Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-09-27 | Karriär

Caroline Eriksson: “Kulturen på Homage är något som måste upplevas på plats”

Från att komma in som första anställd direkt efter examen, till att bara tre år senare vara Head of Culture och projektledare på ett företag med 38 anställda. Resan som Caroline Eriksson gjort tillsammans med Homage har varit intensiv och lärorik. – Det är en otrolig erfarenhet att ha varit med från starten på den här resan och allt jag fått lära, säger hon.

Caroline Eriksson: “Kulturen på Homage är något som måste upplevas på plats”

Det var när Caroline Eriksson studerade Business Management i Sydney intresset för att jobba med event väcktes. Tillbaka i Sverige läste hon yrkeshögskola i konceptutveckling och event och hon hann knappt ta examen från utbildningen innan Homage erbjöd henne en anställning som produktionsledare. I och med det blev hon Homages första anställda.

– Jag hade aldrig hört talas om Homage eftersom de var så nystartade, men jag hoppade på tåget trots att jag inte visste var det skulle leda och det är jag otroligt glad över idag, säger Caroline.

Familjär kultur sedan starten

Att vara enda anställda och jobba tätt med företagets tre grundare gav Caroline en speciell första tid på Homage, och det var där den idag så viktiga företagskulturen började gro.

– Vi blev nästan som syskon i början, med en otroligt familjär kultur. När vi sedan växte och anställde fler spred sig den kulturen som ringar på vattnet och även om vi snart blir 50 personer vill vi fortsätta på det spåret. Det handlar om att känna att man drivs av att hjälpa varandra och ser effekten av det, berättar Caroline.

De senaste åren har inneburit en snabb resa för Homage som företag, men även för Caroline som person. Hennes roll har utvecklats från produktionsledare till projektledare, och idag kan hon även titulera sig som Head of Culture. Att företagskulturen bevaras och tas om hand om är väldigt viktigt för henne personligen.

– Kulturen i sig är något som måste upplevas på plats. Vi jobbar extremt hårt, men all tid däremellan försöker vi ha kul. På Homage är det högt i tak, roligt och vi värnar verkligen om varandra, säger Caroline.

På frågan om hur man lyckas bevara en stark familjär kultur fast företaget växt från en till närmare 40 anställda på bara tre år har hon ett rakt svar:

– Det viktigaste är att man anställer rätt personer, och det är inte alltid de med bäst cv. Jag kom in som helt oerfaren och nyexaminerad, att grundarna ändå valde att satsa på mig visar att det är personen bakom cv:t som spelar roll. Har man rätt driv och personligheten som krävs är det enkelt att få till en bra kultur, säger Caroline och fortsätter:

– Samtidigt är det också viktigt att alla är olika. Då blir det på något sätt en jättebra synergi mellan oss som team.

Den viktigaste lärdomen

Efter tre år på Homage vill Caroline även fortsättningsvis ha en framträdande roll inom företaget för att få utmanas och utvecklas tillsammans med kollegorna.

– Med tanke på hur långt vi har kommit idag jämfört med för tre år sedan när jag började finns det inga gränser för var vi kan ta oss. Det är en otrolig erfarenhet att ha fått vara med från starten på den här resan och jag är så tacksam över att ha fått varit med. Det är väldigt svårt att föreställa sig att jag skulle ha kunnat lärt mig mer på en annan arbetsplats.

– Vad är det viktigaste du lärt dig under tiden på Homage?

– Jag är ett kontrollfreak, men det viktigaste jag lärt mig är att övervinna rädslan för att göra misstag. Det handlar också om att vi har en företagskultur som tillåter misstag. Idag vågar och kan jag göra misstag, och även visa andra att det är okej. För även misstag är viktiga lärdomar.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

8 sätt att hantera människor som du inte gillar

8 sätt att hantera människor som du inte gillar

Alla hamnar någon gång i situationer där man måste umgås med människor som man inte gillar. Och inte sällan är arbetsplatsen ett ställe där man ibland tvingas samarbete med kollegor man har svårt för. Ta del av åtta sätt kring hur du hanterar situationen bäst.

Thérèse Liljeqvist ny VD för Artipelag

Thérèse Liljeqvist ny VD för Artipelag

Artipelag, den internationellt erkända konst- och kulturarenan belägen på Värmdö, har utsett Thérèse Liljeqvist till ny verkställande direktör. Med en omfattande bakgrund inom besöksnäringen, bland annat som VD för Waxholms Hotell och ledande positioner på Grand Hôtel Saltsjöbaden och Scandic Park, tar Liljeqvist med sig värdefull erfarenhet till sin nya roll.

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Annons

I en tid när det inte går att hålla fysiska möten får vi hitta nya vägar för att kunna genomföra konferenser, utbildningar och evenemang. En kategori möten som ofta måste hållas en viss tid på året är stämmor, och att genomföra stämmor med deltagare på distans via digitala verktyg ställer en del krav på arrangören. Vi har sammanställt våra bästa tips – något att ha i bakhuvudet när en stämma ska genomföras och deltagarna inte finns i samma rum. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras i dag

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras

Nu blir det enklare för dig som ledningsassistenter och andra mötesbokare att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte. Den 16 maj lanseras den nya tjänsten STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi passade på att ställa några frågor till Magdalena Höglund inför lanseringen.

Expertråd

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Event

Artipelag är en internationell mötesplats för konst, god mat och fantastiska eventmöjligheter – vackert belägen på Värmdö i Stockholms skärgård.
Den 10 juni arrangerar Executiveeffect en visningresa till Artipelag där ni även får se den nya utställningen med Lars Wallin!

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras i dag

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras

Aktuellt

Nu blir det enklare för dig som ledningsassistenter och andra mötesbokare att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte. Den 16 maj lanseras den nya tjänsten STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi passade på att ställa några frågor till Magdalena Höglund inför lanseringen.

IMAs vårseminarium: Framtidssäkra dig själv och ditt jobb!

IMA bjöd på insikter om hur du framtidssäkrar dig själv och ditt jobb

Aktuellt

9 maj var det dags för International Management Assistants (IMA) årsmöte, som i år ägde rum i Göteborg. Efter själva årsmötet stod flera intressanta talare på programmet och temat för dagen är hur du som Executive Assistant kan framtidssäkra dig själv och ditt jobb – ett verkligt aktuellt ämne som också uppskattades av deltagarna.

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Affärsresor

SAS Transfer är tjänsten som gör det enkelt för SAS-resenärer att boka marktransport i samband med sin flygresa. Nu erbjuds även Taxi Stockholm som ett av taxialternativen när resenärerna befinner sig i Stockholm.

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Verktyg

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Aktuellt

Stjärnkrögaren Daniel Berlins hyllade restaurang Vyn tilldelas Simrishamns kommuns arkitekturpris 2025. ”FOJABs omvandling av gården framstår som både oemotståndlig och magnifik”, sa byggnadsnämndens ordförande Roland Thord när han läste upp motiveringen till priset.

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Inspiration

När ledningsgruppen behöver mer än bara en whiteboard och kaffeautomat, erbjuder Waxholms Hotell en inspirerande miljö där skärgårdens ro möter storstadens energi. Beläget endast 30 minuter från Stockholm, kombinerar detta nyrenoverade hotell historisk charm med moderna faciliteter, inklusive sju mötesrum med havsutsikt och en nyöppnad Skajbar som bjuder på utsikt över horisonten. Med 42 rum och en restaurang som hyllar det svenska köket, är Waxholms Hotell en plats där idéer föds och relationer stärks.

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com