Hallå där Niclas Rahm, Chief Creative & Communication Officer på Eventyr. Just nu påverkas vi alla av Coronaviruset. Hur tänker ni på Eventyr kring kommunikation i dessa tider?
– Att inte tappa dialogen. Punkt. Vi hjälper våra kunder att paketera om fysiska möten och hittar digitala alternativ. Det är inte alltid man kan påverka sin omvärld men det går alltid att hitta effektiva alternativ och lösningar. Det man inte ska göra är att sluta kommunicera, tvärtom, kommunikationen är viktigare än någonsin. Tappa inte dialogen, för då tappar du kontrollen!
Vad skulle du säga är er styrka?
– Vår absoluta styrka är att vi sitter nära våra kunder vilket gör att vi tillsammans är snabbrörliga och kan agera instant. Vi hjälper företag att vrida på sina perspektiv. Vi får de att tänka utifrån ett mottagarperspektiv och inte ett sändarperspektiv, vilket har varit de senaste årens tydliga omställning för många och extra viktigt just nu. Vi utgår alltid ifrån kundens syfte, mål och önskat budskap. Sen hjälper vi de att sortera och paketera relevant och tillgänglig kommunikation för mottagaren. I vissa fall landar det ner i fysiska möten, andra digitalt och inte allt för sällan skapar vi s.k. hybridmöten där det digifysiska gränssnittet får ut sin fulla potential.
Största utmaningarna just nu?
– I en snabbrörlig värld är det av stor vikt att snabbt kunna nå ut med sin kommunikation och med det hitta rätt kanaler att uttrycka sig i. Tajming och relevans har aldrig varit viktigare. Just nu är det mörka dagar men ljuset kommer att komma och den som ligger rätt då från början och de som varit konsekventa i sin kommunikation kommer bli de stora vinnarna.
Något du vill skicka med till våra läsare?
– Sluta aldrig att engagera. Företag får aldrig sluta att engagera sina anställda och sina kunder. Engagemang är inget projekt som har en tydlig start och slut, utan kan liknas vid en eld som ständigt måste hållas i liv. Vi har ett nära partnerskap med våra kunder och hjälper de med just detta – engagemanget genom hela varumärkesupplevelsen live, digitalt och socialt. En tydlig strategi är lika viktig i sämre tider som goda. Kreativitet och trolleri kommer att krävas i alla led nu, so let´s do some magic!