Hej Emelie Andersson, grundare av Balansbyrån, varför du valde att starta Balansbyrån?
– Jag startade Balansbyrån för att jag ville arbeta med att skapa balans för människor. Kan tyckas som en ganska stor hatt att ta på sig, men jag hade själv länge upplevt obalans i mitt liv och jag insåg att vare sig arbetslivet eller privatlivet blir särskilt bra när det inte finns någon balans. Det var min utmattning som till sist fick mig att ta steget från byråbranschen i Stockholm till att starta eget i Malmö. I starten jobbade jag mycket utifrån arbetsgivarperspektivet med målet att bidra till att fler arbetsgivare sätter en hälsosam arbetsmiljö högt upp på agendan. Ett företag är aldrig bättre än sina anställda och att på riktigt skapa en balanserad arbetsmiljö med omtanke om sina medarbetare är grundläggande i frågan om att nå framgång. Nu arbetar jag också med individer för att hjälpa människor att hitta sina egna vägar till balans. Vi behöver balans på alla fronter!
Hur ser du på begreppet balans?
– Jag arbetar med balans utifrån ett brett perspektiv, vilket i sig kommer naturligt då balans i livet är ett omfattande begrepp. Min grundtanke är densamma oavsett om jag jobbar med individer eller företag – balans är en individuell lagsport där vi alla behöver ta ansvar för vårt eget men också sätta det i förhållande till de runt omkring oss. Ett arbete som kräver tid, reflektion, prioritering, gränser och kommunikation. Det är ett hårt, men nödvändigt jobb, som aldrig blir färdigt. Kan låta nedslående men det är faktiskt också det som är det positiva – balans är inte ett orubbligt tillstånd utan ett ständigt flöde som du kan påverka när du vill och behöver.
Ledningsassistent är ett av många jobb idag som ofta innebär en stressig tillvaro, är det verkligen möjligt att uppnå en stressfri vardag i ett sådant yrke?
– Det är inte helt lätt att svara på utifrån tanken att vår vardag ska vara stressfri, det kommer alltid finnas perioder av stress i alla jobb. Vi gör oss själva en otjänst om vi utgår från att vi ska bli av med stressen, det handlar snarare om hur vi agerar kring det som stressar oss. Jag tror att vi alla har möjlighet att skapa balans i vårt arbetsliv – och i övriga livet för den delen. Det börjar med att vi reflekterar över hur vår vardag ser ut, vilka moment i vårt yrke vi upplever har en negativ inverkan på oss och hur vi kan förändra det till det bättre. När du tar dig tid att reflektera över din arbetssituation och börjar prioritera och sätta gränser kan du hitta en balans som funkar för dig. Du måste sätta dig i förarsätet och se till att förutsättningarna för att du ska må bra finns på plats.
Hur ska man tänka om man vill börja jobba för ett mer balanserat arbetsliv på sin arbetsplats?
– Vad som är balans är individuellt för var och en, det finns inte en universallösning som passar alla. Något som kan verka avskräckande, och för att vara helt ärlig, krävande ur ett arbetsgivarperspektiv. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att medarbetarna mår bra på jobbet, men för att lyckas med det arbetet krävs ett samarbete och dialog mellan arbetsgivare och individ. Det krävs mod, ett öppet klimat och lyhördhet från båda parter – och en vilja att verkligen skapa förändring.
Kan du ge några konkreta exempel på metoder?
– Som arbetsgivare kan man inte gissa vad ens medarbetare behöver för att må bra, man behöver initiera samtalet och visa att man vill skapa bästa möjliga förutsättningar för att samtliga ska kunna må bra på jobbet och få ett mer balanserat arbetsliv. När arbetet väl är initierat behöver det bli ett samarbete med representanter från alla nivåer i företaget. Börja med att ta tid att reflektera över hur arbetsmiljön ser ut idag, vad ni ska prioritera att förändra, vilka gränser som behövs sättas utifrån det och hur det ska kommuniceras till alla i företaget. Sen är det dags att praktisera det ni kommit fram till, men arbetet slutar inte där. Håll dialogen igång och våga justera det som inte fungerar, arbetsmiljön förändras i takt med att medarbetarna och företaget utvecklas.
Här är Emelies bästa tips för skapa balans i arbetet för att minska stressen och må bättre;
- Lyssna inåt. Våga ta tid till att reflektera över den faktiska verkligheten på arbetet så att du för dig själv kan reda ut vad som tar energi och vad som ger energi och hur du kan skapa en bättre balans mellan dessa. Vad behöver du för att må bättre på jobbet?
- Våga sätta gränser och kommunicera dem. När du har rett ut vilka behov du har behöver du kommunicera dem till dina kollegor. Du kanske bara kollar mejlen vissa tider på dagen – använd ett autosvar som berättar när. Du kanske föredrar telefonsamtal framför mejl – meddela det till de du jobbar med.
- Var energismart. Du har bara en kropp, en hjärna och ett sinne – det finns ingen skiljelinje i dig när det kommer till jobb och privatliv. Det innebär att du har en energikälla som ska räcka till både jobb och fritid. Jobbet är bara ett jobb och det kommer aldrig vara värt din ohälsa. Ödsla inte all din energi på arbetet utan se till att du har lite kvar att lägga på allt det du vill göra utanför jobbet.
- Var snäll mot dig själv! Du behöver inte överprestera i allt du gör – bra är också tillräckligt.