Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-09-04 | Expertråd

”Balans är en individuell lagsport där alla behöver ta ansvar”

Hon tog steget från ett stressigt jobb i storstaden till att starta eget i Malmö med missionen att skapa mer balanserade arbetsplatser. För Executiveeffect berättar Emelie Andersson om sin resa och delar med sig av sina bästa tips för en balanserad vardag.

“Balans är en individuell lagsport där alla behöver ta ansvar”

Hej Emelie Andersson, grundare av Balansbyrån, varför du valde att starta Balansbyrån?
– Jag startade Balansbyrån för att jag ville arbeta med att skapa balans för människor. Kan tyckas som en ganska stor hatt att ta på sig, men jag hade själv länge upplevt obalans i mitt liv och jag insåg att vare sig arbetslivet eller privatlivet blir särskilt bra när det inte finns någon balans. Det var min utmattning som till sist fick mig att ta steget från byråbranschen i Stockholm till att starta eget i Malmö. I starten jobbade jag mycket utifrån arbetsgivarperspektivet med målet att bidra till att fler arbetsgivare sätter en hälsosam arbetsmiljö högt upp på agendan. Ett företag är aldrig bättre än sina anställda och att på riktigt skapa en balanserad arbetsmiljö med omtanke om sina medarbetare är grundläggande i frågan om att nå framgång. Nu arbetar jag också med individer för att hjälpa människor att hitta sina egna vägar till balans. Vi behöver balans på alla fronter!

Hur ser du på begreppet balans?
– Jag arbetar med balans utifrån ett brett perspektiv, vilket i sig kommer naturligt då balans i livet är ett omfattande begrepp. Min grundtanke är densamma oavsett om jag jobbar med individer eller företag – balans är en individuell lagsport där vi alla behöver ta ansvar för vårt eget men också sätta det i förhållande till de runt omkring oss. Ett arbete som kräver tid, reflektion, prioritering, gränser och kommunikation. Det är ett hårt, men nödvändigt jobb, som aldrig blir färdigt. Kan låta nedslående men det är faktiskt också det som är det positiva – balans är inte ett orubbligt tillstånd utan ett ständigt flöde som du kan påverka när du vill och behöver.

Ledningsassistent är ett av många jobb idag som ofta innebär en stressig tillvaro, är det verkligen möjligt att uppnå en stressfri vardag i ett sådant yrke?
– Det är inte helt lätt att svara på utifrån tanken att vår vardag ska vara stressfri, det kommer alltid finnas perioder av stress i alla jobb. Vi gör oss själva en otjänst om vi utgår från att vi ska bli av med stressen, det handlar snarare om hur vi agerar kring det som stressar oss. Jag tror att vi alla har möjlighet att skapa balans i vårt arbetsliv – och i övriga livet för den delen. Det börjar med att vi reflekterar över hur vår vardag ser ut, vilka moment i vårt yrke vi upplever har en negativ inverkan på oss och hur vi kan förändra det till det bättre. När du tar dig tid att reflektera över din arbetssituation och börjar prioritera och sätta gränser kan du hitta en balans som funkar för dig. Du måste sätta dig i förarsätet och se till att förutsättningarna för att du ska må bra finns på plats. 

Hur ska man tänka om man vill börja jobba för ett mer balanserat arbetsliv på sin arbetsplats?
– Vad som är balans är individuellt för var och en, det finns inte en universallösning som passar alla. Något som kan verka avskräckande, och för att vara helt ärlig, krävande ur ett arbetsgivarperspektiv. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att medarbetarna mår bra på jobbet, men för att lyckas med det arbetet krävs ett samarbete och dialog mellan arbetsgivare och individ. Det krävs mod, ett öppet klimat och lyhördhet från båda parter – och en vilja att verkligen skapa förändring.

Kan du ge några konkreta exempel på metoder?
– Som arbetsgivare kan man inte gissa vad ens medarbetare behöver för att må bra, man behöver initiera samtalet och visa att man vill skapa bästa möjliga förutsättningar för att samtliga ska kunna må bra på jobbet och få ett mer balanserat arbetsliv. När arbetet väl är initierat behöver det bli ett samarbete med representanter från alla nivåer i företaget. Börja med att ta tid att reflektera över hur arbetsmiljön ser ut idag, vad ni ska prioritera att förändra, vilka gränser som behövs sättas utifrån det och hur det ska kommuniceras till alla i företaget. Sen är det dags att praktisera det ni kommit fram till, men arbetet slutar inte där. Håll dialogen igång och våga justera det som inte fungerar, arbetsmiljön förändras i takt med att medarbetarna och företaget utvecklas.

Här är Emelies bästa tips för skapa balans i arbetet för att minska stressen och må bättre;

  1. Lyssna inåt. Våga ta tid till att reflektera över den faktiska verkligheten på arbetet så att du för dig själv kan reda ut vad som tar energi och vad som ger energi och hur du kan skapa en bättre balans mellan dessa. Vad behöver du för att må bättre på jobbet?
  2. Våga sätta gränser och kommunicera dem. När du har rett ut vilka behov du har behöver du kommunicera dem till dina kollegor. Du kanske bara kollar mejlen vissa tider på dagen – använd ett autosvar som berättar när. Du kanske föredrar telefonsamtal framför mejl – meddela det till de du jobbar med. 
  3. Var energismart. Du har bara en kropp, en hjärna och ett sinne – det finns ingen skiljelinje i dig när det kommer till jobb och privatliv. Det innebär att du har en energikälla som ska räcka till både jobb och fritid. Jobbet är bara ett jobb och det kommer aldrig vara värt din ohälsa. Ödsla inte all din energi på arbetet utan se till att du har lite kvar att lägga på allt det du vill göra utanför jobbet.
  4. Var snäll mot dig själv! Du behöver inte överprestera i allt du gör – bra är också tillräckligt. 
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Du går förmodligen på olika företagsevent lika mycket för att lära dig något nytt som för att träffa personer som är bra för din business. Men ofta fastnar vi med ”fel” personer. Sophia Loader bjuder här på sina bästa tips.

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Från Calcutta till Svensk Hotellkung: Bicky Chakrabortys inspirerande resa

Annons

Bicky Chakrabortys livsresa är verklig en saga om ambition, innovation och en outtröttlig strävan att förnya en traditionell bransch. Från hans ödmjuka början i Calcutta till att bli en av Sveriges mest framstående hotellmagnater.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com