Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-05-14 | Aktuellt

Vd:n: “Min assistent är extremt viktig i min vardag”

I över 20 år har vd:n för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren arbetat tillsammans med sin vd-assistent. I en exklusiv intervju berättar Stephan Müchler om vad som är avgörande för att samarbetet mellan chef och assistent ska fungera och vilken betydelse han ser att vd-assistenter har i kristider som dessa.

Vd:n: “Min assistent är extremt viktig i min vardag”

Stephan Müchler är vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren med kontor i Malmö och även Deputy Chairman för EUROCHAMBRES i Bryssel. Stephan, som en gång i tiden började på Handelskammaren i en marknadsroll, blev efter några år erbjuden tjänsten som vd – i samma veva insåg han att Marie Voss, som han själv tidigare rekryterat till en tjänst i växeln, hade alla kvaliteter som han sökte hos sin blivande assistent.

– När jag fått vd-tjänsten sa jag till Marie att “jag vill att du hjälper mig” och hon sa “ja” – och på den vägen är det, säger Stephan Müchler som nu haft Marie som sin assistent i över 20 år.

Vilken roll spelar Marie i din vardag? 

– Jättestor, hon är extremt viktig i min vardag. Nu känner vi varandra så bra efter alla dessa år att vi knappt behöver kommunicera med varandra, utan den andra vet redan på förhand vad den andra tänker. Jag tycker att vårt samarbete bara blir bättre och bättre. Vi har vuxit i rollerna och förstått hur vi ska utnyttja varandra. Jag ser Marie som en sann intraprenör – ett exempel på det är det nätverk för vd-assistenter i Sydsverige hon driver med stor framgång – vilket jag verkligen uppskattar. Och nu senast har hon även tagit initiativet till en helt ny utbildning som startade nu i våras ”Executive Business Assistant” – en utbildning till vd-/ledningsgruppsassistent som genomförs i samarbete med IHM Business School. 

Hur påverkar hennes nätverk dig?

– Bolagen på vilka vd-assistenterna arbetar är ju kunder till och tillika ägare av Handelskammaren. Så Maries nätverk är en extrem fördel för oss när man till exempel byter vd. Då informeras Marie snabbare än vad vi annars skulle ha blivit och kan fixa ett möte med den nya vd:n. 

Vilket värde ser du i nätverk som Maries?

– Marie är en fantastisk ambassadör för Handelskammaren, vilket såklart spiller över på deltagarna i hennes nätverk också. Jag har alltid uppmuntrat Marie att delta i och driva sitt nätverk. Nätverk som dessa består av dolda makthavare som har en påverkan på beslut, på ett sätt jag inte tror jag att folk tänker på – och det finns ett stort värde i att ha goda relationer med dem.

På vilket sätt är vd-assistenter dolda makthavare?

– Ett bra exempel på det är när det för ett tag sedan var ett nytt hotell som skulle öppna här i regionen. Hotellägarna berättade för mig att de skulle vilja bjuda in vd:s på olika företag till hotellet för en VIP-visning. Men jag sa att de tänkte helt fel – om de syftet var att locka till sig nya hotell- och konferenskunder, så var det i själva verket vd:arnas assistenter de skulle bjuda in. För det är de som bestämmer var till exempel en konferens ska läggas. Samma sak gäller med inbjudningar som kommer till vd:n. Då är det assistenten som ofta gör en första bedömning om inbjudan är värd att ta i beaktning eller inte.

Vad ser du som avgörande för att samarbetet mellan chef och assistent ska fungera?

– Ett samarbete mellan vd och assistent blir väldigt intimt, det måste finnas en ömsesidig förståelse och respekt och inte minst ha en personkemi som stämmer – annars fungerar det aldrig.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast att ha, eller utveckla, för att lyckas i rollen som vd-assistent?

– Du måste vara relativt “komplett” och med det menar jag att du måste ha en förmåga att läsa av vad som sker, ha en bred förståelse och talang för flera områden. Du måste också kunna leva med att du ibland är rätt mycket själv, vara stresstålig och inte ta åt dig alltför lätt. Du måste vara lojal men du ska kräva en lojalitet från din chef. 

Hur tror du att vd-assistentrollen kommer att förändras framåt och vilka krav tror du kommer att ställas på framtidens vd-assistent?

– Jag tror att det kommer att ställas ännu högre krav än idag – både formella och mer informella krav i form av personlighetstester. Jag är övertygad om att det är en roll som kommer att fortsätta utvecklas och bli en naturligare del av ledningen av en organisation.

Vanligen ställs höga krav på vd:n, men det kommer att bli mer aktuellt för vd-assistenten också då denna person sitter på mycket känslig företagskritisk information. Rollen är och kommer ännu mer att bli en värdefull förlängning från ledningsgruppen till kontoret. Kort sagt, vd-assistenten är mycket viktig position och person – och mycket mer kvalificerad än vad den var förr.

En del föredrar att likna vd-assistenten med en business partner, snarare än en assistent, hur ser du på det?

– Så är det ju såklart, när man letar vd-assistent så är det verkligen en person som ska ha ett antal kvalifikationer som det inte går att göra avkall på. Liksom vd måste vara väldigt komplett, så gäller samma sak för assistenten.

Vilken betydelse har vd-assistenter i kristider som dessa?

– Ännu större betydelse! I kristider är det ännu mer tryck på vd:n, vilket innebär ännu mer belastning på assistenten – och då är det ännu viktigare att samspelet mellan vd och assistent fungerar. Det är då viktigt att det redan finns ett stort förtroende mellan de båda, för man har inte tid att sitta ned tillsammans och prata igenom allt.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Konferera privat och exklusivt

Konferera privat och exklusivt

Annons

Företagsevent med avskildhet och exklusivitet – för företag som behöver sitt eget utrymme

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.
De 17 bästa festlokalerna i Göteborg

De 17 bästa festlokalerna i Göteborg

Letar du efter den perfekta festlokalen i Göteborg för din nästa fest eller firande? I Göteborg finns ett brett utbud av festlokaler som kombinerar charmiga miljöer med moderna faciliteter. Oavsett om du planerar ett litet privat firande, ett stort kalas eller en företagsfest, finns det lokaler som passar alla behov. Här får du en guide till några av de bästa ...
Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Världsekonomins problem -en uppmärksamhetskris?

Världsekonomins problem -en uppmärksamhetskris?

Sedan 2007 har produktiviteten stadigt fallit, trots explosionen av ny teknik skriver mötesexperten Micke Darmell i sin julkrönika för Executiveeffect. Han uppmanar dig att låta det nya året bli en tid när du reflekterar över det som verkligen skapar värde.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com