5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare
Planering med hjälp av post-it lappar på skrivbordet eller handskrivna att göra-listor fungerar för vissa. Men när planeringen blir mer omfattande och kanske behöver kunna delas med andra på företaget finns det planeringsverktyg som är ett mycket bättre alternativ.
Här tipsar Executiveeffect om fem planeringsverktyg som kan hjälpa dig att få bättre struktur på din planering;
1. Trello – din digitala mindmap
Kan liknas vid en post-it-tavla med olika kort som kan enkelt flyttas runt beroende var i processen uppgiften befinner sig. Lägg till kommentarer, bilagor och förfallodagar till dina planeringskort. Ger en tydlig överblick på de projekt du arbetar med.
Pris: Basversionen är gratis, sedan finns medlemskap från ca 100-200 kr/användare per månad som riktar sig mot företag.
2. Things – istället för din handskrivna att göra-lista
Du kan du enkelt lägga upp alla dina måsten, sätta deadlines och kategorisera dem i olika projekt. Dessutom kan du tagga de olika uppgifterna med hur lång tid de tar att göra. På så sätt kan du enkelt se vad du kan göra när du har en kvart över och sitter och väntar på bussen.
Pris: Gratis provperiod, sedan priser från 100 kr (engångskostnad) för appen.
3. Swipes – skjut fram uppgifter genom att ett swipe
En enklare app som tillåter dig att göra veckoplaneringar, chatta med kollegor och få en tydlig översikt på vad som behövs göras och har gjorts. Det är lätt att skjuta fram uppgifter som du inte hinner med genom att tillfälligt “swipa” bort dem. Appen skickar uppmuntrande meddelanden när du har slutfört uppgifter.
Pris: Gratis för enskilda individer, ca 60 kr/användare per månad för grupper.
4. Asana – verktyget skapat av bland andra Dustin Moskotivtz – en av Facebooks grundare
I verktyget skapar du enkelt ett projekt för varje möte. Inför varje möte kan du lägga till deltagare och föra diskussioner för att sedan använda projektet som dagordning. Efter mötet kan uppgifter tilldelas deltagarna.
Pris: Basversionen är gratis för nybörjare, sedan kostar till exempel Business ca 200 kr/användare per månad.
5. Projify – samarbetsverktyget med hög säkerhet
Om du och dina kollegor är på jakt efter ett planerings- och projektverktyg med höga krav på säkerhet kan Projify vara ett alternativ. Projify använder samma höga krypteringsnivå som din internetbank använder sig av. Det är ett lättanvänt verktyg för att samarbeta med andra, som låter dig bland annat att skapa milstolpar, dela kalendrar och blogga.
Pris: Gratis för upp till fem användare, sedan kostar till exempel Premium Plus för upp till 25 medlemmar 65 kr/månad.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare
Läs mer: Bakom varje framgångsrik VD står en assistent som får saker att hända.