Sofie, vill du berätta lite om din relation till IMA – International Management Assistants?
– Jag blev medlem 2013 och har haft lite olika roller i styrelsen för IMA i Sverige. Jag är sedan hösten 2020 vice ordförande för IMA internationellt. Vi är fem personer från olika länder som sitter i den internationella styrgruppen och samarbetar med IMAs styrelser i ett tjugotal länder för att driva, utveckla och ge värde till våra ca 1500 medlemmar. Det är ideellt och innebär en del jobb men det ger också träning i ledarskap och är otroligt utvecklande.
Varför är IMA viktig för EA’s?
– IMAs mission är “connect and engage peers within and across borders and empower our members to excel.” Det är vårt syfte och vi gör det genom att erbjuda utveckling, träning och affärsnätverkande genom en rad aktiviteter, konferenser, samarbeten och initiativ. Vi jobbar också med att visualisera och vara en röst för vårt yrke. Alla som engagerar sig i föreningen gör det ideellt utöver att vara yrkesverksam Executive Assistant (eller dylika titlar) vilket gör att vi är i rollen. Vi har koll på vad vi behöver utvecklas inom och vi är med och formar rollen för att vara attraktiv i framtiden. Det är ett nätverk för assistenter som drivs av assistenter. En värdefull EA är en EA med ett stort kontaktnät av resurser och tillgång till kontinuerlig utbildning.
Årets tema för den 48:de internationella årskonferensen i Helsingfors den 30 september är The Power of Storytelling. Varför tror du att det är viktigt för EA’s?
– I vårt yrke handlar det mycket om intern kommunikation och relationer, att nå fram med budskap, att connecta med människor. I rollen som EA är man en ambassadör för sin arbetsplats, vi bidrar till försäljning och gör förhandlingar. Storytelling är en kompetens man kan använda till mycket – exempelvis för att nå ut på Linkedin eller lyckas på en jobbintervju. Storytelling kan också handla om att skapa motivation och engagemang hos andra. Det är ett väldigt spännande ämne som jag ser fram emot att lära mig mer om.
Varför är konferenserna inom IMA viktiga?
– Vi är inte en förening som jobbar med att arrangera event utan vi fokuserar på professionell utveckling som bl.a sker i form av konferenser, med syfte att lära oss sådant som ger värde tillbaka till våra företag. Vi bestämmer utbildningsteman utifrån vad vi behöver tränas inom internationellt och tar sedan fram ett program med experter som utbildar oss inom de områdena. Allt organiseras av EAs! Det har vi gjort sen 1974 och våra internationella konferenser och träningsdagar skiftar mellan länder så det en utmärkt möjlighet att även se världen och skapa sig ett internationellt, unikt och värdefullt nätverk.
Finns det någon särskild programpunkt du ser fram emot?
– Vi har fantastiska experter som kommer att inspirera oss och lära oss om hur vi kan använda oss av storytelling i vårt yrke. André Noel Chaker, Tuija Seipel, Christoffer Wahlberg, Lucy Brazier OBE med flera finns i programmet. Christoffer kommer bland annat att lära oss att använda våra egna stories för att hjälpa andra att förstå vad vi gör och varför det är viktigt.
Varför är det så viktigt att åka iväg på denna typ av träffar, tillsammans med andra i branschen?
– Det är så otroligt givande att prata med EAs från många olika företag, branscher och länder och diskutera och driva frågor tillsammans. Det är viktigt med olika perspektiv och mångfald i sitt affärsnätverk. IMA är ett väldigt positivt nätverk och man får nya insikter, kan benchmarka och lär känna många intressanta företag som skapar möjligheter. Sen har vi väldigt roligt ihop också! Registreringen är fortfarande öppen och info finns på vår hemsida https://www.ima-network.org/
Av: Lovisa Wallin