Kontakthinder är vanligare än vi alla tror. Säljare är den yrkesgrupp som har minst hinder men ändå har 93% av säljarna hinder, dock inte så det är skadligt för deras karriär.
Alla andra yrkesgrupper har mer av den varan, så också chefer. Hos chefer begränsar kontakthinder deras förmåga att skapa tillit, att nätverka och blir hindren för stora kan det utmynna i destruktivt ledarskap. Fördelen är att hinder är inlärda och om det är inlärt kan det avläras. Kontakthinder definieras som alla tankar, känslor och beteenden som gör att du inte kontaktar de personer som är viktiga för dig så att du kan nå dina mål.
Vanliga kontakthinder hos chefer
Det finns elva identifierade kontakthinder hos chefer där effekten av vissa hinder kan vara allvarligare än andra och dessutom mycket påverka ditt samarbete med din chef. Nedan finner du de elva olika kontakthindren kort förklarade och jag ska lägga krutet på tre hinder; Motståndet att nätverka opretentiöst, assertivt nätverkande och reflexmässig opposition.
Nätverkande definieras i denna artikel som alla de kontakter en chef behöver för att göra ett bra jobb. Det innebär att bygga upp goda relationer och kontakter såväl internt som externt.
Opretentiöst Nätverkande
Först till Opretentiöst Nätverkande. Att kunna prata med andra människor och ha båda fötterna på jorden är viktigt för att skapa tillit och kontakt. Ett gammalt ordspråk är ju att ”prata med bönder på bönders språk och med de lärde på latin”. De som inte klarar av detta utan pratar över människor hela tiden lider sannolikt av ett hinder vi kallar Hyper Professionell. Ett kontakthinder som gör att man ser sig förmer för andra. Umgås hellre med chefer ovanför än med sina underställda. Har en överdriven tro på sin image och kan skydda den genom vara arrogant och flyta ovanpå. ”Rolexskjortan” med kortare vänsterarm så klockan alltid syns är viktig. Anställdas idéer som sagts nej till drivs plötsligt av chefen som chefens egen idé.
Eftersom detta är ett kontakthinder är det inte på hela tiden utan endast när hen blir osäker. Så det gäller att hela tiden få sin chef att känna sig trygg för då slår inte detta beteende till. Att skapa tillit i relationen med en person med detta försvar kan dock ta lite tid, men attackera inte deras image för den är viktig för dem. Att hjälpa en sådan här chef underlättar för organisationen, men förvänta dig ingen tacksamhet. Den kommer kanske i hens nästa jobb då det inte går lika bra eftersom du inte var där och krattade marken framför deras fötter. Kom dock ihåg att bakom denna yta av att se ut som jag är framgångsrik finns oftast en trevlig person. Jag kallar dem ofta ”flashers” för de måste alltid tala om vad de har, var de varit och inte minst vad det kostat medan de som är framgångsrika inte har det behovet. De bara har det eller varit där, inget märkvärdigt med det.
Assertivt nätverkande
Det andra är att chefer ska kunna nätverka assertivt, det vill säga både kunna säga ja och stämma i bäcken när så behövs. Chefer som lider av hindret Obeslutsamhet har svårt för att nätverka assertivt då relationen och stämningen är viktigare än det uppdrag de har som chef. Det innebär t ex att om någon säger något som strider mot företagets grundläggande värderingar så stämmer de inte i bäcken utan väntar på ett bättre tillfälle. Det blir ju så dålig stämning om jag tar det på en gång så jag tar det med hen sen. I bilen hem skuldbelägger sig chefen ofta själv och tänker jag borde agerat direkt och sedan tas det aldrig upp med hen om inte det blir en riktig konflikt då kommer allt som dämts upp ut istället. Chefer med detta beteende har oftast lätt att hålla med andra men kan undergräva det hela i korridoren. Dessa chefer behöver bra stöd av dig för att komma till beslut och att våga säga till och dra gränser när så behövs. I värsta fall behöver du göra det. Se bara till att du har ett skriftligt ok att göra det för om det händer kommer en person med detta problem inte stå bakom och skydda dig. Har en tendens att hålla med andra i konferensrummet men i korridoren kan det bli knivhugg i ryggen.
Svår chef att hantera då överdriven vänlighet och anpassning är försvaret. Här handlar det om att stötta och hjälpa chefen ta de beslut som är nödvändiga och agera i situationer där chefen får svårt att dra gränser genom att hjälpa och stötta chefen att göra just det. Chefer med detta beteende brukar vilja vara till lags, så kan vi komma överens om rätt agerande brukar de vilja följa det även om de behöver stöd i situationen.
Reflexmässig Opposition
Det sista vi ska prata om är att ha en chef som lider av Reflexmässig Opposition. Nära begreppet ”management by fear” men mer beroende på humör. En del av dessa chefer kan vara aggressiva i sin framtoning, en del visar bara sitt stenansikte och undrar hur du kunde tänka så dumt. Detta är en person som tolkar mycket som ett hot mot sig som person och väljer då att attackera istället för att fly. Alla andra är idioter som inte fattar etc.
Den andra sidan: om du kan få e personer med detta beteende att gilla just dig skyddar de dig till döds. Detta är det mest extrema av dessa elva hinder och som sagt det är bara kontakthinder så när relationerna upplevs trygga slår inte detta beteende till. Har ingen statistik hur vanligt det är bland chefer men bland säljare är det ca 6% som har detta beteende. Se upp, här är det lätt att råka ut för att behöva skaffa ett nytt jobb.
Nedan ser du fler kontakthinder som vi alla människor har mer eller mindre av. I nästa artikel ska vi prata om att ha en psykopat eller narcissist som chef för de till skillnad mot oss andra människor har sällan några kontakthinder alls.
11 områden där kontakthinder förstör chefens förmåga att:
Ta Sociala Initiativ:
Nivå på bekvämlighet associerad med att initiera kontakt med andra i olika sociala situationer. Inte överdrivet bekymrad över att undvika värsta tänkbara scenarier och undviker sällan att ta sociala risker. Om detta är problem med detta kan det bero på Domedagssiande.
Nätverka Spontant:
Kommer sannolikt att spontant engagera sig i nätverksaktiviteter. Inte överdrivet upptagen med planering, förberedelse och informationsinsamlande innan man initierar kontakt med viktiga personer. Låga värden kan kännetecknas av en mer ”reserverad” och ”utbildande” snarare än social stil. Problem i detta område kan bero på hindret Överförberedelse.
Nätverka Opretentiöst:
Anspråkslös natur, fäster inte för stor vikt vid image och prestige. Kommer sannolikt inte lätt att bli förargad eller förödmjukad av sådant som har med professionalism och/eller trovärdighet att göra. Hinder som stör detta heter Hyper Professionell.
Initiativ att tala inför publik: Bekväm med att hålla tal och ge gruppresentationer. Kännetecknas av att vanemässigt tala offentligt eller andra sorters gruppaktiviteter, har lätt att göra sin stämma hörd på möten; Om svårt för detta kan det bero på kontakthindret Scenskräck.
Vara bekväm i rollen: Bekväm med rollen som nätverkare. Personer som är bekväma betonar ofta fördelen med att skapa och bygga ett bra nätverk och har lätt för att nätverka med andra. De som känner sig obekväma med detta kan tyda på Rollförnekelse.
Nätverka Assertivt:
Proaktiv att skapa nya affärskontakter. Inte överdrivet bekymrad över att störa eller besvära människor, särskilt de med högre rang. Inga problem att vara assertiv i nätverkssituationer eller ta initiativ till möten eller beslut. Om personen istället kännetecknas av en tendens att försvaga assertivt beteende med en passiv eller eftergiven social stil är det en tendens till kontakthindret Obeslutsamhet.
Nätverka med statuspersoner:
Bekväm med att nätverka och träffa rika, välutbildade, mäktiga eller inflytelserika personer. Om individen kännetecknas av att känna sig hotad/skrämd av personer med välstånd, utbildning, makt eller inflytande så är det en tendens till hindret Social Differentiering.
Nätverka med vänner/familj:
Bekväm med att nätverka med vänner och familjemedlemmar. Inte onödigt bekymrad över att relationen kan äventyras. Om så är fallet så har personen sannolikt hindret vän-/familjeseparation och skiljer starkt mellan det privata livet och affärslivet.
Nätverka via referenser:
Bekväm med att be befintliga/ nuvarande kontakter om hjälp med att underlätta introduktion och möten med nyckelpersoner; inte överdrivet bekymrad om att äventyra nuvarande relation. Om det istället är tvärtom kan vi befara att hindret Referensaversion finns i hens tankemönster.
Nätverka via telefon:
Bekväm med att använda telefonen som ett verktyg för att träffa eller kontakta andra. Personer med kontakthindret Telefonfobi kan istället kännetecknas av överdriven tro på alternativa metoder för kontakt (inklusive personliga möten, brev eller e-post), när det hade varit mera effektivt att använda telefonen.
Undvika Reflexmässig Opposition:
Chefer som är analytiska och kritiska och inte på ett reflexmässigt sätt och ställer frågor med syfte att förstå andras tankar och idéer. Lätt att lyssna på andra och ta återkoppling. Om istället överdriven mängd energi investeras i att reflexmässigt argumentera, skylla på andra, kritisera och finna fel på andra och kännetecknas av en rädsla att tappa kontrollen i sociala nätverkssituationer lider sannolikt personen av Reflexmässig Opposition.
Läs mer: ”Relationen mellan assistent och vd fascinerar mig”