Känslan av att gå in i december månad med ett lugn i kroppen och full kontroll, hur känns det tro? Trots att slutspurten på jobbet och julafton inträffar i slutet av varje år kan det ofta bli stressigt och vi inser att det är mycket vi borde gjort för flera veckor, eller månader sedan.
Kanske ligger det på ditt bord att köpa in julklappar till personer i nätverket som ni vill uppmärksamma? Kanske är du även involverad i vad de anställda ska få? Genom att lägga lite tid på det redan nu kan julklapparna bli både uppskattade och personliga!
Undvik sista minuten
Hur gör man då för att välja presenter som verkligen uppskattas och inte bara hamnar på någon hylla? Vi frågar Stella Lefter, som i mer än 25 år, hjälpt sina kunder med just detta.
– Att bara köpa ”något”, det kan alla, säger Stella, men att för att få till det så att presenten verkligen uppskattas, att den blir personlig, och att mottagaren känner att det är det där extra, då måste man tänka till och då går det inte att vara ute i sista minuten. Därför är det läge att redan två – tre månader före jul börja planera för kunder och anställdas julklappar.
Skatteverkets regler
När det gäller julklappar till kunder säger Skatteverkets regler att de inte är avdragsgilla om det inte handlar om enklare gåvor (max 300 kronor inklusive moms) och de måste också ha direkt anknytning till ert företag. För julgåvor till anställda får de kosta max 500 kronor inklusive moms för att vara avdragsgilla för företaget och för att den som får den inte ska bli förmånsbeskattad.
Så väljer ni
Det är naturligtvis svårt att köpa presenter som passar alla, men det går att köpa presenter som uppskattas av de flesta. Här är några saker att tänka på:
- Bestäm vad julklappen får kosta
- Välj julklappar som man kan behöva i sin vardag
- Undvik att köpa samma present som förra året …
- Elektronikprylar som löser ”problem” uppskattas
- Välj presenter som knyter an till ert företag genom att välja presenter som går att få i ert företags profilfärger och/eller där det går att sätta er logga på ett diskret men ändå synligt och snyggt ställe
- Välj presenter som står för ert företags värderingar
- Välj hållbart och miljövänligt
- Fundera på om alla kunder ska få likadana presenter. Kanske ska vissa kunder få dyrare, vissa billigare?
- Till de anställda ska det alltid vara likadana julklappar
- Välj kvalitetsprodukter – presenterna är ju en förlängning av ert varumärke
Tomten ska komma i december
Det är förstås viktigt att julklapparna hinner komma i tid så att de kan levereras någonstans från Lucia för externa mottagare och i dagarna precis före jul för de anställda. Så här ser ett bra upplägg ut:
Början på oktober
- Planera vad som ska köpas in
- Antal
- Vilka som ska få
- Personligt budskap på presenten, julkortet eller förpackningen
Slutet på oktober
- Ta in offerter på 2 – 5 presenter
- Beställ senast i början på november för leverans i början av december
December
- Ta gärna fram handskrivna kort med ett personligt budskap och med vd/chefs underskrift
- Planera distributionen till kunderna/samarbetspartners. Många profilföretag kan hjälpa till med allt från att skriva personliga kort, slå in paketen och leverera dem
- Från Lucia och framåt – leverans av externa julklappar
- Veckan/dagarna före jul – leverans av julklappar till personalen
Årets julklappar
Vi frågar nyfiket Stella vad hon tror är årets julklappar?
– Jag tycker det är roligt om man kan ge presenter som förmedlar att företaget bryr sig och att det går att kombinera med ett budskap med lite humor på det medföljande kortet, säger Stella. Här är mina åtta favoriter:
- Elektronikprylar som trådlösa högtalare, öronsnäckor, powerbanks
- Hushållsmaskiner som många gillar att få är en stavmixer, paninigrill, en sous vide stick eller luftfuktare
- En mat-termos för vinterns utflykter
- Weekend-bag
- En varm och mjuk pläd med diskret ton-i-ton-logotyp på
- En delikatesslåda med svenska närproducerade produkter
- Gåvokort där mottagaren går in och själv väljer julklapp
- Lite finare julgodis funkar alltid. Kombinera med ett personligt kort och snygg förpackning!
Här kan du få fler förslag på julklappar.
Mer om:
Stella Lefter är vd och ägare på Emistell, som är specialister på att ta fram presenter inom B2B med hög kvalitet och hög leveranssäkerhet.