bolag, där han började konsulta för sitt tidigare företag – Swedish Neutral. Jag skötte administrationen vid sidan av mitt dåvarande jobb som Executive Assistant till koncern-vd:n på Munters.

Min långsiktiga tanke var att kanske, om några år, starta något eget inom EA-spåret – men det låg långt bort i horisonten. När jag i januari fick frågan om jag ville kliva in mer operativt och vara med och skapa struktur i samband med Swedish Neutrals internationella expansion… då fick jag faktiskt lite panik. Jag hade inte ens övervägt att lämna det som var mitt roligaste jobb hittills. Men möjligheten att få vara med och bygga något meningsfullt – både affärsmässigt och tekniskt – var för spännande för att säga nej till.

Samtidigt innebär det här en mer hållbar vardag för vår familj. Med två barn och hund är flexibilitet ovärderligt – och nu kan vi båda styra vår tid bättre. Det här är både ett karriärsteg och ett livsbeslut. Och det känns helt rätt.

Berätta kort om Swedish Neutral!

– Swedish Neutral utvecklar teknik som gör elnät säkrare genom att upptäcka och neutralisera jordfel på millisekunder – fel som annars kan orsaka bränder eller strömavbrott. Systemet används redan i bland annat Australien och Kalifornien för att skydda både samhällen och natur. Kort sagt: vi gör elnäten smartare, tryggare och mer robusta.

Så vad innebär din nya roll och vilka EA-egenskaper har du nytta av?

– Min titel på LinkedIn satte jag mest på skoj – men den väckte mer uppmärksamhet än jag väntat mig. “Executive Assistant – because Chaos Coordinator isn’t an official job title” fångar faktiskt ganska väl vad rollen innebär. (Citatet finns ju trots allt på rätt många muggar och böcker för EA:s.)

I min nya roll digitaliserar och strukturerar jag vår lagerföring, jobbar med verksamhetsplanering, partnerkommunikation och rekrytering. Det är en roll där jag får använda hela min erfarenhet och snabbt växla mellan olika uppgifter utan att tappa helheten – och det är precis den typen av utmaning jag trivs bäst med – ordning i kaos.

Jag har läst att du har en checklista för att snabbt lära känna en ny chef?

– Ja, jag gjorde faktiskt en checklista tidigt i min karriär. Idag sitter den mer i ryggmärgen. Det handlar om att snabbt lära känna min nya chef och lägga grunden för ett effektivt samarbete.

Checklistan börjar med en personlig intervju – vissa chefer har nog blivit lite överrumplade av mina ganska rättframma frågor, men de har visat sig vara väldigt värdefulla. Jag vill förstå vem personen är, både professionellt och privat, i den mån det är relevant. Det kan handla om allt från familjesituation, husdjur, hämtningar/lämningar, till om man föredrar papperskalendrar eller digitala verktyg.

Jag frågar också om tidigare erfarenheter av att jobba med en EA – vad som har fungerat bra, vad som inte gjorde det – så jag kan anpassa mitt arbetssätt direkt. Och ja, vissa frågor är oväntade. På mitt senaste jobb behövde jag till exempel lägga till skostorlek – eftersom det krävdes särskilda besöksskor vid fabriksbesök.

Checklistan innehåller även praktiska uppgifter: kort- och medlemsuppgifter för resor, favoritplatser på flyg och hotell, lösenord, dator-ID:n, visum, passuppgifter – sådant som underlättar min roll, men som också förstås kommer successivt, i takt med att förtroendet byggs upp.

Du har gått flera utbildningar. Berätta vad de gett dig!

– I mars avslutade jag utbildningen Executive Assistant – Masterclass via Företagsuniversitetet. Det var en intensiv och givande satsning som gav mig både fördjupade kunskaper och ett ovärderligt nätverk med andra seniora assistenter.

En höjdpunkt var studieresan till London, där vi bland annat hade en föreläsning med Ken Taylor – en verklig nestor inom internationell kommunikation. Hans ord fastnade hos mig och har förändrat hur jag ser på att använda engelska i yrket. Han sa något i stil med: ”Cirka 400 miljoner har engelska som modersmål – men flera miljarder använder det som andraspråk. Krångla inte till det. Din samtalspartner är troligen inte heller infödd. Förenkla språket för att vara säker på att du gör dig förstådd.”

Det låter kanske enkelt, men för mig var det en ögonöppnare. Jag har alltid kunnat engelska, men det där med att våga uttrycka sig utan att överprestera – det gav mig ett helt nytt lugn. Jag fokuserar numera mer på tydlighet än perfektion, både i tal och skrift.

Utbildningen har också stärkt mig i rollen strategiskt – hur jag kan arbeta ännu mer proaktivt, skapa värde och vara ett verkligt stöd i ledningsarbetet.

Vad är det roligaste och vad är det mest utmanande i ditt nya jobb?

– Det roligaste? Att få vara med och bygga något som gör skillnad – på riktigt. Det känns meningsfullt att mitt jobb indirekt bidrar till att skydda både människor och miljö. Dessutom älskar jag känslan av att ha ena foten i tekniken och den andra i strukturen.

Det mest utmanande? Alla nya tekniska termer. Jag har alltid varit teknikintresserad, men just nu känns det som att jag försöker lära mig ett nytt språk – där varje mening består av siffror, bokstavskombinationer och kretskort som ”ser exakt likadana ut men absolut inte är det!” Men jag är envis – och har börjat se kretskort i sömnen, vilket jag tolkar som framsteg 😉.

Du har varit EA i många år – har du någon udda eller speciell händelse som utmärker sig?

– Haha, jo det finns en hel del men jag tar några riktigt gamla och bortglömda.

En gång var jag ny på jobbet och skulle boka ett möte åt min chef som ”skulle till Köpenhamn”. Jag tolkade det bokstavligt och trodde att hon menade konferensrummet med det namnet – inte faktiska Köpenhamn i Danmark. Det hela uppdagades bara minuter innan hon skulle ge sig av. Jag var redo att gå under jorden – men hon var lugn som en filbunke och konstaterade att hon ändå inte kände för att resa just den dagen.

En annan gång lyckades jag nästan ta livet av en chef, helt oavsiktligt förstås, genom att bjuda på ett eukalyptustuggummi. Han blev yr, fick svårt att andas och fick lägga sig i vilorummet. Tydligen visste han inte själv att han var känslig för det. Jag satt utanför med hjärtat i halsgropen och tänkte att det här var min sista arbetsdag. Som tur var återhämtade han sig snabbt – men jag har lite svårt för tuggummin efter det …

Det jag tar med mig från sådana här händelser är vikten av att inte glömma bort att andas. Det blir alltid något som inte går enligt plan – men om man behåller lugnet och har lite humor, så löser sig det mesta.

Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?

– Oj, vad svårt… Det skulle vara spännande att jobba inom politiken så jag hade nog valt Reinfeldt under hans aktiva period eller paret Obama. Jag vet att bilden av människor kan vara en helt annan i media än i verkligheten men jag upplever dem alla som sympatiska och med mänskliga värderingar.

 

Mer om:

Till Johanna Tüll Hollander på LinkedIn

Swedish Neutral är ett svenskt teknikföretag med huvudkontor i Kungsängen, grundat 1987. De utvecklar system för nollpunktsbehandling och jordfelsskydd i elnät. Kunderna finns globalt inom elnät, industri och infrastruktur. Företaget är ISO 9001-certifierat och har vunnit Edison Silver Award.

 

Av:

Sophia Loader

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Möt Teresa Södergren:

Möt Teresa Södergren: ”Det är viktigt att kunna säga nej”

Hon är inte ensam om att ha en delad roll där hon både är Executive Assistant samtidigt som hon axlar rollen som HR-koordinator. För Executiveeffect berättar Teresa Södergren på Scanreco hur hon hanterar det och om vikten av att kunna säga nej.

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Annons

Bicky Chakrabortys livsresa är verklig en saga om ambition, innovation och en outtröttlig strävan att förnya en traditionell bransch. Från hans ödmjuka början i Calcutta till att bli en av Sveriges mest framstående hotellmagnater.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.
10 egenskaper som utmärker en “rockstar” Executive Assistant

10 egenskaper som utmärker en ”rockstar” Executive Assistant

En bra Executive Assistant spelar en avgörande roll för chefens och inte minst företagets framgång. En VD eller annan person på ledningsnivå som är van vid att ha en bra assistent klarar sig inte många dagar på egen hand. Det är inte en underdrift, utan en verklighet. Men vad krävs egentligen för att bli en oumbärlig Executive Assistant? Här är ...
Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren i Stockholm

Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren i Stockholm

5 november öppnar Operakällarens mytomspunna vinkällare på nytt. Konceptet Nobiskällaren blir en vinbar för vinkonnässörer och nyfikna. En bar där gäster till Operakällarens matsal kan mötas i samband med sin middag och för gäster som endast vill besöka vinbaren.
Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Världsekonomins problem -en uppmärksamhetskris?

Världsekonomins problem -en uppmärksamhetskris?

Sedan 2007 har produktiviteten stadigt fallit, trots explosionen av ny teknik skriver mötesexperten Micke Darmell i sin julkrönika för Executiveeffect. Han uppmanar dig att låta det nya året bli en tid när du reflekterar över det som verkligen skapar värde.

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com