IngMari Castell arbetar som chefsassistent på Stockholmshem. Här berättar hon om vilka egenskaper hon uppskattar hos en chef och hur hon ser på rollen som chefsassistent.
– Det började med en 6-månaders konsulttjänst som sedan gick över i en fast tjänst. Nu har jag varit på Stockholmshem i snart sex år och trivs väldigt bra. Jag arbetar inom förvaltningsavdelningen Boende & Lokaler och vi är ca 200 personer, berättar IngMari.
Byggde tjänsten från grunden
Tjänsten var helt ny när IngMari sökte den. Vilket gjorde att hon fick vara med och bygga upp den från grunden.
– Jag fick fylla den med intressanta arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det var lite trevande i början då de själva inte visste vilket stöd jag kunde ge eller vad som förväntades.
När IngMari fick en ny chef tog utvecklingen fart
Rollen utvecklas hela tiden men det var när IngMari fick en ny chef som saker verkligen började hända.
– De senaste 4 åren, då jag fick en ny chef att arbeta nära, tog utvecklingen verkligen fart, säger IngMari.
Förutom min närmaste chef så stöttar jag samtliga deltagare i förvaltningsledningsgruppen, som består av totalt åtta chefer.
Vi har satsat mycket på att utveckla ledningsgruppen
– I rollen finns de vanliga uppgifterna en chefsassistent har. Det vill säga planering av ledningsgruppsmöten, konferenser, bokning av avstämningsmöten, rapportering och uppföljning, säger IngMari och fortsätter:
– Vi har satsat mycket på att utveckla ledningsgruppen, vilket har gjort att även min roll har utvecklats. Vi tillsammans arbetar mycket mer proaktivt idag och det finns en trygghet i gruppen.
IngMari har också ett mycket nära samarbete med HR och marknadsavdelningen. Ett samarbete som har vuxit fram över tid.
”Företaget utvecklats massor”
– Vi har ett nytt intranät där jag är med i projektet. Dessutom har jag fått ansvar över vår introduktionsprocess, där vi håller på att ta fram ett helt nytt upplägg.
I dagarna lanserar de även en ny utbildningsportal. Där är IngMari Boende & Lokalers representant för all administration och logistik kring utbildningarna. Något vi satsar mycket på just nu.
– Under de år jag har varit på Stockholmshem så har hela företaget utvecklats massor och det är en sådan spännande resa att få vara en del av, berättar IngMari.
Det blir aldrig tråkigt
Det bästa med tjänsten är att den är flexibel menar IngMari.
– Tjänsten är flexibelt och jag får vara delaktig i så många olika delar av företaget. Både inom Boende & Lokaler, men även övergripande på Stockholmshem. Det blir aldrig tråkigt, säger IngMari och fortsätter:
– Det jag brinner extra mycket för är alla våra medarbetare, att få in ett medarbetarfokus där det kanske inte var så tydligt tidigare. Jag brinner även för våra värderingar och vår vision. Det känns bra på riktigt.
”Vi arbetar mycket med våra värderingar”
Stockholmshem har arbetat mycket med sina värderingar och deras vision det senaste året.
– Nu är allt på plats och det handlar bland annat om Utveckling, Omtanke och Handlingskraft – Att vi gör varandra bättre, säger IngMari.
IngMari kommer från IT-branschen och har lång erfarenhet från tjänsten som ledningskoordinator.
– Även där arbetade vi mycket med våra värderingar, de var hela tiden närvarande och var en del av kulturen. Den kunskapen har nytta av här på Stockholmshem och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.
Utmanar och uppmuntrar
IngMaris chef är bra på att både utmana och uppmuntra.
– Min chef som jag har idag är en av de bästa cheferna som jag har arbetat för. En chef som både utmanar och uppmuntrar. Någon som är närvarande och intresserad och som driver en ständig förändring till det bättre.
Rollen som chefsassistent kan ibland vara rätt ensam. Då är det viktigt att bygga upp sitt nätverk, att ha några likasinnade att bolla med och att utbyta erfarenheter med menar IngMari.
Sök ditt nätverk
– Finns det inte fler assistenter på företaget? Sök på andra ställen så som LinkedIn eller via någon utbildning eller mentor, säger IngMari och fortsätter:
– Jag brukar säga att jag har svart bälte i att samarbeta och det tror jag är en viktig egenskap för att lyckas i rollen som chefsassistent. Har du ambitioner och vill utvecklas, då måste du berätta det, säger IngMari
– Det kan handla om att få gå en utbildning, eller att vara med i ett speciellt projekt. I mitt fall handlade det om att se över hela processen kring Introduktion av nya medarbetare, så nu håller jag ihop hela logistiken och utvecklingen av den.