Många vill tro att det är mer produktiva än vad de faktiskt är. Här ger Executiveeffect dig fem tips som gör dig effektivare på jobbet.
Många önskar att de var effektivare på jobbet. Enligt en undersökning som tidningen chef.se har tagit fram är det endast 50 procent av de svenska cheferna som hinner med vad det de ska göra under en arbetsdag. Chef har rådfrågat över 2 000 chefer vad de gör för att bli mer produktiva på jobbet. Här kan du ta del av deras fem bästa tips.
1. Viktigast först
Bli effektivare genom att börja med den viktigaste och största uppgiften direkt på morgonen.
2. Arbeta i 25 minuters intervaller
Använd dig av Pomodoro-tekniken som innebär att du fokuserar i 25 minuters intervaller. Här hittar du en länk till deras Tomato-timer.
3. Gå på halva möten
Gå endast på den del av mötet som berör dig, istället för att sitta med på hela mötet.
4. Våga ifrågasätta möten
Gå inte slentrianmässigt på möten du blir inbjuden till. Våga ifrågasätta syftet med att just du ska delta på mötet.
5. Bli effektivare genom att vara krass
Träna på att vara mer krass. Vad är viktigt på riktigt?
Läs mer: Så nätverkar du som ett proffs