Vi gör ett besök hemma hos Johanna Tüll Hollander, som nyligen gått från att vara anställd Executive Assistant för koncern-vd:n och ledningsgruppen på Munters till att bli Chaos Coordinator för Swedish Neutral på konsultbasis med eget bolag. Ett upplägg som passar henne perfekt.
Men låt oss börja med vem är Johanna Tüll Hollander privat?
– Privat är jag en rastlös men hemmakär själ som älskar färg, form och att skapa med händerna – gärna med pensel eller spade. Hemma är det ofta fullt hus med barn, vänner och släkt – vi lever lite som en öppen fritidsgård, och jag trivs bäst när det är liv och rörelse. Elektro- och tropical house är en viktig del av vardagen, och som obotlig tidsoptimist händer det tyvärr ganska ofta att jag står i morgonrock när gästerna knackar på. Men är just det där lite kaotiska som är härligast och mest på riktigt.
Du har precis bytt jobb till att bli Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Berätta!
– För ett år sedan startade min man och jag ett eget bolag, där han började konsulta för sitt tidigare företag – Swedish Neutral. Jag skötte administrationen vid sidan av mitt dåvarande jobb som Executive Assistant till koncern-vd:n på Munters.
Min långsiktiga tanke var att kanske, om några år, starta något eget inom EA-spåret – men det låg långt bort i horisonten. När jag i januari fick frågan om jag ville kliva in mer operativt och vara med och skapa struktur i samband med Swedish Neutrals internationella expansion… då fick jag faktiskt lite panik. Jag hade inte ens övervägt att lämna det som var mitt roligaste jobb hittills. Men möjligheten att få vara med och bygga något meningsfullt – både affärsmässigt och tekniskt – var för spännande för att säga nej till.
Samtidigt innebär det här en mer hållbar vardag för vår familj. Med två barn och hund är flexibilitet ovärderligt – och nu kan vi båda styra vår tid bättre. Det här är både ett karriärsteg och ett livsbeslut. Och det känns helt rätt.
Berätta kort om Swedish Neutral!
– Swedish Neutral utvecklar teknik som gör elnät säkrare genom att upptäcka och neutralisera jordfel på millisekunder – fel som annars kan orsaka bränder eller strömavbrott. Systemet används redan i bland annat Australien och Kalifornien för att skydda både samhällen och natur. Kort sagt: vi gör elnäten smartare, tryggare och mer robusta.
Så vad innebär din nya roll och vilka EA-egenskaper har du nytta av?
– Min titel på LinkedIn satte jag mest på skoj – men den väckte mer uppmärksamhet än jag väntat mig. “Executive Assistant – because Chaos Coordinator isn’t an official job title” fångar faktiskt ganska väl vad rollen innebär. (Citatet finns ju trots allt på rätt många muggar och böcker för EA:s.)
I min nya roll digitaliserar och strukturerar jag vår lagerföring, jobbar med verksamhetsplanering, partnerkommunikation och rekrytering. Det är en roll där jag får använda hela min erfarenhet och snabbt växla mellan olika uppgifter utan att tappa helheten – och det är precis den typen av utmaning jag trivs bäst med – ordning i kaos.
Jag har läst att du har en checklista för att snabbt lära känna en ny chef?
– Ja, jag gjorde faktiskt en checklista tidigt i min karriär. Idag sitter den mer i ryggmärgen. Det handlar om att snabbt lära känna min nya chef och lägga grunden för ett effektivt samarbete.
Checklistan börjar med en personlig intervju – vissa chefer har nog blivit lite överrumplade av mina ganska rättframma frågor, men de har visat sig vara väldigt värdefulla. Jag vill förstå vem personen är, både professionellt och privat, i den mån det är relevant. Det kan handla om allt från familjesituation, husdjur, hämtningar/lämningar, till om man föredrar papperskalendrar eller digitala verktyg.
Jag frågar också om tidigare erfarenheter av att jobba med en EA – vad som har fungerat bra, vad som inte gjorde det – så jag kan anpassa mitt arbetssätt direkt. Och ja, vissa frågor är oväntade. På mitt senaste jobb behövde jag till exempel lägga till skostorlek – eftersom det krävdes särskilda besöksskor vid fabriksbesök.
Checklistan innehåller även praktiska uppgifter: kort- och medlemsuppgifter för resor, favoritplatser på flyg och hotell, lösenord, dator-ID:n, visum, passuppgifter – sådant som underlättar min roll, men som också förstås kommer successivt, i takt med att förtroendet byggs upp.
Du har gått flera utbildningar. Berätta vad de gett dig!
– I mars avslutade jag utbildningen Executive Assistant – Masterclass via Företagsuniversitetet. Det var en intensiv och givande satsning som gav mig både fördjupade kunskaper och ett ovärderligt nätverk med andra seniora assistenter.
En höjdpunkt var studieresan till London, där vi bland annat hade en föreläsning med Ken Taylor – en verklig nestor inom internationell kommunikation. Hans ord fastnade hos mig och har förändrat hur jag ser på att använda engelska i yrket. Han sa något i stil med: ”Cirka 400 miljoner har engelska som modersmål – men flera miljarder använder det som andraspråk. Krångla inte till det. Din samtalspartner är troligen inte heller infödd. Förenkla språket för att vara säker på att du gör dig förstådd.”
Det låter kanske enkelt, men för mig var det en ögonöppnare. Jag har alltid kunnat engelska, men det där med att våga uttrycka sig utan att överprestera – det gav mig ett helt nytt lugn. Jag fokuserar numera mer på tydlighet än perfektion, både i tal och skrift.
Utbildningen har också stärkt mig i rollen strategiskt – hur jag kan arbeta ännu mer proaktivt, skapa värde och vara ett verkligt stöd i ledningsarbetet.
Vad är det roligaste och vad är det mest utmanande i ditt nya jobb?
– Det roligaste? Att få vara med och bygga något som gör skillnad – på riktigt. Det känns meningsfullt att mitt jobb indirekt bidrar till att skydda både människor och miljö. Dessutom älskar jag känslan av att ha ena foten i tekniken och den andra i strukturen.
Det mest utmanande? Alla nya tekniska termer. Jag har alltid varit teknikintresserad, men just nu känns det som att jag försöker lära mig ett nytt språk – där varje mening består av siffror, bokstavskombinationer och kretskort som ”ser exakt likadana ut men absolut inte är det!” Men jag är envis – och har börjat se kretskort i sömnen, vilket jag tolkar som framsteg 😉.
Du har varit EA i många år – har du någon udda eller speciell händelse som utmärker sig?
– Haha, jo det finns en hel del men jag tar några riktigt gamla och bortglömda.
En gång var jag ny på jobbet och skulle boka ett möte åt min chef som ”skulle till Köpenhamn”. Jag tolkade det bokstavligt och trodde att hon menade konferensrummet med det namnet – inte faktiska Köpenhamn i Danmark. Det hela uppdagades bara minuter innan hon skulle ge sig av. Jag var redo att gå under jorden – men hon var lugn som en filbunke och konstaterade att hon ändå inte kände för att resa just den dagen.
En annan gång lyckades jag nästan ta livet av en chef, helt oavsiktligt förstås, genom att bjuda på ett eukalyptustuggummi. Han blev yr, fick svårt att andas och fick lägga sig i vilorummet. Tydligen visste han inte själv att han var känslig för det. Jag satt utanför med hjärtat i halsgropen och tänkte att det här var min sista arbetsdag. Som tur var återhämtade han sig snabbt – men jag har lite svårt för tuggummin efter det …
Det jag tar med mig från sådana här händelser är vikten av att inte glömma bort att andas. Det blir alltid något som inte går enligt plan – men om man behåller lugnet och har lite humor, så löser sig det mesta.
Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Oj, vad svårt… Det skulle vara spännande att jobba inom politiken så jag hade nog valt Reinfeldt under hans aktiva period eller paret Obama. Jag vet att bilden av människor kan vara en helt annan i media än i verkligheten men jag upplever dem alla som sympatiska och med mänskliga värderingar.
Mer om:
Till Johanna Tüll Hollander på LinkedIn
Swedish Neutral är ett svenskt teknikföretag med huvudkontor i Kungsängen, grundat 1987. De utvecklar system för nollpunktsbehandling och jordfelsskydd i elnät. Kunderna finns globalt inom elnät, industri och infrastruktur. Företaget är ISO 9001-certifierat och har vunnit Edison Silver Award.
Av: