Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-11-06 | Krönika

Framgångsrik förändring genom smart kommunikation

När människor ställs inför förändringar blir vi oftast oroliga och stressade, och på ett företag leder det till att arbetet tillfälligt stannar upp. Med tanke på omvärldens ökade krav på snabba förändringar innebär detta ett växande problem för företag och organisationer. Karin Zingmark, som har över 20 års erfarenhet av att driva förändring, berättar i sin krönika hur du som ledningsassistent kan stötta din chef i ett förändringsarbete med smart kommunikation.

Framgångsrik förändring genom smart kommunikation

Oavsett om vi tycker att vi är förändringsbenägna eller ej reagerar de allra flesta av oss med skepsis mot förändring som vi själva inte initierat. Förändring som kommer utifrån uppfattar vi som en form av risk, och med denna kommer osäkerhet och oro. I de allra flesta fall reagerar människor som ställs inför en förändring med att stanna upp och i en del fall börjar vi till och med aktivt att motarbeta förändringen i syfte att återgå till det vi uppfattar som det normala. För att minska denna oro behöver förändringsledare – låt oss utgå ifrån att det handlar om din chef – skapa lugn och bygga förtroende redan innan förändring initieras, och det görs bäst med klok och genomtänkt kommunikation.

Trots att detta är känt sedan länge läggs på tok för lite energi på kommunikation inför, under och efter ett beslut om förändring. Att missa den kommunikativa aspekten av förändringsledning blir dessutom extra utmanande idag Detta med tanke på att vi har ett medielandskap som tack vare sociala medier främjar dialog, nätverk, relationer och rekommendationer. Det gör att medarbetare förväntar sig transparens, närvaro och äkthet och de ställer krav på en ständigt pågående kommunikation – inte enstaka informationsinsatser.

Att framgångsrikt driva förändring handlar om att skapa trygghet, att bygga en stabil grund av tillit inom organisationen. Tillit till teamets övergripande syfte och tillit till visionen. Jag hävdar att tillit skapas i dialog. Och förutsättningarna för att kommunicera har aldrig varit så bra som idag, eftersom sociala medier är skapta för att föra en ständigt pågående dialog. Idag kan inte ledningen delegera detta till informationsavdelningen – istället måste ledare kavla upp ärmarna och faktiskt göra jobbet. Och i detta arbete spelar du som assistent närmast ledningen en betydande roll – inte minst känner du förmodligen din egen chef bättre än de flesta andra.

En ledare idag behöver jobba aktivt med sin egen kommunikation genom att bygga sitt personliga varumärke via de plattformar som finns tillgängliga för att bygga relationer och föra dialog med kunder, medarbetare och andra intressenter. Man behöver förstå att man genom kommunikation kan nå och engagera sin målgrupp på ett sätt som gör att man upplevs äkta, öppen, närvarande och engagerad. Och det är det som krävs för att framgångsrikt driva förändring.

Mina tre bästa tips på hur förändringsledare, i det här fallet din chef, kan bygga ett personligt varumärke är: 

1) Att ha en passion inom ett område. Passion går sällan att fejka, så mitt tips är att hitta det din chef brinner för och verkligen bygga en story kring detta. 

2) Att vara genuint intresserad av människor. Dagens medielandskap handlar ju om relationer, så att lyssna, föra dialog och bygga relationer är grundläggande.

 3) Att öppna upp och visa sårbarhet. Den perfekta ytan är sällan intressant, det är det mänskliga vi vill komma nära.

När grunden finns på plats i en personlig plattform för kommunikation behöver denna användas för att nå och engagera både kunder och medarbetare inför och genom förändringsresan. Engagera kring ert uppdrag, kring den vision ni har och den förändring ni genomför genom att öppna upp, involvera och ställa frågor, peppa positivt och bemöt kritik. Att driva förändring genom smart kommunikation kräver mod och målmedvetenhet, men det är en förutsättning för att för överlevnad i en snabbt föränderlig omvärld. 

 

Om Karin ZingmarkFramgångsrik förändring genom smart kommunikation

Karin Zingmark har över 20 års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap från en rad ledande befattningar inom främst media- och IT-branschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft. Idag är hon en efterfrågad föreläsare och strategisk rådgivare, verksam inom en rad olika styrelser. Karin är dessutom författare till Maxa Snacket, som lyfts av bland andra DN som en av de mest läsvärda managementböckerna just nu.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

Annons

De fysiska eventen rullar igång igen varefter restriktionerna släpps, men kommer allt vara som förut, eller har pandemin förändrat förutsättningarna att skapa och producera events? Nedan kommer några tips för att lyckas med events när samhället öppnar upp.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hela listan: Topp 100 – Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer 2024

Hela listan: Topp 100 – Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer 2024

Executiveeffects systersajt Eventeffect presenterar nu resultaten från undersökningen om Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer. Tusentals bokare har deltagit och delat med sig av sina åsikter, vilket har resulterat i denna sammanställning av de 100 mest rekommenderade talarna för 2024. Denna lista syftar till att guida dig som planerar ett event eller en konferens till rätt val av föreläsare eller moderator ...
Usine erbjuder en Svanenmärkt konferensanläggning i centrala Stockholm

14 populära konferensanläggningar i Stockholm med omnejd

Det finns många fina konferensanläggningar i Stockholm som kan ta ditt möte eller din konferens till nästa nivå. En del föredrar stora konferensanläggningar i Stockholm City medan andra föredrar mindre anläggningar en bit utanför stadens puls. Oavsett vad du tycker är viktigt så har vi något för dig. Nedan har vi samlat några populära anläggningar för företagets konferens i Stockholm ...
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Så blir du en extraordinär Executive Assistant

Med en EA vid sin sida kan VD:n känna sig lugn och trygg i vetskapen om att allt kommer att skötas på ett professionellt och effektivt sätt. Här har jag samlat några spaningar om hur du kan bli en extraordinär Executive Assistant.

Expertråd

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com