World of Volvo är Volvos nya Brand Experience centre som öppnade i Göteborg i april. Therese Andersson är Commercial Director sedan maj förra året och var med i pre-opening-fasen med alla förberedelser som det innebar.
– I min roll leder jag det övergripande arbetet som rör försäljning, marknadsföring, kundrelationer och samarbetspartners, berättar hon.
Hela huset som representerar World of Volvo är designat på temat Allemansrätten och inbjuder till möten mellan människor och till inspiration och lärande. Huset andas skandinavisk design med noga utvalda detaljer och möjliggör event för upp till två tusen personer.
– Trots att vi är belägna centralt i Göteborg, precis vid infarten till city så är vi en lugn oas då arkitekterna trollat bort stadens brus både visuellt och ljudmässigt, berättar Therese och fortsätter:
– Här finns också mycket lekfullhet och intressanta utställningar som våra besökare uppskattar mycket. Många som konfererar och genomför sina event hos oss passar på att besöka just utställningen som både är interaktiv och innehåller många av Volvos mest ikoniska fordon och innovationer.
Just nu pågår utställningen ”Changing our Footprint” på temat hållbar arkitektur – en fri utställning dit besökare välkomnas för att ta del av hållbara byggnader som finns på plats bland annat som 3D-modeller. Strax före jul öppnar utställningen ”In Case of Emergency” som visar fordon i samhällets tjänst från nu och då.
– Det här första året har varit både spännande och intensivt. Vi har haft otroligt många fina konferenser och event där vi fått trycktesta hela vårt hus. Byggnaden är mycket flexibel och möjliggör fantastiska arrangemang.
I stort sett varje vecka sedan start har varit fullspäckad med allt ifrån stora produktlanseringar, publika konserter, workshops, företagsutställningar, live-sändningar, bankettmiddagar, styrelsemöten, utbildningar, prisutdelningar och galor.
– Den superteknik med både ljud, bild och ljus som vi har installerat i vår stora Eventhall har verkligen fått bekänna färg, och vi är så glada över att den bidragit till att så många evenemang blivit succé. Intresset har varit stort från dag ett och vi ser fram emot att välkomna företag och gäster, många nya men också återkommande under 2025 och framåt.
Vissa delar av innehållet i World of Volvo Exhibition har bytts ut flera gånger, då de jobbar efter temat ”In constant motion”.
– Här ska alltid hända något nytt och vi har så mycket att visa. Utställningen är en kul och en intressant ”add-on” till de event vi haft, med möjlighet att göra aktiviteter till sin grupp.
Therese berättar att de på World of Volvo har väldigt mycket på gång framgent, och kommer att erbjuda publika event flera gånger i månaden. Utställningen World of Volvo Exhibition har ständigt nya element.
– Vi utvecklar oss hela tiden och tittar på nya koncept för att vara relevanta och attraktiva på marknaden. Vi vill välkomna alla att besöka oss, och berätta om de fina möjligheter som vi erbjuder både mötesbokaren och privatpersonen.
Av: Elin Bisander