- Har du satt ett mål? Vad vill talaren att de ska minnas efteråt? Vad ska de känna? Och framför allt; vad ska de göra? Utan svar på de frågorna blir det bara babbel. Men med tydliga svar och ambitioner och med ett fokus på att sålla bort allt onödigt så blir budskapet tydligt.
- Berätta du om syftet? Varför finns ni? Vad vill ni åstadkomma med er organisation? Vad är själva meningen? Alla människor vill känna mening och förstå hur de är en del av något större. Få in detta tidigt
- Gör du det personligt? Vill ni ha engagemang? Berätta varför det är viktigt på riktigt. Gärna med en minnesvärd berättelse som exempel. Att kliva upp och plocka fram excel-ark på slides är lika med ett visuellt sömnpiller. Vill chefen ha sömniga medarbetare? Sätt på en svartvit smalfilm utan handling och långt mellan replikerna. Men helst av allt – slösa inte bort folks dyrbara tid.
- Visar du empati? På något sätt behöver talaren visa att hen förstår hur kollegorna mår och vad de tycker och tänker. Människor vill bli sedda, lyssnade på, förstådda. Det är förstås helt omöjligt att veta på individnivå, men utan att ens försöka hitta gemensamma nämnare blir det svårt att skapa en god kontakt med dem.
- Använder du hjälpmedel omsorgsfullt? Dåliga slides är en styggelse (se punkt tre) och sänker humöret på samtliga i rummet. Hellre inga slides än dåliga slides. Om chefen insisterar på PowerPoint så lägg lite krut på att ta bort de värsta avarterna. Här får du hjälp på vägen med 15 PowerPoint tips.
- Involverar du? Ytterst få människor har förmågan att inspirera helt på egen hand utan att involvera åhörarna. Vill talaren att saker ska landa, så är det bäst att låta gruppen få reflektera och diskutera. Skapa utrymme i agendan för det. Annars blir det envägskommunikation där chefen kan checka i boxen men det ger noll effekt efteråt – förutom spekulationer om vad det där mötet egentligen handlade om…
- Har du övat? Få talaren att förstå att det inte är live, framför kollegorna som man ska framföra sin presentation för första gången. Det är som att köpa en teaterbiljett där skådespelarna inte kan sina repliker utan tittar i sitt manus hela tiden. Värdelöst.
All lycka till med stormötet!
//Antoni
Antoni Lacinai är författare, föreläsare och kommunikationscoach som hjälper människor med trivsel och goda resultat när de ska leda, sälja och samarbeta. Gå in på www.lacinai.se för flera hundra tips och tankar om kommunikation, arbetsglädje, ledarskap och kundservice.
Läs mer: “Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”