Med ett nyrenoverat kontor, en uppgraderad studio och en tydlig vision om att göra det som andra inte gör, tar de eventbranschen in i framtiden. Vi pratade om varför Koncept & Event har flyttat, hur de ser på studions roll och vad som egentligen hände när första livesändningen kördes innan färgen ens hunnit torka på väggarna.
Länk för att anmäla sig till Koncept & Events öppet hus
– Det känns jättebra med flytten! Vi har vuxit mycket som bolag de senaste åren, så det var ett naturligt steg att byta lokaler för att få bättre utrymme. Vi ser också att efterfrågan på vår studio ökar hela tiden, vilket gjorde det självklart för oss att uppgradera studion med både ny teknik och ny design, berättar Fredrik.
Men den största anledningen till flytten handlar om deras vision. De beskriver sig som den nya generationens eventbyrå, och gör inte som andra gör.
– Medan många väljer att skala ner och outsourca, valde vi att satsa på att bygga upp något eget. Vi investerar i vårt kontor för att skapa en plats där vi faktiskt kan möta kunder och partners, där relationer och kreativitet kan växa. Vi satsar på vår studio för att kunderna ska kunna komma till oss i stället för att behöva ta sig någon annanstans. Vi vill äga upplevelsen, inte skicka i väg den, säger Fredrik.
De nya lokalerna är totalrenoverade, moderna och anpassade för företagets verksamhet. Här är kunder ofta på besök för möten och för studioproduktion. Av den anledningen har man lagt mycket krut på mötesrum, loungeytor och studio.
– Vi ser det som något mer än bara en arbetsplats – vi ser det som det gemensamma hemmet för den nya generationens eventbyrå! Vårt kontor ska vara en mötesplats för oss, våra kunder, leverantörer och partners. Det är vårt hem, en kreativ oas och en plats fylld av möjligheter.
Här arrangerar de föreläsningar, nätverksträffar och mycket annat. Och de vill att deras kunder ska komma hit för att uppleva Koncept & Event – se studion, inspireras, mötas och känna energin.
– Vi är den nya generationens eventbyrå, och vårt kontor är en symbol för vår identitet. Kunder som besöker oss ska känna: ”De här vill jag jobba med!” och branschkollegor ska tänka: ”Här vill jag jobba!” Det är en plats där vi trivs, men också en vision och ett hem för vår identitet, säger Fredrik.
Koncept & Event har i flera år haft en proffsstudio, men i takt med att efterfrågan ökat blev det naturligt att ta nästa steg.
Design och teknik har uppdaterats, allt för att möta kundernas behov. Utmaningen de ofta står inför är att produktionerna måste hålla högsta kvalitet – i nivå med det man ser på tv idag – och samtidigt vara snabba, flexibla och lättillgängliga.
– Vår studio används främst till webinar, lanseringar, för- och efterkommunikation i samband med större event, bolagsstämmor och övriga viktiga möten som kräver en trygg leverans med hög produktionskvalitet.
Ett aktuellt exempel är Hemnet, som nyligen genomförde en 50 minuter lång livesändning hos Koncept & Event för att lansera en ny produkt och svara på frågor.
– Vi ser också en ökande efterfrågan på podcasts – både i traditionellt format och som videopoddar. Det är ett format som passar perfekt för företag och organisationer som vill nå ut med sitt budskap på ett mer lättillgängligt sätt.
Studion passar för alla typer av professionell företagskommunikation – från livesändningar och produktlanseringar, bolagsstämmor till poddinspelningar, interna informationsmöten och produktioner inför större event. Studion är designad för att vara flexibel och skalbar för att matcha olika behov.
Fredrik slår ett slag för studions enkelhet.
– Det är enkelt att hyra och komma till vår studio, vi har tekniken, expertisen och upplägget som gör att kunderna kan fokusera på innehållet medan vi sköter resten. Oavsett om det är en snabb inspelning eller en större produktion kan våra kunder känna sig trygga och inspirerade när de är här.
I studion finns flera olika mjukvaror att arbeta med, men framför allt har de satsat på tekniska lösningar som gör det möjligt att genomföra större produktioner med endast en eller två tekniker – något som gör att produktionerna både blir tidseffektiva och väldigt kostnadseffektiva.
– Självklart finns möjlighet att addera bemannade kameror, kamerakranar och annan extrateknik vid behov, men i den här typen av produktioner är det oftast just enkelheten och effektiviteten som är det viktigaste, menar Fredrik.
Trots att de flyttade in i de nya lokalerna för bara några veckor sedan har de hunnit med ett helt gäng produktioner. Färgen hade bokstavligen talat inte hunnit torka när det första giget ägde rum.
– På morgonen hade vi målare på plats och klockan 13 rullade första livesändningen i gång, säger Fredrik.
Själva studion är en central del i deras erbjudande och de flesta av kunderna gör ett par större produktioner per år då studion ofta spelar en nyckelroll. Utöver det används den löpande under året för kommunikation inom stora organisationer, särskilt de som är geografiskt utspridda där fysiska möten inte alltid är möjliga.
– Vårt mål är att göra digitala produktioner så enkla och tillgängliga som möjligt. Vi vill att det ska vara smidigt att skapa riktigt bra innehåll – och att kunderna ska känna sig både trygga och inspirerade när de är här.
Den 10 och 11 april bjuder Koncept & Event in till öppet hus till Alströmergatan 39 för att visa upp den nya studion och de nya lokalerna.
– Det blir en chans att se hur en studioproduktion faktiskt går till – och för den som är nyfiken, även testa själv. Vi vet att många går runt med en hemlig dröm om att vara programledare i sin egen show – och nu får man chansen att prova!
Dessutom finns hela teamet, som har stor erfarenhet av den här typen av produktioner, på plats för att svara på frågor och bolla idéer.
– Vi är otroligt glada över flytten, den nya studion och allt vi har framför oss. Vi har byggt det här med våra kunder i åtanke – för att möta deras behov, men också för att inspirera till nya sätt att kommunicera. Och vi är superpeppade på att få visa upp det!
Länk för att anmäla sig till Koncept & Events öppet hus
Av: Elin Bisander