Det är fortfarande några veckor kvar innan det är dags för festligheterna i samband med att IMA fyller 50 år, men Executiveeffect får tag på Maria Cirillo, IMA:s internationella ordförande för att ta pulsen på förberedelserna.
Låt mig börja med att säga grattis några veckor i förskott!
– Tack så mycket! Det ska bli fantastiskt att få välkomna Executive Assistants från hela vårt stora nätverk till Hilton Slussen i Stockholm den 18 oktober när vi firar att IMA funnits i 50 år. Vi räknar med att vi blir runt 300 personer!
Berätta lite om IMA:s bakgrund!
– IMA grundades 1974 och är ett professionellt nätverk för oss som jobbar som Management Assistants eller Executive Assistants. IMA finns i nästan 20 länder och vid ett par tillfällen per år arrangeras internationella möten för medlemmarna. En så kallad Träningsdag på våren och i samband med årsmötet på hösten så genomförs en årskonferens då våra medlemmar får tillfälle att träffas. Årskonferensen avslutas alltid med en festlig middag.
Du valdes till ordförande vid årsmötet i Kapstaden i oktober 2023. Berätta!
– Jag har tidigare varit ordförande under sex år för IMA Sverige så när möjligheten att söka till det internationella ordförandeskapet öppnade sig funderade jag länge, men beslutade mig för att pröva och testa mina vingar internationellt. Jag ska också erkänna att det kändes extra kittlande att få vara ordförande när jag visste att vi skulle fira 50-årsjubileum i Sverige!
Ni är fem i IMA:s internationella styrelse, samtliga från Skandinavien. Tror du det påverkar hur IMA styrs?
– Det stämmer att vi just nu är tre från Sverige och två från Danmark i styrelsen. Det verkar gå lite i vågor det där med vilka nationaliteter som är representerade.
Och ja, jag skulle säga att vi kör en skandinavisk stil där vi har mycket diskussioner och där alla får komma till tals. Vi är också mindre formella än vad man är i vissa andra länder och typiskt skandinaviskt är också att om vi har fått ansvar för ett projekt så kör vi. I andra länder upplever jag att man kan vara mer hierarkiska och vana vid att behöva stämma av allt hela tiden.
18 oktober är det dags. Så hur kommer dagen att firas?
– Det blir en heldag, som börjar redan på morgonen med en konferens på temat ”AI – Opportunities and Challenges”. På kvällen förflyttar vi oss från Hilton Slussen till hotell At Six och där blir det en fantastisk galamiddag med guldglitter, uppträdanden och en rad överraskningar.
Temat på konferensen är AI. Vad kommer ni lyfta fram?
– Vi tyckte det var ett självklart ämne då många EA:s känner oro över om digitala AI-assistenter kommer att konkurrera ut dem i framtiden. Dessutom är det verkligen ett aktuellt ämne och IMA försöker alltid vara uppdaterade och erbjuda det som är av aktuell vikt för medlemmarna. Under dagen kommer vi få lyssna till experter inom AI som kommer att lyfta både möjligheter, hot och säkerhetsaspekter. Och också inspirera oss, förstås!
Vad skulle du vilja att deltagarna tar med sig från 50-årsjubileet?
– För de som besöker Stockholm för första gången så hoppas jag att de får uppleva några fina höstdagar med sol och hög, krispig luft! Skämt åsido, jag hoppas också att alla som deltar får med sig känslan av att rollen som EA kommer fortsätta att utvecklas med hjälp av AI och att, efter att ha lyssnat på experter och inspiratörer, känner att de vågar ta sig an AI med mer kunskap och självförtroende. Att de vågar flytta från baksätet till framsätet och till exempel föreslå för sin vd att kanske börja använda AI så smått. Eller föreslå att man bjuder in en föreläsare, som pratar AI, eller utbildare i AI till företaget.
Avslutningsvis – hur tror du EA:rollen har utvecklats när IMA fyller jämt nästa gång?
– Ha ha, ja då tror jag faktiskt att varje EA kommer ha en egen AI-assistent, som utför mycket av dagens administrativa rutinuppgifter och där du som EA jobbar ännu mer som en partner till din VD.
Jag hoppas och tror också att rollen kommer utvecklas till att locka fler män till yrket. Att vara EA är att vara i händelsernas centrum och det är ett otroligt spännande, varierande och roligt jobb!
IMA:s internationella årsmöte äger rum 18 oktober 2024 på Hilton Slussen i Stockholm. Galamiddagen äger rum på hotell At Six. Läs mer och anmäl dig här.
IMA:s internationella styrelse:
Maria Cirillo, Executive Chair/ordförande, Sverige
Sofie Koark, Executive Vice Chair/vice ordförande, Sverige
Karin Hélène, Executive Governance Officer/sekreterare, Sverige
Christina B. Kragh, Executive MarCom Officer/ansvarig för marknad & kommunikation, Danmark
Jette Stenberg, Executive Finance Officer/kassör, Danmark
P.S. Vill du vara aktiv i IMA:s styrelse i Sverige eller internationellt?
Maria Cirillo berättar för Executiveeffect att det är en fantastisk möjlighet att anta en utmaning i en styrelse eller med ett projektuppdrag inom IMA. Kunskaperna och kontakterna man får är enorma och dessa har man glädje av själv men även det företag man jobbar på har glädje av det. Dessutom öppnar sig möjligheter till så mycket roligt att uppleva. Samt att det bidrar till ett fint CV, att kunna lägga till förtroendeuppdrag inom IMA. Du bestämmer själv hur mycket tid du lägger ner men man får räkna med några timmar i månaden. Vid presidieuppdrag i styrelsen ingår även att åka på två träffar per år i något av medlemsländerna. Är det en stor omöjlighet på grund av arbetet finns möjlighet att delta digitalt.
Nyfiken på ett uppdrag? Välkommen att kontakta Theres Westrin ordförande IMA Sweden.