Vilka är fördelarna med elektronisk signering? Fler och fler organisationer ser fördelarna med att använda elektroniska signaturer när de tecknar kontrakt med sina kunder.
Med hjälp av Signicat guidar vi dig genom fördelarna med elektronisk signering och var du ska tänka på när du väljer signeringsverktyg.
Du slipper träffas personligen
Uppenbara fördelar med elektronisk signering är att det inte kräver att du träffas personligen och att det är mycket snabbare än alternativet att signera avtal med papper och penna.
Svårt att manipulera i efterhand
En viktig egenskap hos elektronisk signering är integriteten i det signerade dokumentet. Alla ändringar av dokumentet efter signering kommer att flaggas när du tittar på dokumentet digitalt.
Säkrare identitetsverifiering
Identitetsverifiering är mycket bättre med elektroniska signaturer, där avsändaren enkelt kan säkerställa att den som signerar avtalet verkligen är den de utger sig för.
Dokumentet kan bevaras länge
Elektroniska signaturer erbjuder också mekanismer som säkerställer att dokumentet kan valideras långt in i framtiden. Genom att använda en kombination av lagring av långvarig valideringsinformation (LTV) i dokumentet, och regelbundet verifiera och återförsluta dokumentet. En process som är känd som bevarande.
Obegränsat med kopior
Med ett elektroniskt signerat dokument kan du göra så många kopior du vill, till exempel för säker lagring på flera platser. Men alla dokument är exakta kopior. Det finns inget sådant som ”original” eller ”masterdokument” online.
Frågor att ställa dig själv när du väljer elektroniskt signeringsverktyg:
- Hur många signeringar förväntar du dig att göra?
- Vilka olika typer av avtal kommer du att stöta på?
- Är det viktigt med identitetsverifiering?
- Har du något affärssystem du måste integrera med?