Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-05-28 | Hallå där...

”De bästa cheferna är de som ser sin assistent som ett viktig spelare”

Det säger Maria Gottberg, organisationssekreterare och assistent till generalsekreteraren på Bris. I en intervju med Executiveeffect berättar om sitt arbete på en av Sveriges mest välkända organisationer och vad som fick henne att lämna det privata näringslivet för att gå över och börja jobba i den ideella sektorn.

“De bästa cheferna är de som ser sin assistent som ett viktig spelare”Maria Gottberg Foto: Viktor Fremling

Hej Maria Gottberg! Berätta kort om din assistentkarriär!
– Jag tänkte nog aldrig att jag skulle bli assistent utan hamnade där mer av en slump och blev kvar när jag upptäckte att det inte bara var kul utan även någonting som jag var bra på. Mitt första assistentjobb var på ett riskkapitalbolag i centrala Stockholm och efter några år där så bytte jag till Skandia Liv där jag jobbade som assistent till ekonomi- och riskcheferna under några år. 2010 blev jag ombedd att söka tjänsten som vd-assistent på Skandiabanken, vilket jag gjorde och där började en fantastiskt rolig och utvecklande resa. Under våren 2016 kände jag att det var dags att testa nytt så jag gick över till Cupole Consulting ett bolag inom management konsultbranschen ett kort tag innan jag hösten 2018 började på Bris – Barnens rätt i samhället.

Du som har jobbat som assistent i flera olika branscher, hur skulle du säga att de skiljer sig åt? Och vad är lika?
– Jag har ju bara jobbat på privata bolag och oavsett bransch så är det mer likheter än olikheter faktiskt, det som skiljer är olika kunder, hur man ser på dem, ägarstruktur etc. Cyniskt kanske, men i stort sett är det ju pengar in och pengar ut då privata företag ju har som mål att generera pengar åt sina ägare.

– En skillnad ligger även i storleken på bolaget. Ett stort företag med flera hundra anställda blir mer tungrott och beslut kan dra ut på tiden och det är lätt för anställda att ”jobba på som de alltid har gjort”. Här krävs ledare som vågar ta stora kliv och som vågar sticka ut. En bra och hälsosam företagskultur är otroligt viktigt för att skapa ett bra arbetsklimat oavsett bransch. En fördel med stora företag är att de oftast har roller och funktioner som göra att saker inte hamnar mellan stolarna lika lätt eller ramlar på assistenten ”för någon ska ju göra den och du är ju så bra på att fixa saker”, men så klart hände det även där.

Kan du se någon skillnad vilken typ av chefer du har haft i de olika branscherna?
– För min del handlar det inte om bransch utan personer. Sen är det klart att inom vissa av de branscher jag testat på så är kanske fler villiga att ”gå över lik” i större utsträckning och att ha en sådan som chef eller kollega är ju fruktansvärt oavsett bransch, lön eller position. De bästa cheferna är de som ser sin assistent som ett viktig spelare för att de ska kunna göra en bra insats, en stöttepelare och bollplank som kompletterar dem själva. Man kan ju inte vara bäst på allt och en bra ledare ser till att omge sig med människor som kompletterar dem. Jag har haft förmånen att få jobba med duktiga personer som brinner för sin sak och som är ledare och inte bara chefer. Det betyder mycket.

Vad skulle du säga är det viktigaste i samarbetet mellan en chef och en assistent?
– Att man litar på varandra, att man håller varandra om ryggen men är ärlig och rak i sin dialog och i sitt samarbete.

Idag jobbar du på Bris – i den ideella sektorn, hur kommer det sig att du bytte bransch?
– Mitt i bytet av arbetsgivare från Skandiabanken till Cupole Consulting hösten 2016 drabbades min familj av en personlig tragedi. Det gjorde starten där lite svajig och efter ungefär ett år där kände jag att jag ville någonting annat. Tankarna om att jobba inom ideell sektor hade jag haft tidigare men nu kom de tillbaka med ny kraft och jag insåg att även de kan ha användning av de kunskaper som jag besitter inom mitt yrke även om det inte är det första man tänker på i den här typen av verksamhet. Sedan många år tillbaka så har Bris varit en av mina drömarbetsgivare så det var ett lätt beslut och jag har sedan dess fått mitt val bekräftat så många gånger, exempelvis första gången jag skulle vara med och verksamhetsplanera och jag förstod att Bris i det arbetet utgår från barnkonventionen så fick jag gåshud. Det Bris gör är stort och viktigt på riktigt.

Hur ser din roll ut på Bris?
– Min tjänst som assistent skiljer sig inte nämnvärt från andra jobba tjänster som jag har haft tidigare. Det som skiljer mest är nog titeln. På Bris är jag organisationssekreterare och assistent till generalsekreteraren. Det innebär att jag hjälper vår generalsekreterare (vilket motsvarar en vd) med administrativa saker som mötesbokningar, resor, planering av konferenser, personalevent etc. och jag sitter med i ledningsgruppen. Som organisationssekreterare har jag kontakt med vår ordförande och styrelse och sköter all administration runt den. Bris är en medlemsorganisation vilket bland annat innebär att styrelsen utses av medlemmarna vartannat år på vår kongress så även där är jag involverad. Jag arbetar även med uppdateringar av våra policys och riktlinjer liksom rapportering som görs till Giva Sverige, en branschförening för Sveriges alla insamlingsorganisationer.

Hur har coronakrisen påverkat ditt arbete?
– Det som märktes först är ju det att man sitter hemma och jobbar varje dag istället för bara en gång i veckan som jag gjort tidigare. Vi har fått mer att göra då fler barn kontaktar oss för stöd liksom privatpersoner och företag som vill hjälpa till. Allt det gör att trycket på våra kuratorer är högt men även för oss som arbetar med administrativa delar påverkas.

Du tog 2014 hem utmärkelsen Swedish Office Professional Award 2014, föregångaren till Executive Assistant of the Year – hur var det att vinna det?
– Det var väldigt roligt! Det var ju stort bara att bli nominerad av min chef och kollegor, att de såg att jag bidrog och gjorde skillnad och uppmärksammade det på ett hedrande sätt. Sen var ju mina medfinalister oerhört kompetenta och starka kandidater så att vinna var stort.

Om du blickar tillbaka på din karriär hittills, vad skulle du säga har varit mest givande?
– När man märker att det man bidrar med gör skillnad, både i det stora och lilla och när man känner ända in i sitt innersta att man är på rätt ställe med rätt personer, det är givande.

 …och utmanande?
– Att lära sig att prioritera och säga nej

Vilket är de mest galna projekt som du fått på ditt bord?
– Oj, det är många. Mest minnesvärt är nog när jag var med och roddade inplaceringen av över 1000 medarbetare när Skandia flyttade sitt huvudkontor och vi skulle ta hänsyn till både personliga önskemål och legala och praktiska krav och förväntningar. Men även alla de gånger man fixar ihop ett lyckat personalevent för i stort sett inga pengar alls eller när man har en budget som tillåter utsvävningar av det lyxigare slaget.

Vad skulle du vilja skicka med en vd-/ledningsassistent som är i början av sin karriär – dv.s vad hade du själv velat veta när du började i rollen?
– Var inte rädd för att fråga, våga säga nej och be om hjälp med att prioritera om det blir för mycket. Det här är ett av de roligaste jobben som finns och mycket hänger på dig och din inställning.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från kritik till selfies: Anders Tegnells resa som föreläsare om kris och ledarskap

Från kritik till selfies: Anders Tegnells resa som föreläsare om kris och ledarskap

Efter ett år som föreläsare reflekterar Anders Tegnell över pandemitiden, ledarskap i kris och Sveriges unika vägval. Med personliga insikter och publika möten bjuder han på lärdomar som fortsatt fascinerar och engagerar.

”In constant motion” på World of Volvo

”In constant motion” på World of Volvo

Executiveeffect har pratat med Therese Andersson, Commercial Director på World of Volvo, om ett händelserikt första år. Sedan öppningen i april har huset blivit en mötesplats för inspirerande event, konferenser och interaktiva utställningar.

“Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”

”Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”

Annons

Arlandastad var området som för bara några år sedan sågs som en kvarleva från det kraschade 80-talet. Men Per Taube, entreprenör inom fastighetsbranschen, såg något annat. Följ med på resan från uträknad handelsplats till födelsen av Nordens största mötesplats mellan Stockholm och Uppsala.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Möt Liza Plühm:  ”Ambitionen är att ligga steget före"

Möt Liza Plühm: ”Ambitionen är att ligga steget före”

Hon har varit SEB trogen i drygt 26 år varav de senaste snart fyra åren som assistent till regionchefen halvtid och eventansvarig resten av tiden. Liza Plühm berättar hur hennes roll är en perfekt mix av event och driva egna projekt med ambitionen att alltid ligga steget före.
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!
Så mycket tjänar en Executive Assistant

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Som Executive Assistant spelar du en nyckelroll i att stötta företagsledningen med administration, kommunikation och projektledning. Lönenivån reflekterar både kompetens och ansvar, läs mer i vår sammanställning, så mycket tjänar en Executive Assistant.
Port Du Soleil i Göteborg rankas som världens 25:e bästa nattklubb

Port Du Soleil i Göteborg rankas som världens 25:e bästa nattklubb

Port Du Soleil har nyligen blivit utsedd till världens 25:e bästa nattklubb i den prestigefyllda globala nattklubbsrankingen ”International Nightlife Association”. Inte nog med det – klubben har även vunnit priset som den mest miljövänliga nattklubben på listan. Tävlingen, som avgjordes tidigare denna vecka, är baserad på en samlad bedömning från en expertjury, branschfolk och röster från nattklubbsbesökare världen över.

Expertråd

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com