Efter tjugo år i servicebranschen bestämde sig Christina för att det var dags för nya utmaningar. Hon bestämde sig då för att söka jobbet som chefsassistent på Stockholm Exergi.
– Efter flera år i servicebranschen med flertalet olika tjänster sökte jag ett uppdrag som chefsassistent på Marknadsenheten på Stockholm Exergi, säger Christina Tranback.
Då hon och chefen klickade valde de att fastanställa henne
Christina har arbetat på Stockholm Exergi sedan hösten 2017. Hon började som konsult med ett uppdrag på fyra månader men då hon och chefen klickade valde de att fastanställa henne.
– Idag har jag hunnit byta både enhet och chef. Jag arbetar nu som chefsassistent för vår CFO men stöttar även två andra ledare i företagsledningen. Både energihandelsdirektören och vår kommunikationsdirektör, berättar Christina.
Vill vara spindeln i nätet
Att få vara spindeln i nätet lockade Christina.
– Att få möjligheten att vara den klassiska spindeln i nätet var en av anledningarna till att jag tog jobbet. Jag tycker också om att möjliggöra för andra att göra ett bra jobb. Tillsammans är alltid bättre än på egen hand.
Från början stöttade Christina en chef men idag delar hon sin tid mellan tre chefer.
–När jag började på Exergi stöttade jag en chef och kunde lägga all min tid på hen och hens ledningsgrupp. I nuläget då jag fördelar min tid på tre chefer krävs det att jag är än mer strukturerad och
jobbar proaktivt för att ligga i fas, säger Christina och fortsätter:
– Rollen förändras ständigt och det tror jag beror främst på mig som person. Desto längre tid jag arbetat tillsammans med mina chefer ju bättre blir vårt samarbete och våra relation. Det är min nyckel till framgång.
Viktigt att båda ser det som ett partnerskap
Det viktigaste i samarbetet mellan chef och assistent är tilliten.
– Tilliten är viktig och att båda ser det är ett partnerskap. Det är också viktigt att sätta strukturen tillsammans. Helt enkelt hur vi vill ha det, säger Christina och fortsätter:
– Ju starkare vi blir tillsammans desto mer framgångsrika blir vi. Det är viktigt att båda investerar i tiden det tar att skapa detta.
Skaffa en mentor
För att utvecklas i rollen tror Christina att det är viktigt att skaffa en mentor.
– Det kan vara bra att skaffa en coach eller ”buddie” som kan guida dig framåt. Någon i en
liknande roll, med erfarenhet och som kan vara ditt bollplank, säger Christina och fortsätter:
– Det är också viktigt att våga fråga och komma med sina egna förslag på förbättring. Det är upp till er båda att ni lyckas.
Bygg på din kunskapsbas
För att få fler arbetsuppgifter måste du visa framfötterna menar Christina.
– Du måste be om möjlighet att få vara delaktig. Dessutom är det smart att parallellt söka upp utbildningar och forum där du får möjlighet att bygga på din kunskapsbas.