Jessica Borgar är ensam marknadschef för Flokk Sverige, ett designhus som specialiserat sig på hållbarhet och gjort sig världskända för sina exceptionellt sköna kontorsstolar. En stor del av hennes arbete går ut på att skapa event där spelare inom branschen och slutanvändarna av företagets produkter kan lära sig om deras arbete med design och hållbarhet. Med en tydligt definierad kundgrupp där alla känner alla blir det viktigt med närhet, samarbete och synlighet.
”Designvärlden är som en liten pool”, säger Jessica, ”samma medarbetare går runt mellan företagen, så evenemang för nätverkande är otroligt viktigt för oss. Det är ett bra sätt att få ut nyheter kring våra projekt och att bearbeta potentiella kunder, men också ett sätt att pusha branschen i den riktning vi vill se dem gå i. Vi är marknadsledande i branschen och utvecklar gärna nya material och arbetssätt som vi sedan kan dela med oss av till andra.” Jessica nämner bland annat en stol gjord i plast från återvunna snöpinnar, som de köpt av vägföretag i Norge. ”Har vi ett sådant projekt, där vi samarbetar med ett företag som återvinner plast, då kan ju andra företag sedan köpa samma material till sina projekt, eftersom det redan är framtaget. Såna nyheter vill vi gärna dela med oss av, det gynnar ju inte bara oss – det gynnar hela branschen och framförallt miljön.”
Flokk är långt ifrån den digitala skärmhysteri som annars kännetecknat 2000-talets andra decennie – de vurmar snarare för små, fysiska event och vill gärna att de ska vara så analoga som möjligt. ”På vårt senaste evenemang hade vi inte ens en skärm för att man skulle kunna bygga ihop sin design”, säger Jessica med ett skratt. ”Kunderna fick bygga ihop sin prototyp med moduler istället.”
Men så har det inte alltid varit. Innan covid var det stora evenemang som gällde, särskilt under Stockholm Furniture Fair, då Flokk som ett av de större designföretagen brukade bjuda på en årlig fest för upp till 800 personer. ”Vi slutade nog med det före covid faktiskt,” säger Jessica. ”Det var kul men vi ville inte att folk skulle börja ta det för givet. Under och efter covid var vi så osäkra på hur vi skulle driva evenemang – hur många fick vi vara, hur skulle det gå till? Vi märkte att våra kunder och partners var mäkta trötta på webbinarier och allt vad digital omställning heter så det blev istället små, nischade events där vi kunde rikta in oss till en specifik kundgrupp och se till att leverera ett innehåll som verkligen gav värde.”
Som exempel nämner Jessica att de utvecklar en kontorsstol specifikt för labbmiljö. ”Den är gjord för att man enkelt ska kunna torka av stolen med starka medel och hålla den sanitär,” förklarar hon. ”Och gör vi ett event för utvecklingen av en sådan produkt, då kan vi vara väldigt specifika med vår marknadsföring. Vi kanske bjuder in arkitekter för labbmiljö, partners som arbetar med sådana specifika ISO-standards och så vidare. Vi ser till att de vi bjuder in verkligen träffas av innehållet.”
Jessicas tips för att bedriva marknadsföring med event som primär kanal är att fokusera på kvalitén. ”Absolut,” säger hon. ”Börja inte med tanken att du vill hålla ett event – börja med din idé för eventet. Ert företag kanske har utvecklat en ny funktion, eller så har du märkt av en ny trend i din bransch som du gärna vill bjuda in sakkunniga för att diskutera. Det är mycket bättre att börja med en bra idé och utgå därifrån än att börja med en ambition och försöka fylla eventet med innehåll i efterhand. Det kommer generera mer värde för dina besökare, och mer värde för dig.”
Flokk håller fyra panelsamtal i samband med en designutställning i A-house, f.d. Arkitekthögskolan.Utställningen heter Connect and Play, och har fyra event som anspelar på temat connect – Connect at work, Connect to ECO design, Connect with collaboration och Connect with soft materials. ”Det ska bli kul, men herregud vad det är tight!” skrattar Jessica. ”Man får verkligen hasta sig efter semestern att arrangera klart allt så det blir bra, fyra event på fyra veckor.”
På frågan varför hon använder Invajo svarar Jessica,
”Det är ett otroligt enkelt system att använda och komma igång i, vilket är ett måste för mig som har hand om så många rörliga delar och där onboarding måste gå fort. Det kombinerat med en snabb support där jag alltid får svar nästan direkt gör att Invajo har varit ett toppensystem för oss att arbeta i. Vi gillar också att slutdesignen på bokningssidan blir snygg i Invajo. Vi är ju ett designföretag, så vi kan inte skicka ut fula bokningssidor” säger hon och ler brett.
”Vi är ju ett designföretag, så vi kan inte skicka ut fula bokningssidor”
Jessica fortsätter, ”Just nu håller vi på och experimentera mycket med att ha flera bokningar på ett evenemang. Det tycker jag också är en bra funktion, att man kan skicka ut en enda bokningssida för alla event eller aktiviteter, och låta deltagarna välja vad de vill boka sig på.”
Slutligen slår Jessica ett slag för det direkta gensvar man får genom ett event. ”Man ser ju genast intresset,” säger hon, ”både från hur många bokningar man får men också responsen på själva eventet. Det är viktigt för branscher som vår som bygger just på nära relationer. Kanske är det inte lika viktigt i B2C – men för oss betyder det allt.”