Denna soliga majförmiddag gör vi ett nedslag mitt i centrala Stockholm för att få en pratstund med My Widholm, Office Manager på Tradedoublers huvudkontor och tillsammans slår vi oss ner i en alldeles för bekväm soffa i den färgglada loungeavdelningen.
Du jobbar på ett spännande företag. Berätta mer om Tradedoubler!
– Vi grundades 1999 i Stockholm av Felix Hagnö och Martin Lorentzon, medgrundare av Spotify och vi var då pionjärer inom Affiliate Marketing, det som idag kallas Partner Marketing. Jag tror många kan ha hört talas om de här begreppen, men kanske inte kopplat dem till Tradedoubler.
Enkelt förklarat kan man säga att vi kopplar ihop olika varumärken, såsom HP och Apollo med våra partners som till exempel Klarna eller studentportalen Mecenat, i syfte att hjälpa varumärkena att öka deras försäljning online. Allt är prestationsbaserat, där HP och Apollo endast betalar vid en konvertering.
Du har varit Office Manager här i drygt två år. Berätta om din roll!
– Som Office Manager är en av mina viktigaste uppgifter att få kontoret att fungera smidigt. Jag ansvarar över vårt säkerhetssystem, ser till att all utrustning fungerar för kollegorna, tar hand om lokalvård, samt beställer och tar hand om leveranser. Sen ingår även en hel del admin-jobb med fakturering och olika avtal som berör kontoret.
Utöver detta så ser jag till att kontoret är en plats där kollegorna vill spendera sin tid. Jag tror och hoppas att jag lyckas med den uppgiften genom att anordna frukostar, små som stora events och föreläsningar, AW:s och liknande saker, allt för att skapa en god sammanhållning och få alla på kontoret att trivas. Ibland slår jag på stora trumman, som när jag till en av våra AW:s bjöd in en god vän som arbetar på en Michelin-krog här i Stockholm för att blanda drinkar till kollegorna. Det tyckte alla var kul och det blev uppskattat!
Jag arbetar väldigt självgående då jag inte ingår i något direkt team, utan har kontakt med egentligen alla chefer på våra avdelningar och stöttar dem på olika vis så att de kan utföra sitt jobb med de bästa förutsättningarna. Jag rapporter till Uli Bartholomäus, nu Vice President Marketing men som när jag tillträdde min tjänst hade titeln General Manager Norden. Jag är väldigt intresserad av marketing och uppskattar att utvecklas professionellt ihop med Uli och hans team så jag är glad över att jag fick följa med på hans resa i företaget.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Kollegorna och variationen av arbetsuppgifter! Ena dagen försöker jag se till att kontoret är platsen där kollegorna vill vara på, för att nästa dag planera ett stort event utanför Sveriges gränser med allt vad det innebär. Här är ChatGPT alltid en hjälpande hand!
Och det mest utmanande? Och hur hanterar du det?
– Största utmaningen är tiden, och att jag måste kunna omprioritera väldigt snabbt. Jag jobbar med listor. Det skapar ett lugn och är en bra grund att stå på, när nya saker dyker upp. Jag måste alltid tänka på vad som är viktigast för kontoret och mina kollegor.
Har du ansvarat för något särskilt projekt du är extra stolt över? Berätta!
– Ett av de allra första projekten jag var ansvarig för var att hitta ett nytt huvudkontor åt oss. Det var omfattande men också väldigt stimulerande att kastas in i företagets och de olika avdelningarnas behov. Sen fick jag även ansvar för att göra kontoret till den mysiga hemvist som vi har idag där alla trivs och gärna vill vara. Det är jag stolt över att varit med och skapat.
Just nu är jag mitt uppe i planeringen av vår kommande sommarfest, som jag har lett från start till mål. Jag gillar verkligen att skapa roliga och bra upplevelser för kollegorna och här är mitt stora nätverk ovärderligt!
Alla pratar AI. Hur jobbar du med det och hur tror du AI kommer påverka din yrkesroll framöver?
– Personligen är jag en flitig användare av ChatGPT i mitt dagliga arbete, med allt från tips på hur jag ska formulera mig till att få hjälp att bli mer tidseffektiv. Personligen tror jag inte att AI kommer förändra min yrkesroll speciellt mycket framöver, men man vet aldrig.
Och avslutningsvis, om du fick vara assistent åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Bra fråga! Det finns nog ingen speciell, men jag tycker det är viktigt med kvinnor på chefsposter, så jag hade börjat leta där.
Mer om:
My Widholm – Bor i Stockholm med sin pojkvän. Hon gillar Söders restauranger och att ta en god kaffe på något mysigt café i Vinterviken eller på Crum Heaven, som även erbjuder utställningar eller loppis. Hennes gömda talang? Att hon älskar att bowla och dra några strikes! 🎳 Här till hennes LinkedIn.
Tradedoubler grundades 1999 i Stockholm av Felix Hagnö och Martin Lorentzon, medgrundare av Spotify, och blev snabbt marknadsledande i Affiliate Marketing. Sedan 2005 är de noterade på Stockholmsbörsen. De finns i över 90 länder och har 350 anställda ”Tradedoublers”.
Av: