Inte sällan är du som ledningsassistent en del av företagets ledningsgrupp. Och även om du inte formellt ingår i den så har du ett ansvar för skapa förutsättningar för att ledningens arbete ska flyta på så bra som möjligt. Att förstå vilka som är faktorerna för att ledningen ska lyckas med sitt uppdrag är därför av största betydelse för dig som ledningsassistent.
Undersökningen VD-barometern visar att vd:ar som upplever sina ledningsgrupper som bra på att nå uppsatta mål får bättre vinstmarginal. Undersökningen visar också på ett samband mellan hur väl ledningsgruppen upplevs klara av att genomföra fattade beslut och hur väl man når uppsatta mål.
Detta är vd:arna minst nöjda med hos sina ledningsgrupper
Att nå mål och genomföra beslut är just också det som vd:arna i undersökningen uttrycker att de är minst nöjda med sina ledningsgrupper. De största hindren för måluppfyllelse menar de är otydlighet i prioriteringar och bristande uppföljning.
VD Barometern kommenterar själva att de tycker att vd:n borde se till att ledningsgruppen fungerar bättre med tanke på att ledningsgruppen är hens viktigaste verktyg för att nå uppsatta mål i företaget. Speciellt då det är vd:n själv som tillsätter gruppen. En förklaring till bristen i genomförandet, menar VD Barometern, kan kopplas till att vd upplever sig själv vara svag på uppföljning.
Om VD Barometern
Undersökningen VD Barometern genomförs årligen i vilken drygt 300 vd:ar, i både små och stora svenska företag spridda över en rad branscher, tillfrågas om hur de ser på olika frågor. Underlaget till VD Barometern består av tre olika vd-nätverk från Veckans Affärer, Headlight och Straleda. Svaren samlades in via webbenkät under november 2018. Totalt 312 vd:ar svarade på enkäten.
Läs hela rapporten här.