Hur lika är de svenska, norska, danska och finska affärsresenärerna? Vilka behov har förändrats under de senaste 7 åren? Är det skillnader mellan beslutsfattare och affärsresenärer? Det är några av de frågor som undersökningen vill besvara.
– Vi frågade både beslutsfattare och affärsresenärer för att se hur företagens behov och tekniska utveckling skiljer sig mellan länderna, säger Johan Nordqvist, vd för Amadeus i Skandinavien och fortsätter:
– Vi vill dela med oss av våra resultat så att företag och resebyråer är medvetna om dessa skillnader när de utvecklar sina resepolicyer för att bättre möta behoven hos varje lands unika resenärer.
Viktiga resultat:
- Om resenärer inte kan få tillgång till alla priser i sitt bokningssystem, är de mer benägna att lita på andra kanaler för att få det flyg eller hotell de vill ha, vilket gör att Travel Managers utsätts för ett svårt ”Duty-of-care” dilemma. Den här trenden betonar vikten för företag och resebyråer att ha innehållet tillgänglighet när man investerar i ett självbokningsverktyg.
- I takt med att flygbolagen delar upp sitt erbjudande ökar efterfrågan på tilläggstjänster bland nordiska affärsresenärer, men särskilt för dem som reser 80 dagar eller mer om året. Travel Managers kan överväga att ge sina frekventa resenärer tillgång till extra tilläggstjänster. Detta kan i sin tur få resenären att känna sig mer uppskattad, utvilad och motiverad, liksom företaget kan få en mer produktiv och lojal anställd.
- Beslutsfattare och resenärer är inte alltid överens om prioriteringar. Även om affärsresenärer vill få tillgång till ett fullständigt integrerat system för sin resebokning och reseräkninglistade beslutsfattare detta som sin lägsta prioritet.
Studien genomfördes av Nordic Bench under åren 2012, 2014, 2017 och 2019 för att bevaka utvecklingen av nordiska affärsresetrender över en sjuårsperiod. Ett genomsnitt på 1000 personer per år besvarade undersökningen, allt ifrån stora till små företag.
Läs hela studien här.