Som VD-assistent är du en viktig kommunikatör inom företaget, och din förmåga att kommunicera effektivt kan påverka företagets framgång. Det finns flera delområden inom kommunikation som är relevanta för VD-assistenter, och att behärska dessa områden kan hjälpa dig att bli en bättre kommunikatör.
- Skriftlig kommunikation: När det gäller skriftlig kommunikation är det viktigt att undvika att skriva för långa och svårlästa meddelanden eller e-postmeddelanden, att glömma att anpassa meddelandet till mottagarens behov och kunskapsnivå samt att använda för många akronymer eller jargong som mottagaren kanske inte förstår.
Intressant bok för att fördjupa dig inom skriftlig kommunikation är”The Sense of Style” av Steven Pinker. - Muntlig kommunikation: När det gäller muntlig kommunikation är det viktigt att vara tillräckligt förberedd inför ett möte eller en presentation, tala klart och tydligt, undvika att tala för snabbt och att lyssna på vad den andra personen har att säga för att undvika att missa viktig information.
Intressanta böcker för att fördjupa dig inom muntlig kommunikation är ”Talk Like TED” av Carmine Gallo men även ”TED Talks” av Chris Anderson. - Interpersonell kommunikation: Interpersonell kommunikation handlar om att bygga relationer och hantera interaktioner med andra människor. Det är viktigt att visa tillräckligt med respekt och hänsyn gentemot andra människor, vara empatisk och försöka förstå den andra personens perspektiv, samt att undvika en negativ attityd eller ton som kan påverka relationen med andra människor.
Intressanta böcker för att fördjupa dig inom Interpersonell kommunikation är ”Difficult Conversations” av Douglas Stone samt ”Nonviolent Communication” av Marshall B. Rosenberg. - Kommunikationsverktyg och teknik: För att underlätta kommunikationen kan användning av kommunikationsverktyg och teknik vara till stor hjälp. Det är viktigt att vara bekant med de verktyg och teknik som används, att använda rätt teknik eller verktyg för en viss kommunikationsuppgift och att säkerställa att tekniken fungerar korrekt innan en viktig presentation eller möte.
- Kommunikationsstrategi: En kommunikationsstrategi som stödjer företagets mål och värderingar kan vara avgörande för att kommunikationen ska vara effektiv. Det är viktigt att ha en tydlig kommunikationsstrategi som kan guida beslut och prioriteringar, att kommunicera strategin tydligt till alla relevanta intressenter och att se till att strategin stödjer företagets övergripande mål och vision.
Intressanta böcker för att fördjupa dig inom Kommunikationsstrategi är ”Made to Stick” av Chip Heath och Dan Heath samt ”Building a StoryBrand” av Donald Miller. - Kris- och krishantering: När det uppstår en kris eller krissituation är det viktigt att ha en plan för krishantering som kan användas och att kommunicera på ett öppet och ärligt sätt.
Intressanta böcker för att fördjupa dig inom Kris- och krishantering är ”The Black Swan” av Nassim Nicholas Taleb samt ”The Crisis Manager: Facing Risk and Responsibility” av Otto Lerbinger.