Så ger du feedback till din chef (och andra)
Ibland när jag frågar om vem som är ansvarig för att ge feedback får jag till svar att det är chefen. Visst har chefen ett stort ansvar för att ge feedback – men det har vi andra också. Alla bör ta chansen att ge feedback på hur saker fungerar och hur de kan fungera bättre. När vi ger varandra feedback bygger vi tillit. Vi själva och människorna runt oss får chansen att växa, vilket även får våra relationer att fungera bättre. Vilken potential till förbättring ser du i din omgivning och hur kan du ge den i form av feedback?
Det viktigaste med feedback är att den ges för att få den andra att växa och med det syftet kan feedbacken antingen lyfta fram och förstärka något som är bra eller peka på något som kan förbättras. Feedback på det som behöver förbättras kan kännas svår att ge, men det underlättar enormt när du är tydlig med att syftet är att ge den andra en chans att utvecklas och att du vill stärka er relation.
Utgå från dig själv när du ger feedback. Var så konkret som möjligt. Vad har du själv sett, hört eller upplevt? Vilka konsekvenser har det fått för dig?
Under en feedbackkurs berättade Stina att hon hade lagt märke till att alla inte kom till tals i en grupp som hade avstämningsmöten varje månad. Hennes roll var inte sån att hon kunde ta upp det till diskussion under ett möte men hon ville ge sin chef feedback. Stina bad de övriga i kursen att komma med förslag på hur hon skulle säga utan att chefen tog illa upp. Det förslag hon fastnade för var “Jag har lagt märke till att alla inte kommer till tals på våra avstämningar och jag tror att vi missar värdefull input. Vad har du för idéer för att alla ska bidra mer på våra möten?”. Gruppen föreslog att hon skulle ge feedback direkt efter ett möte där hon kunde vara konkret och påpeka vilka som inte kommit till tals och att hon visste att de brukar ha bra idéer. Genom att fråga chefen om hur det skulle kunna förbättras har hens tankeprocess sannolikt redan påbörjat lösningen av problemet.
Mina fem bästa feedback-tips
Utgå från dig själv när du ger feedback
Berätta vad du har sett och hört och hur det fick dig att känna
Skilj på person och beteende
Kommentera ett beteende, inte hur någon är som person
Var specifik
Var så konkret som möjligt, gärna nära inpå händelsen. Det ger mer att höra vad jag gjorde bra än att få allmän feedback som “bra jobbat”.
Ge feedback för att du vill den andra personen väl
Finns välviljan kan du dela både det som är bra och det som kan förbättras.
Säg tack!
Tacka när någon har tagit sig tid att ge dig feedback.
Om Annika Telléus
Under sina 16 år på H&M lyssnade Annika Telléus på kunder och medarbetare över hela världen. Idag driver hon Utvecklingsverkstan AB där hon leder workshops, föreläser och håller kurser inom självledarskap, kommunikation, ledarskap och hur man bygger team. I mars debuterar hon med boken ”Konsten att lyssna – vägen till större tillit och bättre relationer”.
Läs mer: 12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling