Jag är på besök i Malmö och Matthias Wernhoff Wall, Executive Assistant på Brand, Communications & Political Affairs på den tyska energijätten E.ON, tar emot mig i receptionen på det svenska huvudkontoret.
Kontoret är aktivitetsbaserat och designat för att spegla en resa genom Sveriges varierade landskap och vi välkomnas av ett ljust atrium med en imponerande dubbel spiraltrappa. Efter att ha hämtat varsin kaffe från den centralt belägna baristan sätter vi oss i den avslappnade loungen.
Matthias är en av få män i rollen som EA och jag är nyfiken på vad som tog honom till den roll han har idag.
Berätta lite kort om dig!
– Jag uppskattar kontrasterna med att pendla mellan arbetet i storstaden och lugnet hemma på landsbygden. Min återhämtning får jag av frihetskänslan på turerna med motorcykeln och jag älskar att utforska Europas vingårdar med familjens husbil. När jag inte är på resande fot hittar jag lugn och energi i vår trädgård och jag tar gärna chansen att uppleva livemusik på olika konserter runt om i Öresundsregionen.
På Telia gick du från julvikarie till att bli EA åt Head of Enterprise Services Sales på sex år!?
– Ja, det stämmer och det hela var en ren slump egentligen. Jag började som julvikarie i en av Telias butiker och blev snabbt tillfrågad om jag ville börja på privatkund-tjänsten och därefter som säljare mot företagskunder. Några år senare, efter att ha rest runt i landet och utbildat i stora delar av Telias företagskundtjänster, blev jag mer eller mindre headhuntad till en tjänst som verksamhetsutvecklare. Där presenterade min dåvarande chef en idé som jag nappade på – att växla till rollen som Executive Assistant.
”Nu sitter vi här, nästan 20 år senare och jag har inte ångrat en dag att jag tog språnget till något som då var helt okänt för mig.”
Jag var EA på Telia i 10 år innan jag kände att det var dags att gå vidare och började då som EA till Unipers Finance Director i Malmö och därefter att supportera flera CFO:er på E.ON innan jag så gick vidare till min nuvarande tjänst.
Hur tycker du yrkesrollen har utvecklats under de nästan 20 år som du jobbat som EA?
– För min del var det nästan uteslutande rent administrativa uppdrag den första tiden som kalenderbokningar, ansvar för chefens mejl, protokollföring och hantering av personalplaner. Men sedan har det mer och mer övergått till att jag är chefens förtrogne, hens högra hand, i många fall sparringpartner och ibland också coach. Jag ser idag rollen mer som en Executive Business Partner och jag tror att många av mina EA-kollegor kan instämma i det.
En iakttagelse jag ganska frekvent gör, är att intresset svalnar hos många jag möter när de får höra att jag är Executive Assistant. Det händer tyvärr också att de fäller kommenterar i stil med: ”Jaha, så du är sekreterare? Det känns inte så framtidssäkert.”, och sedan fokusera på min man som är chef inom tillverkningsindustrin istället …
Det är fascinerande och beklämmande att möta människors (främst mäns) fördomar, men jag är övertygad om allas lika värde och stolt över det personliga varumärke jag byggt under åren och vad jag bidrar med i mitt yrke, så det får vara deras förlust om de inte är villiga att vidga sina vyer. Det hoppas jag verkligen kommer förändras!
Om du skulle ge några tips och råd till de som ska påbörja sin yrkeskarriär och funderar på om EA är något för dem – vad skulle det vara?
– Ett av de viktigaste råden när du överväger en karriär som EA är att alltid vara öppen för att lära av möten med nya människor. Varje möte är en möjlighet att utveckla din förståelse, bygga relationer och hitta nya perspektiv. Genom att hålla dig uppdaterad och proaktiv kan du göra skillnad både för dig själv och för de chefer du stöttar. Att ha ett intresse för teknik och ligga steget före är en nyckel till framgång i rollen, särskilt med tanke på de möjligheter som AI erbjuder idag. Att våga utmana dig själv, även när vägen framåt inte är självklar, kan leda till oväntade och spännande möjligheter. Ibland är det just när du vågar prova något nytt som du hittar det du verkligen brinner för.
Mitt andra råd är bygg nätverk och din erfarenhet. Det här är en viktig aspekt av att vara EA – rollen innebär ofta så mycket mer än administrativa uppgifter. Du kommer att få förtroendet att driva projekt, hantera komplexa och konfidentiella frågor och vara en strategisk sparringpartner. Att utveckla ett starkt nätverk och bygga diversifierad erfarenhet är nyckeln till att lyckas i rollen.
Sen tycker jag du ska satsa på att utveckla ditt personliga varumärke och stå för din roll. Det är viktigt att du står fast vid ditt personliga varumärke och förstår att du som EA kan vara chefens viktigaste stöd och affärspartner. Att vara stolt över vad du bidrar med är avgörande för att trivas och utvecklas i rollen som kräver både flexibilitet och förmågan att anpassa sig till chefens och organisationens behov, men också att kunna ta initiativ, vara proaktiv och driva saker självständigt.
Och slutligen var öppen för kultur och mångfald. Du kommer möta olika företagskulturer och arbetsstilar. Att vara flexibel och ha en positiv inställning till mångfald kommer att hjälpa dig hantera dessa situationer samtidigt som du utvecklas till en mer kompetent, anpassningsbar och bättre EA.
Så om du funderar på om EA-rollen är rätt för dig, kom ihåg att den erbjuder en dynamisk och varierad karriärväg. Den kräver både organisatorisk skicklighet och strategiskt tänkande, men den kan också leda till en givande och spännande karriär där du kan göra stor skillnad.
Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Jag trivs fantastiskt bra i min nuvarande roll och befinner mig just nu på den hittills bästa platsen i min karriär. Att få arbeta som Executive Assistant på E.ON har gett mig både utmaningar och möjligheter som jag verkligen uppskattar. Samtidigt, med tanke på mitt stora musikintresse, kan jag inte låta bli att tänka att det vore spännande att vara EA till en musikstjärna.
Så om jag fick välja, skulle någon som Tina Turner vara ett självklart val – en musiklegend som var så mycket mer: skådespelare, författare och modeikon! En kvinna som blev en symbol för personlig empowerment och motståndskraft, vars livshistoria inspirerat många och som använde sin plattform för att stödja olika välgörenhetsinitiativ och för att främja social rättvisa.
Mer om:
E.ON Sverige är en del av den internationella energikoncernen E.ON SE med huvudkontor i Essen, Tyskland. Inom koncernen jobbar runt 75 000 personer i 15 länder. I Sverige arbetar E.ON både nationellt och lokalt, från Skåne i söder till Lappland i norr, och levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Tillsammans med kunder och partners driver E.ON energiomställningen och gör det möjligt för fler att ställa om.
Här kan du läsa mer på företagets globala hemsida, eon.com, och på hemsidan för den svenska delen av verksamheten, eon.se.
Till Matthias Wernhoff Wall på LinkedIn.
Av: