Ulrika Engdahl har jobbat på Attendo sedan 2008 och idag stöttar hon vd, den andra sedan hon började på bolaget. För Ulrika var det inte självklart att jobba som executive assistant. Hon hade studerat journalistik och copywriting, men när hon sökte en annan tjänst inom sitt fält fick rekryteraren upp ögonen för henne. Ulrika blev presenterad för bolaget och hon kände snabbt att hon tyckte om Attendos värderingar. Det var en bra matchning och hon fick tjänsten. Idag har Ulrika jobbat i bolaget i tretton år och är varm i kläderna. Men för henne innebär det inte att hon kan luta sig tillbaka, det finns alltid något nytt att lära.
Ulrika jobbar på koncernkontoret där hon stöttar vd. Hon har nyligen projektlett en kontorsflytt, den andra flytt hon projektlett sedan hon tillträdde. Sedan fyra månader tillbaka sitter koncernkontoret intill dotterbolaget och Ulrika är nöjd med resultatet. Att renovera under pandemin visade sig vara ett lyckat drag, när många jobbade hemifrån. För Ulrika så har trivseln blivit viktigare än någonsin under pandemin.
– Jag tror att det har blivit ännu viktigare att ordna trivsel när folk har varit hemma, att se till att alla fortfarande får vara en del av ett sammanhang. Det är viktigt att medarbetarna känner att det är deras arbetsplats, att vi tänker på dem, skickar blommor vid jul, påsk och födelsedagar. Jag tror att det har blivit ännu viktigare än förut.
Under sina tretton år som executive assistant har Ulrika lärt sig mycket om rollen, men även om sig själv. Om integritet, om hur hon samarbetar med så många människor och vilka arbetsuppgifter som verkligen är av hög prioritet. Hon har höga krav på att ständigt leverera och vill gärna slå de prestationer hon haft sedan tidigare. Ulrikas tidigare chef drog en gång jämförelsen med att vara som en terrier, aldrig ge sig när det gäller att prestera på topp. För Ulrika, som mer kände sig som en snäll golden retriver, så var jämförelsen lärorik.
– Det finns få saker som provocerar mig så mycket när det gäller mitt jobb, som dålig service och dålig leverans. Det är lätt att använda sig av ord som servicejobb och att man är en serviceperson. Men för att förstå vad det innebär, det handlar inte bara om att vara trevlig och allmänt hjälpsam, riktigt bra service är svårt. Ytterst handlar det om utmärkt och professionellt bemötande, i såväl det dagliga men också i svåra och komplicerade situationer.
Ulrika jobbade tillsammans med den förra vd:n i 10 år och det hon lärt sig av honom och hans efterträdare, är hur viktigt det är att aktivt jobba för ett bra samarbete. Ulrika ser till att boka in veckoavstämingar och själv ställa frågan om hur saker ska skötas.
– Jag tror att det är viktigt att man har planlagda möten och verkligen frågar. Hur vill du ha det, hur vill du jobba, vad förväntar du dig av mig? För annars kan man ju sitta och vara hur duktig och utbildad som helst, men har man inte en plan för hur samarbetet ska se ut då blir det ganska olyckligt.
När Ulrika inte jobbar så njuter hon gärna av kulturupplevelser och hon tycker det är fantastiskt att det nu är möjligt att uppleva dem live igen. Hon kallar sig själv för en ”kulturtant” och har ett stort intresse för musikaler.
– Jag dansade mycket när jag växte upp och jag är nästan uppfostrad på en dansskola. Man lär sig mycket om både ledarskap och leverans på dansen, så det ligger nära hjärtat. Jag är en film och musikalfantast, och gör mitt bästa för att bejaka min inre kulturtant!
Av: Lovisa Wallin