Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-12-19 | Gästskribent

”Det finns 11 identifierade kontakthinder hos chefer”

I sin andra artikel som gästskribent skriver Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, om kontakthinder och vad som kan gå fel mellan chef och vd-assistent.

“Relationen mellan assistent och vd fascinerar mig”På bilden: Christer B Jansson

Kontakthinder är vanligare än vi alla tror. Säljare är den yrkesgrupp som har minst hinder men ändå har 93% av säljarna hinder, dock inte så det är skadligt för deras karriär.
Alla andra yrkesgrupper har mer av den varan, så också chefer. Hos chefer begränsar kontakthinder deras förmåga att skapa tillit, att nätverka och blir hindren för stora kan det utmynna i destruktivt ledarskap. Fördelen är att hinder är inlärda och om det är inlärt kan det avläras. Kontakthinder definieras som alla tankar, känslor och beteenden som gör att du inte kontaktar de personer som är viktiga för dig så att du kan nå dina mål.

Vanliga kontakthinder hos chefer

Det finns elva identifierade kontakthinder hos chefer där effekten av vissa hinder kan vara allvarligare än andra och dessutom mycket påverka ditt samarbete med din chef. Nedan finner du de elva olika kontakthindren kort förklarade och jag ska lägga krutet på tre hinder; Motståndet att nätverka opretentiöst, assertivt nätverkande och reflexmässig opposition.

Nätverkande definieras i denna artikel som alla de kontakter en chef behöver för att göra ett bra jobb. Det innebär att bygga upp goda relationer och kontakter såväl internt som externt.

Opretentiöst Nätverkande

Först till Opretentiöst Nätverkande. Att kunna prata med andra människor och ha båda fötterna på jorden är viktigt för att skapa tillit och kontakt. Ett gammalt ordspråk är ju att ”prata med bönder på bönders språk och med de lärde på latin”. De som inte klarar av detta utan pratar över människor hela tiden lider sannolikt av ett hinder vi kallar Hyper Professionell. Ett kontakthinder som gör att man ser sig förmer för andra. Umgås hellre med chefer ovanför än med sina underställda. Har en överdriven tro på sin image och kan skydda den genom vara arrogant och flyta ovanpå. ”Rolexskjortan” med kortare vänsterarm så klockan alltid syns är viktig. Anställdas idéer som sagts nej till drivs plötsligt av chefen som chefens egen idé.

Eftersom detta är ett kontakthinder är det inte på hela tiden utan endast när hen blir osäker. Så det gäller att hela tiden få sin chef att känna sig trygg för då slår inte detta beteende till. Att skapa tillit i relationen med en person med detta försvar kan dock ta lite tid, men attackera inte deras image för den är viktig för dem. Att hjälpa en sådan här chef underlättar för organisationen, men förvänta dig ingen tacksamhet. Den kommer kanske i hens nästa jobb då det inte går lika bra eftersom du inte var där och krattade marken framför deras fötter. Kom dock ihåg att bakom denna yta av att se ut som jag är framgångsrik finns oftast en trevlig person. Jag kallar dem ofta ”flashers” för de måste alltid tala om vad de har, var de varit och inte minst vad det kostat medan de som är framgångsrika inte har det behovet. De bara har det eller varit där, inget märkvärdigt med det.

Assertivt nätverkande

Det andra är att chefer ska kunna nätverka assertivt, det vill säga både kunna säga ja och stämma i bäcken när så behövs. Chefer som lider av hindret Obeslutsamhet har svårt för att nätverka assertivt då relationen och stämningen är viktigare än det uppdrag de har som chef. Det innebär t ex att om någon säger något som strider mot företagets grundläggande värderingar så stämmer de inte i bäcken utan väntar på ett bättre tillfälle. Det blir ju så dålig stämning om jag tar det på en gång så jag tar det med hen sen. I bilen hem skuldbelägger sig chefen ofta själv och tänker jag borde agerat direkt och sedan tas det aldrig upp med hen om inte det blir en riktig konflikt då kommer allt som dämts upp ut istället. Chefer med detta beteende har oftast lätt att hålla med andra men kan undergräva det hela i korridoren. Dessa chefer behöver bra stöd av dig för att komma till beslut och att våga säga till och dra gränser när så behövs. I värsta fall behöver du göra det. Se bara till att du har ett skriftligt ok att göra det för om det händer kommer en person med detta problem inte stå bakom och skydda dig. Har en tendens att hålla med andra i konferensrummet men i korridoren kan det bli knivhugg i ryggen.

Svår chef att hantera då överdriven vänlighet och anpassning är försvaret. Här handlar det om att stötta och hjälpa chefen ta de beslut som är nödvändiga och agera i situationer där chefen får svårt att dra gränser genom att hjälpa och stötta chefen att göra just det. Chefer med detta beteende brukar vilja vara till lags, så kan vi komma överens om rätt agerande brukar de vilja följa det även om de behöver stöd i situationen.

Reflexmässig Opposition

Det sista vi ska prata om är att ha en chef som lider av Reflexmässig Opposition. Nära begreppet ”management by fear” men mer beroende på humör. En del av dessa chefer kan vara aggressiva i sin framtoning, en del visar bara sitt stenansikte och undrar hur du kunde tänka så dumt. Detta är en person som tolkar mycket som ett hot mot sig som person och väljer då att attackera istället för att fly. Alla andra är idioter som inte fattar etc.
Den andra sidan: om du kan få e personer med detta beteende att gilla just dig skyddar de dig till döds. Detta är det mest extrema av dessa elva hinder och som sagt det är bara kontakthinder så när relationerna upplevs trygga slår inte detta beteende till. Har ingen statistik hur vanligt det är bland chefer men bland säljare är det ca 6% som har detta beteende. Se upp, här är det lätt att råka ut för att behöva skaffa ett nytt jobb.

Nedan ser du fler kontakthinder som vi alla människor har mer eller mindre av. I nästa artikel ska vi prata om att ha en psykopat eller narcissist som chef för de till skillnad mot oss andra människor har sällan några kontakthinder alls.

11 områden där kontakthinder förstör chefens förmåga att:

Ta Sociala Initiativ:
Nivå på bekvämlighet associerad med att initiera kontakt med andra i olika sociala situationer. Inte överdrivet bekymrad över att undvika värsta tänkbara scenarier och undviker sällan att ta sociala risker. Om detta är problem med detta kan det bero på Domedagssiande.

Nätverka Spontant:
Kommer sannolikt att spontant engagera sig i nätverksaktiviteter. Inte överdrivet upptagen med planering, förberedelse och informationsinsamlande innan man initierar kontakt med viktiga personer. Låga värden kan kännetecknas av en mer ”reserverad” och ”utbildande” snarare än social stil. Problem i detta område kan bero på hindret Överförberedelse.

Nätverka Opretentiöst:
Anspråkslös natur, fäster inte för stor vikt vid image och prestige. Kommer sannolikt inte lätt att bli förargad eller förödmjukad av sådant som har med professionalism och/eller trovärdighet att göra. Hinder som stör detta heter Hyper Professionell.
Initiativ att tala inför publik: Bekväm med att hålla tal och ge gruppresentationer. Kännetecknas av att vanemässigt tala offentligt eller andra sorters gruppaktiviteter, har lätt att göra sin stämma hörd på möten; Om svårt för detta kan det bero på kontakthindret Scenskräck.

Vara bekväm i rollen: Bekväm med rollen som nätverkare. Personer som är bekväma betonar ofta fördelen med att skapa och bygga ett bra nätverk och har lätt för att nätverka med andra. De som känner sig obekväma med detta kan tyda på Rollförnekelse.

Nätverka Assertivt:
Proaktiv att skapa nya affärskontakter. Inte överdrivet bekymrad över att störa eller besvära människor, särskilt de med högre rang. Inga problem att vara assertiv i nätverkssituationer eller ta initiativ till möten eller beslut. Om personen istället kännetecknas av en tendens att försvaga assertivt beteende med en passiv eller eftergiven social stil är det en tendens till kontakthindret Obeslutsamhet.

Nätverka med statuspersoner:
Bekväm med att nätverka och träffa rika, välutbildade, mäktiga eller inflytelserika personer. Om individen kännetecknas av att känna sig hotad/skrämd av personer med välstånd, utbildning, makt eller inflytande så är det en tendens till hindret Social Differentiering.

Nätverka med vänner/familj:
Bekväm med att nätverka med vänner och familjemedlemmar. Inte onödigt bekymrad över att relationen kan äventyras. Om så är fallet så har personen sannolikt hindret vän-/familjeseparation och skiljer starkt mellan det privata livet och affärslivet.

Nätverka via referenser:
Bekväm med att be befintliga/ nuvarande kontakter om hjälp med att underlätta introduktion och möten med nyckelpersoner; inte överdrivet bekymrad om att äventyra nuvarande relation. Om det istället är tvärtom kan vi befara att hindret Referensaversion finns i hens tankemönster.

Nätverka via telefon:
Bekväm med att använda telefonen som ett verktyg för att träffa eller kontakta andra. Personer med kontakthindret Telefonfobi kan istället kännetecknas av överdriven tro på alternativa metoder för kontakt (inklusive personliga möten, brev eller e-post), när det hade varit mera effektivt att använda telefonen.

Undvika Reflexmässig Opposition:
Chefer som är analytiska och kritiska och inte på ett reflexmässigt sätt och ställer frågor med syfte att förstå andras tankar och idéer. Lätt att lyssna på andra och ta återkoppling. Om istället överdriven mängd energi investeras i att reflexmässigt argumentera, skylla på andra, kritisera och finna fel på andra och kännetecknas av en rädsla att tappa kontrollen i sociala nätverkssituationer lider sannolikt personen av Reflexmässig Opposition.

Av: Christer B Jansson

Läs mer: ”Relationen mellan assistent och vd fascinerar mig”

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Nätverkande är den främsta anledningen att delta på event – så främjar du det på bästa sätt!

Nätverkande är den främsta anledningen att delta på event – så främjar du det på bästa sätt!

Nätverkande är en av de starkaste anledningarna till att människor deltar på evenemang idag. Oavsett om det handlar om att utöka sitt professionella kontaktnät, hitta potentiella samarbetspartners eller fördjupa branschkunskapen, söker många deltagare efter nya kontakter och meningsfulla utbyten.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Så skapas hållbara team

Våga upprepa er när ni skapar hållbara team

Vikten av att välja konferenser i avskilda miljöer, där ledningsgruppen kan utvecklas, samarbeta och ladda om för att förbli hållbara över tid, ska inte underskattas. Om detta skriver vår gästskribent Magdalena Höglund och delar med sig av sina erfarenhet av att skapa konferenser i en inspirerande och hållbar miljö för att stärka teamet.

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com