Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content
2021-01-11 | 7A | Annons

De tar amerikanska trenden till Sverige: ”Marknaden redo”

London, Amsterdam, Dublin – och Stockholm. Nya siffror visar att användningen av flexibla kontor i huvudstaden är fjärde störst i Europa.

De tar amerikanska trenden till Sverige: ”Marknaden redo”

– Intresset har ökat över tid, men pandemin har accelererat det här. Marknaden är redo, säger Bo Fuglsang, vice vd för kontor- och konferensaktören 7A.

I USA har kontorshotell, eller flexibla kontor som de också kallas, varit en standardlösning för företag i många år. En rapport från JLL visar att fem procent av den totala kontorsytan i landet upptas av dessa ytor – vilket är högst i världen.

– Amerikaner älskar rapporter och statistik. De mäter det mesta i minsta detalj, allt från effektivitet per anställd till hur väl kontorsytorna nyttjas, och många har kommit fram till att det lönar sig med kontorshotell istället för att sitta i egna lokaler, säger Bo Fuglsang.

I Europa är bara storstadsområden i närheten av liknande siffror, som London med 5,5 procent, 3,8 procent i Amsterdam samt Dublin på 1,8 procent.  Att Stockholm ligger fyra med 1,5 procent må överraska många – men inte 7A:

– Vi har sett ökningen ganska länge. Arbetskraften är mer föränderlig och har inte samma behov av att sitta på samma kontorsplats varje dag. Många har förstått värdet i att ha lokaler som stämmer överens med ens behov just nu och att bara betala för det man använder.

Amerikanska bolag tidigt ute i Sverige

Tidigare har flexibla kontor kanske mest förknippats med småföretag som hyr ett rum eller några platser – hos 7A ser man nu att även större företag fått upp ögonen. Här är det framförallt lösningen Flex Office i Posthuset på Vasagatan som lockar:

– Det liknar mer ett traditionellt kontor där man har sin egen yta eller ett helt våningsplan med en egen ingång. Kontoret skräddarsys helt efter behovet, allt från hur skrivborden står, om man behöver ett pentry eller om väggarna ska målas i företagets färg. Samtidigt har man tillgång till alla våra tjänster med front office, sociala event och möjlighet att öka eller minska ytan vid behov. Man slipper också tänka på service och städning, det tar 7A hand om, berättar vd Fredrik Hultman.

Även här i Stockholm är det amerikanerna som visat vägen, menar han:

– Tittar man historiskt är många av de stora hyresgästerna hos oss i första hand amerikanska. Så har det varit i tio år. De har ju räknat på det här.

Spår lavinartad ökning

Och det är något Hultman tror att fler svenska företag kommer göra, då pandemin sätter frågetecken kring hur stora lokaler man behöver – och hur mycket de kostar:

– Ett företag med 40 anställda och ett kontor på 500 kvadratmeter där säg 30 anställda är på plats i snitt är för stort. Då går det inte hävda att man har en billig hyra om man ändå inte nyttjar lokalerna. Ingen skulle ju ha tjänstebil men aldrig köra den, men så är det med lokaler. Även om en flytt till ett kontorshotell gör att ytan krymper hävdar jag att det kommer bli billigare på sista raden, säger han.

I rapporten från JLL finns en framtidsprognos som pekar på att de flexibla kontorsytorna kommer växa till 30 procent av det totala beståndet:

– Det är jätteintressanta siffror. Utvecklingen går snabbt och jag tror att den kommer gå ännu snabbare. Det här har ju amerikanerna redan upptäckt och vi kommer följa efter.

Dags att byta kontor? Läs mer om flexibla kontor hos 7A här 

FAKTA: 7A

Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.

Erbjuder flexibla kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.

Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.

Posthuset är företagets fjärde anläggning. Sedan tidigare finns 7A på Strandvägen, Odenplan och Centralen.

eventeffect logga 7a liten hogerspalt

7A erbjuder konferens- och kontorslösningar på fyra attraktiva adresser i centrala Stockholm. Vi är kända för vår flexibilitet, professionella personal och välkomnande miljöer. Med full fokus på våra gäster är vår vision att skapa upplevelser utöver det förväntade.

Kontakta oss

[email protected]
www.7a.se

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com